تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۷
روحانی در همایش ائمه جمعه سراسر کشور:

اولین مذاکرات هسته‌ای احتمالا در نیویورک انجام می‌شود

در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌‌ای در نیویورک صورت گیرد.
اولین مذاکرات هسته‌ای احتمالا در نیویورک انجام می‌شود
رییس جمهور اعلام کرد که شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌‌ای در نیویورک صورت گیرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز طی سخنانی در دومین روز از بیست و دومین همایش ائمه جمعه سراسر کشور که در تالار آدینه تهران برگزار شد، با بیان اینکه خوشحالم که این فرصت پیش آمد در روزهای اول کاری دولت تدبیر و امید در خدمت ائمه جمعه که رسالت فرهنگی و اجتماعی را برعهده دارند باشم، گفت: بی‌تردید کار و رسالتی که امامان جمعه بر عهده دارند، در شرایط امروز جهانی و کشور بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر از گذشته است.

وی افزود: اگر بگوییم رسالت اصلی امام جمعه تبیین، تبلیغ و تشریح فرهنگ دینی اسلامی است، قطعا این تبیین و ترویج در دنیای امروز سخت‌تر و مشکل‌تر شده و باید با هنرمندی خاص اعتقادات اصولی موازین و احکام اسلام برای مردم تبیین شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دنیای امروز دنیای اطلاعات است و دنیایی است که نسل جوان ما از افکار علمی، فرهنگی و تحولاتی که در سراسر جهان بوجود می‌آید، بی‌خبر نخواهد بود، اظهار داشت: اصولا جامعه ما نسبت به گذشته متفاوت است. وقتی حدود ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که شرایط اطلاعاتی نسل جوان ما با گذشته متفاوت است. بی‌تردید نیازها هم متفاوت خواهد بود. بسیاری از سوالات، اشکالات، ایرادات و نقدها گاهی ممکن است با ظاهر زیبایی همراه نباشد و گاهی حتی استماع آن برایمان سخت باشد، اما همان جوانانی‌که سوال و اشکال دارند نه در حوزه علمیه قم رشد کرده و نه چشم و گوشش از سوالات، نقدها و مسائل مطرح در جهان بسته است. بنابراین ما با سوالات آنان باید با حسن نیت برخورد کنیم.

روحانی تصریح کرد: مسائل فرهنگی و اجتماعی اگر تبدیل به مسائل سیاسی شود، کار سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شود. بنابراین رسالت ائمه جمعه که رسالت فرهنگی، علمی، تبیینی و اقناعی است سخت‌تر شده و علاوه بر آن دشمنانی که داریم که می‌خواهند القا کنند و اذهان را تخریب یا تصرف کنند.

وی با بیان اینکه جایگاه ائمه جمعه اگرچه جایگاه مستقلی است و ما امام جمعه دولتی به مفهوم خاص کلمه نداریم، خاطر نشان کرد: این از افتخارات شیعه در تاریخ است که ائمه جمعه مستقل بودند و وابستگی به حکومت در گذشته و مخصوصا در آن زمان‌هایی که حکومت معروف به حکومت ظالمانه و غاصبانه بود نداشتند و هم اکنون هم ائمه جمعه دولتی نداریم. اساسا ما نه امام جمعه دولتی می‌خواهیم و نه دین دولتی، بلکه ما دولت دینی می‌خواهیم و امام جمعه‌ای می‌خواهیم که مستقل و حامی نظام باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما منتی نداریم که بگوییم نقدپذیریم. موظفیم نقد و نصیحت‌ها را بپذیریم و این نقد‌پذیری هم شامل نقد رئیس دولت و هم شامل بخشدار است.

روحانی با بیان اینکه همه ما بالاترین افتخارمان این است که خادم مردم هستیم، گفت: اگر توانستیم چنین باشیم هیچ هدف و داعیه‌ دیگری نداریم و اگر کسی هم در دولت باشد که هدفی جز این را دنبال کند، باید او را نصیحت کنیم، اما بر اساس قرآن؛ یعنی موعظه حسنه.

وی با بیان اینکه بنابراین همه چیز باید روشش و شکلش زیبا و حسنه باشد، گفت: البته قاعدتا امام جمعه‌ای که از تریبون امام جمعه کسی را یا قوه‌ای را و یا دولت را به معنای اخص کلمه نصیحت می‌کند، حتما قصد موعظه حسنه دارد، اما باید خیلی دقت کنیم.

به گفته رئیس جمهور فاصله‌ای بین موضع و موضع‌گیری وجود دارد که گاهی نزدیک می‌شود و ممکن است گاهی موضع به جای موعظه بنشیند.

روحانی افزود: حتی اگر موضع‌گیری هم بر مبنای خیرخواهانه باشد، باز هم می‌گوییم به روی چشم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گاهی می‌شود که مباحث گذشته در مورد انتخابات را از یک نظر از یادمان ببریم و از نظر دیگر آن را به یادمان بیاوریم، گفت: باید یادمان باشد که طرفدار کدام کاندیدا بودیم. ممکن است گفته شود که ائمه جمعه حامی کاندیدایی نبوده‌اند. امروز این طبیعی است که کسی طرفدار کاندیدایی باشد و این در دنیای امروز مخفی نمی‌ماند. دوران رقابت انتخابات دوران خاص خودش را داشت و آن را باید در نوع خود بررسی کنیم. دوره‌ای بود که عده‌ای رقابت کردند. رقابتی توام با اخلاق و این از ویژگی‌های برجسته این انتخابات اخیر بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انتخابات اخیر برکات زیادی در پی داشت و باید موعظه و موضع‌گیری امام جمعه بر مبنای خدمت به اسلام و مردم باشد، گفت: اگر بنای موعظه و موضع‌گیری این باشد باید بگوییم به روی چشم، اما گاهی وقت‌ها باید دقت شود. البته منظور من الان نیست و اینکه می‌گویم ممکن است در آینده با آن مواجه شویم و آن این است که گروه‌ها و تشکل‌هایی هستند که فکر می‌کنند در انتخابات شکست خورده اند و این فکر نادرستی است. هیچ کس در این انتخابات شکست نخورد و همه پیروز بودند و همه مردم را به رقابت سالم دعوت کردند و طبیعی است که در یک رقابت هم یک نفر برنده باشد.

روحانی افزود: مردم با شور و نشاط خود نشان دادند که از نتیجه انتخابات در سراسر کشور راضی هستند. نحوه رای مردم به‌گونه‌ای بود که فرقی برای رای به فرد منتخب از ناحیه شهرهای کلان و کوچک و حتی روستاهای دورافتاده وجود ندارد و باید بررسی شود که چگونه دورافتاده‌ترین روستایی بدون معمولی‌ترین امکانات در رای دادن با مرکز کشور و یا با ایرانی خارج از کشور در یک مسیر واحد بودند.

وی با بیان اینکه دولت از موعظه حسنه و نقد سازنده و از نصیحت اسلامی استقبال می‌کند، چرا که این موجب تقویت دولت خواهد شد، افزود: دولت و کارگزاران از اشتباه مصون نخواهند بود و ائمعه جمعه دلسوزانه می‌توانند از ادامه خطا جلوگیری کنند. از طرفی نیز امام جمعه، امام جمعه مردمی است و این خاصیت امام جمعه است که در کنار مردم باشد.

رئیس جمهور افزود: برای دولت دلنشین است که بشنود امام جمعه به جای حامی دولت حامی مردم است، چرا که دولت نیز خودش را جز خادم بودن مردم در شان دیگری نمی‌بیند. بنابراین رسالت ائمه جمعه در این شرایط رسالت سختی است.

روحانی تصریح کرد: اگر امام جمعه خود را جزو نظام بداند، حمایت او از دولت نیز خود به خود رقم می‌خورد. وقتی مقام معظم رهبری حمایت از دولت را لازم می‌داند و در واقع با بیانشان آن را واجب اجتماعی قلمداد می‌کند، امام جمعه نیز که وظیفه انجام مطالبات مقام معظم رهبری را دارد این مورد را پیگیری می‌کند.

وی افزود: اگر به یکدیگر تبریک می‌گوییم، این تبریک در سایه وجود برکت است. بنابراین هر چیز که برکت آفرین است، جای تبریک دارد. ائمه جمعه به خاطر اطاعت از دستور ولی فقیه و به خاطر احساس وظیفه خودشان دولت را هم حمایت می‌کنند و هم موعظه حسنه.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امر رهبری یک امر تشریفاتی نیست، گفت: وقتی خبرگان خدمت رهبری بودند، فرمودند "نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه" و این شیوه‌ای است که دولت در سیاست داخلی و خارجی نیز آن را دنبال می‌کند. آرمان‌ها همان آرمان‌هایی است که امام بر آن تاکید داشتند و رهبری نیز بر آن تاکید دارند و امروز برای دستیابی به آنها نیاز به همدلی و همکاری داریم. نمی‌توانیم امام جمعه را از استاندار و یا استاندار را از امام جمعه جدا کنیم. نمی‌توانیم دولت را از روحانیت جدا کنیم چرا که همه هدفی جز خدمت به اسلام و مردم ندارند.

روحانی افزود: باید در کنار هم حرکت کنیم و ائمه جمعه چه بخواهند و چه نخواهند جزو وظیفه دینی، انقلابی و ملتی آنهاست که در مسیر حرکت کنند و همانگونه گفتم موعظه، نصیحت و نقد سازنده مورد استقبال خواهد بود.

وی بر همین اساس تصریح کرد: نمی‌خواهم تعبیر به وسواس کنم، اما گاهی وقت‌ها کسانی هستند که عددشان بسیار اندک است، اما صدایشان بسیار بلند است و همه قدرتشان به بلندگوی قوی آنهاست باید مراقب باشیم که آنها ما را در مسیر دیگری قرار ندهند، چرا که شان امام جمعه بالا است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به پیام‌های انتخابات ۹۲ اشاره کرد و افزود: ما نباید پیام انتخابات را از یاد ببریم. باید بیندیشیم مردم در انتخابات چه راهی را برگزیدند و راه و روش و شعار چه کسی را انتخاب کردند و این واضح و روشن بود. من با بیان روشنی با مردم سخن گفتم و در مناظرات نظر خود را به روشنی تبیین کرده و در برنامه‌ای که چاپ و منتشر شد نیز دیدگاه‌های خود را تبیین کردم وبر همین اساس مردم راه اعتدال را برگزیدند و راه اعتدال همان راه اسلام واقعی است و بنابراین روحانیتی که نمی‌تواند از مردم جدا باشد، از پیام انتخابات هم نمی‌تواند جدا باشد.

به گفته روحانی پیام انتخابات این است که به عقل جمعی برگردیم، به سمت صلح و آشتی حرکت کنیم و از افراط و تفریط و خشونت‌ها جلوگیری کنیم، آشتی ملی ایجاد شود و در یک کلام پیام انتخابات اعتدال و میانه‌روی بود و فاصله گرفتن از انشقاق.

وی در ادامه با بیان اینکه اشکال ندارد که قوای سه‌گانه نظرات مختلف داشته باشند، گفت: اما اتهام و تخریب یکدیگر چیزی بود که جامعه ما آن را نمی‌پسندید. ممکن است نظرات متفاوت باشد، اما باید با اخلاق و در چارچوب ادب اسلامی با هم سخن بگوییم. دولت به تعهداتی که داده وفادار خواهد ماند. دولت نظر اکثریت قاطع مردم را فراموش نخواهد کرد، البته دولت با مشکلات فراوان و زیادی مواجه است. دولت در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفته است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اولین علامت این شرایط سخت آن است که در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که از بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی امسال حداقل ۸۰ هزار میلیارد آن قابل وصول نیست و عددسازی محض است. این را تنها ما نمی‌گوییم، بلکه سازمان مدیریت قبلی هم بر آن تاکید داشت و در گزارشی که این سازمان بعد از انتخابات نزد من آورد، این مورد مشهود بود.

روحانی با بیان اینکه در بودجه امسال و در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۱۳۰ هزار میلیارد تومان وصول خواهد شد، گفت: البته با ایجاد منابع جدید که مجلس آن را بپذیرد، رقم بودجه ۱۵۰ هزار میلیاردی برای اصلاح به مجلس ارائه شد. یعنی ۶۰ هزار میلیارد از آنچه بوده کمتر که مربوط به منابع جدید است.

وی تصریح کرد: ما شنیدیم، دیدیم و به این نتیجه رسیدیم که رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی بوده است و این را هم مسئول بانک مرکزی قبلی می‌گوید و مرکز آمار هم آن را تایید می‌کند. وقتی رشد اقتصادی منفی باشد، یعنی کشور در رکود است و وقتی که رکود است، یعنی تولید رونق ندارد و در این صورت گرانی وجود دارد و نیاز به واردات آن هم در شرایط تحریم متاسفانه به عنوان یک منبع درآمد دولت از طریق نفت با مشکلاتی مواجه می‌شود و در کنار آن نقدینگی بسیار بالایی که یک سیل مخرب در جامعه است بوجود می‌آید.

رئیس جمهور افزود: ممکن است که فقط صدای سیل را بشنویم، اما ندانیم که این سیل از کدام جهت است. من چون روستازاده هستم، این تجربه را داشتم که وقتی سیل می‌آمد اول صدای آن را می‌شنیدم، بعد متوجه می‌شدیم که سیل از کدام طرف بوده است و هم‌اکنون نیز نقدینگی صدای سیل مخربی است که ممکن است یک مرتبه در ارز و سکه و مسکن سر دربیاورد.

روحانی با بیان اینکه ۴۹۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی امروز کشور ماست، افزود: این آمار و این نقدینگی در ۸ سال پیش کمتر از ۷۰ هزار بوده است، اما این نقدینگی الان ۷ برابر شده است و این مخرب است.

وی افزود: بسیاری از کارهایی که برای مقابله با نقدینگی انجام شده بود، با استقراض از بانک مرکزی انجام شد و این همان سیلی است که بخش زیادی از این طریق حاصل می‌شود و البته ممکن است دولت برای استقراض از بانک مرکزی به من فشار بیاورد، اما من قبول نمی‌کنم، چرا که آن را مخرب واقعی می‌دانم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اگر می‌گویند با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه هستیم، به معنای ناامیدی نیست و این دولت به آینده امیدوار است و اساس این امید را حمایت و حضور مردم و مقام معظم رهبری و از همه بالاتر عنایت حق و دست توسل به ائمه طاهری (ع) می‌دانیم، اظهار داشت: ما کاملا امیدوار هستیم و انشاءالله دست به دست هم و به کمک یکدیگر و با همکاری قوای سه‌گانه و هدایت و تدابیر رهبری انقلاب مشکلات را از پیش رو بر می‌داریم و علیرغم اینکه می‌دانیم این مشکلات به اندازه کوه است، اما حمایت و امید مردم بالاتر از آن است.

روحانی از تصویب ۳۵ مصوبه هیئت وزیران در جلسه روز یکشنبه خبر داد و گفت: البته برخی از این مصوبات احتمالا باید به صورت قانون درآید و از طریقی باید حل و فصل شود، اما بقیه آن در اختیار دولت است.

وی با بیان اینکه امشب اولین گزارش خود را به مردم سرافراز کشور خواهم داد، گفت: مردم ایران مردمی بزرگ هستند و مردمی هستند که در انتخابات دست رد به سینه همه دشمنان زدند و دنیا را به شگفتی وادار کردند و تمام شبهه‌ها و نقص‌های گذشته در زمینه انتخابات با حضور مردم شسته شد و آن را در افکار عمومی جهان زدودند و هیچ کس نتوانست نسبت به این انتخابات تردید کند.

رئیس جمهور افزود: دولت بدون وجود و کمک مردم امکان ندارد برای ایجاد حماسه اقتصادی حتی برای حل معضلات روزمره قدمی را بردارد اما وقتی مردم به میدان بیایند حماسه آفریده می‌شود.

روحانی با بیان اینکه امیدوار هستم با مصوبات روز یکشنبه دولت به نتایج خوبی دست یابیم، گفت: این دولت عصای موسی در دست ندارد و یدبیضایی هم ندارد، اما معتقد به یاری خداوند است و کلید ما هم همین است و همه باید دست به دست هم دهیم. نه به خاطر اینکه رئیس دولت یک فرد روحانی است، اما برای دشمن سخت بود که این همه علیه نظام اسلامی و روحانیت القا کنند، اما در نهایت مردم یک روحانی را انتخاب کردند و ما دست همه مردم را می‌بوسیم که دشمن را خار کردند.

وی افزود: اینکه مردم یک روحانی را از بین همه رقبا انتخاب می‌کنند، بار سنگینی را بر دوش همه ما می‌گذارد و به حول و قوه الهی به مردم گزارش خواهیم داد که دولت اولین قدم خود را برای رونق اقتصادی برداشته است. البته ما نمی‌خواهیم در اولین گزارش خود تلخی‌ها را بگوییم، اما معتقدیم همه چیز را باید به مردم بگوییم و هیچ چیز را در اداره کشور از مردم مخفی نکنیم و آمار واقعی ارائه کنیم. اگر نقطه قوت گفته می‌شود، نقطه ضعف را هم بگوییم. ما دولت اول نیستیم، دولت یازدهم هستیم و باید از تجربه خوب همه دولت‌های گذشته استفاده کنیم و اگر نقطه ضعفی بود از آن پرهیز کنیم و به بایدها عمل کنیم و نبایدها را بیاموزیم و از آن احتراز کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت قدم‌های خود را در اقتصاد و فرهنگ برداشته است و رسالت شما (ائمه جماعات) در این حوزه‌ها رسالت سنگینی است، تصریح کرد: دولت در حوزه فرهنگی نقص‌هایی دارد و می‌دانیم که جامعه امروز ما با فرهنگ مورد نظر انقلاب فاصله زیادی دارد. دولت می‌داند که در بخش تولیدات فرهنگی با وضعیت مطلوب فاصله دارد. در مسیر فضای فرهنگی هم همین‌گونه است و باید کارهایی انجام شود. علما، روحانیون، بزرگان و اساتید که متخصص این امر هستند باید وارد شوند و دولت هم بنا دارد از این سرمایه‌ها استفاده کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه سیاست خارجی دولت اشاره کرد و افزود: فضای منطقه و خاورمیانه با مشکلات فراوانی مواجه است. از گذشته بوده و امروز هم مشکلات بیشتر است.

وی افزود: مسئله سوریه به دلیل اینکه در خط مقدم مقاومت قرار داشته و دارد، برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و دولت همه توان خود را در دو هفته اخیر به کار گرفت تا جنگی رخ ندهد و یا اگر رخ داد، خسارتش کمترین باشد و دشمن سریع‌تر از ادامه جنگ پشیمان شود. این هدف را دنبال کرده‌ایم و در این زمینه با برخی از سران کشورها خودم صحبت کردم و برای برخی مراکز قدرت پیام فرستاده شد و با برخی از کشورها نیز وزارت خارجه مذاکره کرد.

رئیس جمهور افزود: علی‌رغم همه مشکلات، دولت روز گذشته به برخی دستگاه‌ها برای کمک به سوریه از نظر تامین مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه دستوراتی داد. یک کشور اسلامی که با مشکل مواجه است، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. آنها مظلوم و مسلمان و گرفتار هستند و باید به آن‌ها کمک کنیم.

روحانی تصریح کرد: همه تلاش این است که جنگی رخ ندهد. البته این ایده در این هفته با شیوه‌ای که کشورها دنبال کرده‌اند، تقویت شده است. امیدواریم که جنگی رخ ندهد، اما اگر جنگی اتفاق بیفتد، جنگ‌طلبان باید هزینه بالایی را بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه بی‌تردید نه تنها افکار عمومی جهانی، بلکه افکار عمومی دنیای غرب هم با جنگ مخالف هستند، گفت: شما می‌بینید که نزدیک‌ترین متحد آمریکا یعنی انگلیس نتوانست از پارلمان برای حمایت نظامی از آمریکا برای حمله به سوریه رای بگیرد و پارلمان رای به عدم جنگ داد. نه اینکه پارلمان به دولت سوریه علاقه‌مند باشد، بلکه می‌داند آثار جنگ چیست و چه خواهد بود.

رئیس جمهور بر همین اساس اضافه کرد: امیدواریم از وقوع جنگ جلوگیری شود. تلاش دولت نیز همین است، ولی اگر جنگی در سوریه عملی شود، بیشترین ضرر را جنگ‌طلبان، تحمیل‌کنندگان جنگ و دوستان آنها متحمل خواهند شد.

روحانی همچنین به سیاست دولت تدبیر و امید در بحث مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دولت در سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای فعالیت‌هایی داشته است. ضمن اینکه از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد، تلاش خواهد کرد با منطق و حکمت و توام با عزت مسئله هسته‌ای را پیش ببریم. امر مذاکره هسته‌ای به دستور رئیس جمهور بنا به مصلحتی که مد نظر بود، به وزارت خارجه سپرده شد. شاید قدم‌های اولیه در آینده در خصوص مذاکرات هسته‌ای در نیویورک صورت بگیرد و سپس این مذاکرات در سطح ۱+۵ ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید از مشکلات عبور کنیم. باید دشمن بفهمد زبان دولت زبان تدبیر است. زبان مردم زبان ادب توام با زبان مقاومت و استواری است و باید بداند که اگر زبان آنها زبان تکریم نباشد، کاری به پیش نخواهد رفت.

رئیس جمهور خطاب به غرب گفت: غرب بداند که با تحریم و فشار نسبت به ملت ایران موفقیتی را به دست نخواهد آورد، اما اگر زبان غرب زبان منطق،‌ استدلال، احترام و منافع مشترک باشد، دولت کاملا آماده است تا با زبان حکمت، تدبیر و منطق با آنها صحبت کند و از همه توان خود در این زمینه استفاده خواهیم کرد. http://hadidnews.com/vdceoz8w.jh8nvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما