تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۸
یک مرکز مطالعاتی مهم آمریکا در جدیدترین ارزیابی به نقاط ضعف آمریکا در برابر حملات سایبری ایران و کشورهایی چون روسیه، چین و کره شمالی پرداخت.
برآورد آمریکا از توان سایبری ایران
به گزارش حدیدنیوز  «مرکز مطالعات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا » طی گزارشی تحلیلی به بررسی تهدیدهای سایری علیه مراکز مهم و زیر ساختی این کشور چون شبکه برق رسانی و بانک های آمریکایی برآمده و ایران، روسیه،کره شمالی، چین و برخی گروه‌های جهادی منطقه چون «حزب الله» لبنان و گردان «عزالدین قسام» فلسطین را تهدیدهای سایبری علیه خود می‌داند.

بر اساس این گزارش، شبکه برق رسانی آمریکا هدف اول حملات سایبری، حملات فیزیکی، حملات الکترو مغناطیسی کشورها و گروه های یاد شده هستند. در بخش ذیل به نوع تهدید هر کشور به طور جداگانه پرداخته می شود.

*تهدید سایبری ایران

ایران تهدید جدی علیه امنیت ملی آمریکا به ویژه در ۱۶ بخش محسوب می شود. با وجودی که ایران همانند چین و روسیه در بخش فن‌آوری قدرت ندارد, اما با این وجود حریفی نیرومند محسوب می شود.

براساس این گزارش، ایران توانایی انجام انواع تهدیدهای سایبری از جمله حمله به شبکه نگهداری اطلاعات حساس رایانه‌ای آمریکا را دارد.

*توانایی سایبری حزب‌الله لبنان و گردان عزالدین قسام

از سوی دیگر حزب‌الله لبنان نیز با حمایت ایران توانایی اجرای حملات سایبری را دارد و در واقع بخش سایبری کوچکی را در دل خود ایجاد کرده است.

حزب الله لبنان در ابتدا مهارت‌های سایبری خود را طی نبرد سال ۲۰۰۶ علیه اسرائیل نشان داد.

در این گزارش به حملات طراحی شده ایران علیه بانک‌های آمریکا به نام حملات«DDoS» در اواخر سال ۲۰۱۲ و اوائل سال ۲۰۱۳ اشاره شده است. این حملات موجب کندی یا توقف عملیات بانک‌های آمریکایی شد.

همچنین گردان عزالدین قسام فلسطین نیز دارای توانمندی حملات سایبری است که ایران به این گروه کمک کرده است.

در این گزارش تاکید شده است که ایران و دیگر سازمان های گسترده در این کشور در حال افزایش قابلیت‌های خود جهت یک حمله سایبری گسترده هستند.

*تهدید سایبری کره شمالی علیه مراکز خبری، نظامی آمریکا

جمهوری دموکراتیک خلق کره تهدید غیر قابل پیش بینی سایبری علیه آمریکا به ویژه در بخش زیر ساختی این کشور است.

گفته می‌شود دولت کره شمالی دانشجویانی را برای ارتقاء مهارت سایبری به خارج اعزام کرده است. چین نیز در ارتقاء دانش سایبری کره شمالی نقش مهی دارد و خط پر سرعت اینترنت پیونگ یانگ را به رایانه‌های بسیار پیشرفته از لحاظ هارد دیسک تجهیز کرده است.

این کشور در ۴ سال گذشته حملات سنگینی را علیه تاسیسات کره جنوبی و آمریکا انجام داد. این حملات علیه خبرگزاری‌ها, رسانه‌ها, شرکت‌های ارتباطی و اندیشکده‌های نظامی صورت گرفتند.

*تهدید سایبری روسیه

روسیه یکی از جدی‌ترین تهدیدهای فراروی آمریکا در زمینه سایبری است. این کشور از مجرب‌ترین هکرها بهره می برد.

روسیه پیشتر حملات سنگین سایبری را علیه اوکراین انجام داد. در سال ۲۰۰۹ جاسوسان سایبری روسیه بر بخش شبکه برق رسانی آمریکا رخنه کردند.

کارشناسان هشدار داده اند که روسیه در تلاش برای حمله به زیر ساخت های آمریکا است و طی یک جنگ یا بحران قادر است به شبکه برق آمریکا خسارت سنگینی وارد کند.

*تهدید سایبری چین علیه رسانه‌های مطرح آمریکایی

چین نیز در کنار کشورهای یاد شده متهم به هک سامانه‌های دولتی و شرکت‌های آمریکایی است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته چین بزرگترین کشور در سرقت اطلاعاتی از شرکت‌های آمریکایی است.

چین پیش‌تر به سامانه‌های رسانه‌های معتبری چون «واشنگتن پست», «بلومبرگ»,«وال استریت ژورنال» و دیگر رسانه های مهم این کشور رخنه کرده بود.

*ارتش سایبری با ابهت چین

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۲ پنتاگون به کنگره, ارتش چین در زمینه جاسوسی سایبری برای تقویت ارتش خود برآمده است.

هکرهای چینی نیز در سال ۲۰۱۳ متهم به رخنه به سامانه های موشکی بالستیک و نیز مراکز طراحی هواپیما و کشتی آمریکا بودند.

چین دارای ارتش سایبری معروف به «P.L.A. Unit ۶۱۳۹۸,» است که از سوی دولت این کشور حمایت می‌شود.

*سایه چنگال اطلاعاتی چین بر آمریکا

گفته می شود ارتش سایبری چین معادل صدها ترابایت از حداقل۱۴۱ شرکت و موسسه آمریکایی اطلاعات به چنگ آورده است.

دولت کانادا نیز از قربانیان حملات سایبری چین بوده است. چندین نهاد دولتی و غیر دولتی کانادا در سال ۲۰۱۱, مورد حمله‌های «فیشینگی» یا ارسال رایانامه‌های جعلی قرار گرفتند.

در انتهای این گزارش آمده است: چین توانایی رخنه به سامانه‌های اقتصادی و غیره هر حکومتی را دارا است. این کشور دارای ارتش سایبری خاص است و لازم است که ارتش آمریکا خود را در برابر حملات سایبری چین مجهز کند. http://hadidnews.com/vdchmznx.23nvwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما