تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۴
عددي را که از درآمدهاي حاصل از فروش نفت به دست مي آوريم به عنوان نرخ ارز؛ مبناي محاسبه قرار دهيم.
درآمدهاي حاصل از فروش نفت را در محاسبه ي نرخ ارز وارد مي کنيم
به گزارش حدیدنیوز، حيدر مستخدمي حسيني کارشناس مسائل بانکي با بيان اين که مسئله ي نرخ ارز پيچيدگي هايي دارد گفت: مولفه هاي متعددي بر نرخ ارز تاثير مي گذارد که تعيين دقيق نرخ ارز نياز به بررسي هاي کارشناسي و تخصصي دارد، اما آن چيزي که اهميت دارد آن است که نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست.



وي با اشاره به اين که جو رواني بر نرخ ارز تاثير گذار است، گفت: انتظار داريم دولت يازدهم روي روش و الگوي تعيين نرخ ارز کار کند.



اين کارشناس مسائل بانکي با اشاره به اين که سه روش براي تعيين نرخ ارز وجود دارد افزود: يکي از الگوها اين است که کل درآمدهاي حاصل از فروش نفت را در محاسبه ي نرخ ارز وارد کنيم و عددي را که بدست مي آيد به عنوان نرخ ارز مبناي محاسبه قرار دهيم که قطعا اين نرخ ارز نرخ پاييني خواهد بود.



مستخدمي حسيني يادآور شد روش ديگر اين است که فقط ميزان درآمدهاي ناشي از صادرات غيرنفتي را در محاسبه ي نرخ ارز در نظر بگيريم و درآمدهاي ناشي از فروش نفت براي نسل هاي آتي سرمايه گذاري کنيم که در اين مدل نرخ ارز بالا خواهد بود.



وي تاکيد کرد: روش سوم اين است که دولت بخشي از درآمدهاي حاصل از فروش نفت را در اختيار داشته باشد و آن را در کنار بخشي از درآمدهاي غير نفتي قرار داده و نرخ ارز را محاسبه کند.



اين کارشناس مسائل بانکي با اشاره به اين که دولت و مجلس دربودجه ۹۲ توافق کرده و نرخ ارز را حدود ۲۵۰۰ تومان درنظر گرفته اند گفت: در واقع در اقتصاد مدل سوم براي محاسبه ي نرخ ارز بر پايه ي قدرت برابري خريد مناسب است.



مستخدمي حسيني با اشاره به اين که در سال ۸۱ اتحاد ملي در کشور براي يکسان سازي نرخ ارز ايجاد شد بيان کرد: با کمک سران سه قوه از سال ۸۱ تا دو سال گذشته تقريبا نرخ ارز تک نرخي بود اما پس از آن به دليل افزايش نرخ تورم، ارز هم مشمول تورم شد، ولي ميزان تورم ايجاد شده روي نرخ ارز پياده نشد وي افزود: از سال ۸۱ تا ۹۰ ارزش پول ملي به طور متوسط ۱۴ درصد کاهش يافت و در مقابل ارزش ارز هم حدودا ۵ درصد مشمول تورم شد. http://hadidnews.com/vdcgtn9x.ak93z4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما