تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۲
مدیر موسسه"جیمز بیکر" مطرح کرد:

افشای برنامه آمریکا برای تاثیر بر سوریه

ایالات متحده نمی تواند در این دوره ، رویدادهای سیاسی جهان عرب را هدایت کند.
افشای برنامه آمریکا برای تاثیر بر سوریه

این روزها بحث سوریه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این کشور و جنگ نیابتی که سوریه هم اکنون درگیر آن است بعنوان سوژه اصلی تحلیل گران غربی و بویژه آمریکایی مورد بحث است.اینکه نهایتا سرانجام سوریه به کجا خواهد انجامید و آمریکا و متحدانش بعنوان کشورهایی که سخت دنبال سرنگونی بشاراسد هستند چه راهکارهایی را باید برای تاثیر بیشتر بر سوریه انتخاب کنند از جمله بحثهای روزمره کارشناسان و تحلیل گران موسسات به ظاهر استراتژیک وابسته به دستگاههای امنیتی آمریکا است. در همین راستا مدیر موسسه سیاست عمومی "جیمزبیکر" از موسسات به ظاهر تحقیقاتی وابسته به دانشگاه رایس آمریکا اظهارات مهمی در رابطه با سوریه داشته است که به نظر می رسد همین سخنان و سخنانی از این دست می تواند عمق نگاه آمریکا به سوریه و برنامه های آینده این کشور برای سوریه را افشا کند. 

اسد اهل اصلاحات نیست!

به گزارش حدیدنیوزمدیر موسسه بیکر بدون اشاره به اصلاحات انجام شده در سالهای اخیر در سوریه می گوید:بشار اسد فقط صحبت می کند و قدمی برای انجام اصلاحات بر نمی دارد ،او بعنوانیک اصلاح طلب به قدرت رسیده اما اصلاحات خاصی برای سوریه انجام نداده. "او گفته که قصد دارد اصلاحات را تدریجا انجام دهد اما به نظر می رسید که او در مورد انجام اصلاحات تردید دارد .
سخنگوی مخالفان در آمریکا
مدیر موسسه مذکور در بخش دیگری ا زسخنان خود در نقش سخنگوی مخالفان سوری ظاهر می شود و می گوید:چند ماه قبل فضای سیاسی سوریه برای انجام مذاکرات سیاسی مناسب بود . اما به سرعت درگیری های خونینی در سوریه آغاز شد و در حال حاضر وضع بدتر هم شده. مخالفان حاضر به انجام هیچ مذاکره ای با رژیم بشار اسد نیستند آنها مسلح شده اند و می خواهند این رژیم را سرنگون کنند، وضعیت ایجاد شده به گونه ای است که حد وسطی بر ای انجام مذاکره و حل و فصل مسائل موجود وجود ندارد.
ایران و نفوذ در جهان عرب
وی می افزاید:ایران از طریق سوریه به شرق مدیترانه و به جهان عرب رخنه کرده بود. نفوذ ایران در سوریه و لبنان از طریق روابط سیاسی با سوریه و حزب الله، عنصر مهمی در استراتژی ایران برای افزایش نفوذش در جهان عرب بود. و عامل اتحاداستراتژیک بین ایران و سوریه حفظ رژیم بشار اسد است.
حافظ اسد اساسا(با استفاده از اتحاد با ایران) عراق و صدام حسین را محاصره کرد ، چون حزب بعث سوریه و حزب بعث عراق، و رهبران این دو کشور، صدام حسین و حافظ اسد رقبای سر سخت یکدیگر بودند . حافظ اسد یک متفکر استراتژیک بسیار ماهرو بازیکن قهاری در خاور میانه بود. او از روابطایران و سوریه به نفع خود استفاده کرد .
آینده روابط ایران و سوریه
رهبر بعدی،پس از اسد رابطه نزدیکی با ایران برقرار نخواهد کرد به این دلیل که حدود ۷۴ درصداز جمعیت سوریه را اهل سنت تشکیل می دهند نه شیعیان، در نتیجه توزیع قدرت سیاسی دردوران پس از اسد به نفع اهل سنت است و به همین دلیل روابط ایران و سوریه تضعیف خواهد شد .
برنامه آمریکا برای انقلابهای عربی
مدیر موسسه جیمز بیکر در ادامه می گوید:"بهار عربی" یا "بیداری عربی" پدیده ای است ، که خواستار تدوین یک استراتژی جامع بر اساس اصول و منافع امنیت ملی ایالات متحده است.
ایالات متحده با توجه به بیداری جهان عرب و وقایع اخیر این دوره توانایی چندانی در مدیریت رویدادهای سیاسی نخواهد داشت . اما میتواند این وقایع را تحت تاثیر قرار دهد به این دلیل که هنوز منابع و منافع مهمی درمنطقه وجود دارد اما در این راه باید از شرکای بین المللی خود استفاده کند. یکی ازچیزهایی که برای تاثیر گذاری در نتایج حاصله از بهار عربی و بیداری جهان عرب بسیار مهم است ، مشارکت سیاسی مردم در مسائل سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی است . منظور همان دموکراسی است ، اما به سبک عربی و اسلامی. ما باید کاری کنیم که تحولات منطقه ای با ثبات بیشتری انجام شود و ایالات متحده باید سیاستهای خود را بر مبنای مسیرهای دموکراتیک و آزادی اقتصادی ،بنا کند.
اما ایالات متحده نمی تواند در این دوره ، رویدادهای سیاسی جهان عرب را هدایت کند اگر درگیریها در سوریه ادامه یابد ما شاهد افزایش تدریجی کمک های اطلاعاتی نیروهای نظامی و احتمال ممنوعیت پرواز در منظقه خواهیم بود .
گروه بین الملل حدیدنیوز-معصومه صبور

http://hadidnews.com/vdch.qnxt23nxxftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما