تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۲
کساني که ربا مي‌خورند، (در قيامت) بر نمي‌خيزند مگر مانند کسي که بر اثر تماس شيطان، ديوانه شده است
کدام گناه نزد خداوند از زنا، شرب خمر، قمار و ظلم و... مغضوب تر است!؟
به گزارش حدیدنیوز، کساني که ربا مي‌خورند، (در قيامت) بر نمي‌خيزند مگر مانند کسي که بر اثر تماس شيطان، ديوانه شده است (و نمي‌تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهي زمين مي‌خورد،‌ گاهي به پا مي‌خيزد). اين به‌خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتي ميان آن دو نيست). در حالي که خدا داد و ستد را حلال کرده، و ربا را حرام! (زيرا، فرق ميان اين دو بسيار است) ...» 

خداوند متعال در آیه ۲۷۵ سورة بقره به صراحت و شدّت به رباخواران هشدار می دهد و مي‌فرمايد:

«کساني که ربا مي‌خورند، (در قيامت) بر نمي‌خيزند مگر مانند کسي که بر اثر تماس شيطان، ديوانه شده است (و نمي‌تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهي زمين مي‌خورد،‌ گاهي به پا مي‌خيزد). اين به‌خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتي ميان آن دو نيست). در حالي که خدا داد و ستد را حلال کرده، و ربا را حرام! (زيرا، فرق ميان اين دو بسيار است) ...»

سه نکته کوتاه در خصوص آیه فوق:

* اين آیه به همراه آيات بعدش می خواهد تاکید کند که این عمل چقدر در نزد خدای تعالی ناپسند است و درصدد قانون گذاری نیست. چرا که قبل از نزول این آیات، آیات دیگری بر حرمت ربا اشاره نموده بودند.

* این آیه نشان می دهد با وجود نزول آیات حرمت ربا در پیش از این ولی باز هم برخی مسلمانها هنوز این مساله را جدّی نگرفته بودند و به طور کامل رباخواري را ترک نکرده بودند.

* آیا می دانید بعد از آیاتی که درباره "حکومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامی" است کدام عمل بیش از همه گناهان مورد غضب خداوند قرار گرفته است؟

خداي سبحان در اين آيات در امر رباخواري شدّتي به کار برده که درباره هيچ يک از فروع دين به کار نبرده است. هرچند قرآن کريم مخالفت خود را با بقيه گناهان کبيره اعلام و در آن‌ها سخت‌گيري هم کرده، اما لحن کلام خدا ملايم‌تر از موضوع ربا و حکومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامي است و حتي لحن قرآن در مورد زنا، شرب خمر، قمار و ظلم و گناهاني بزرگ‌تر از اين، چون کشتن افراد بي‌گناه، ملايم‌تر از اين دو گناه است! http://hadidnews.com/vdcc0oqi.2bq4x8laa2.html
منبع : تراز
نام شما
آدرس ايميل شما