تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
ورزشگاه آزادی در سال‌های اخیر در مقایسه با دیگرورزشگاه‌های ورزشی کشورمان پیشرفت خوبی داشته، اما در مقایسه با ورزشگاه‌های مطرح دنیا هنوز در شرایط نامساعدی قرار دارد.
آنچه نیوکمپ دارد و آزادی ندارد
به گزارش حدیدنیوز، در مقایسه‌ای میان مجموعه ورزشی آزادی با ورزشگاه نیوکمپ بارسلون در اسپانیا به تفاوت‌های مهم ورزشگاه‌های ایران با مجهزترین ورزشگاه‌های بین‌المللی پی خواهیم برد.



متاسفانه فوتبال کشورمان با توجه به استعداد بالای جوانان ایرانی هنوز در سطحی از امکانات قرار ندارد که بتوان مسابقاتی در حد و اندازه جام ملت‌های آسیا را در ایران برگزار کرد؛ ​ در حالی​ که کشورهای آسیایی بخصوص حوزه خلیج‌فارس که فوتبال آنها کمتر از ۳۰ سال قدمت دارد برای رسیدن به اهداف خود به ساخت ورزشگاه‌ها و امکانات تفریحی روی آورده‌اند تا با میزبانی در رقابت‌های مختلف،​ گردشگر جذب نموده و سرمایه‌ای جدید به کشورشان وارد کنند. امیر قطر که طی برنامه‌ای، چشم‌اندازی بیست ساله برای ​ کشورش ترسیم کرده تا ​ با حفظ و توسعه آن و ارائه استاندارد‌های بالای زندگی برای نسل‌های آینده سرزمینی پیشرفته باشد.



از همین رو دولت قطر​ که میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ را به عهده داشت در تلاش است با تجهیز امکانات عمومی و ورزشی فیفا را به انتخاب قطر برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ مجاب کند. حال به تفاوت‌های آشکار ورزشگاه آزادی به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین ورزشگاه ورزشی کشورمان با ورزشگاه نیوکمپ اسپانیا می‌پردازیم.



**نیوکمپ ۵ ستاره



باشگاه بارسلونا پس از تاسیس با پیدا‌کردن خانه دائم در کرتس لس تثبیت شد. بعد از آن هم نوبت به ساخت ورزشگاه نیوکمپ رسید تا نشان‌دهنده گسترش و عظمت باشگاه در مقیاس جهانی باشد. بعد از جنگ داخلی اسپانیا باشگاه‌ها به دنبال جذب هواداران بیشتر برای خود شدند و به همین دلیل نیازمند ورزشگاهی بزرگ‌تر بودند که تیم بارسلونا با ساخت ورزشگاه نیوکمپ این مشکل خود را حل کرد.ساخت نیوکمپ در میانه‌های راه هزینه‌های گزافی را برای سازندگان آن ایجاد کرد و مبلغ هنگفتی نسبت به برآورد اولیه می‌طلبید. اما بالاخره با وام و اوراق قرضه این ورزشگاه سال ۱۹۵۷آماده شد. ارتفاع ورزشگاه حداکثر ۴۸ متر است و ۵۵۰۰۰ مترمربع (۲۵۰ متر طول و ۲۲۰ متر عرض) دارد. این ورزشگاه دارای پنج ستاره است که فقط سه ورزشگاه دیگر در اسپانیا چنین امتیازی را دارند؛ سانتیاگو برنابئوی مادریدی‌ها، ویسنته کالدرون خانه اتلتیکومادرید، ورزشگاه المپیک در سویل.



نیوکمپ یکی از مجهزترین ورزشگاه‌های دنیاست که از امکانات مختلف نظیر داخل ورزشگاه، کلیسای کوچک در کنار رختکن، جایگاه ریاست‌جمهوری، سالن VIP، اتاق مطبوعات، استودیو‌های تلویزیونی، چند مرکز پزشکی، ورزشی و ترمیمی، واحد کنترل، جایگاه معلولان، ​موزه باشگاه، پرستاری و دفاتر بسیار که همه در اختیار باشگاه است.



**موزه نیوکمپ



ایده ساخت بهترین موزه فوتبال در جهان برای نمایش تاریخ بارسلونا به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که جوآن گمپر موسس باشگاه پیشنهاد ساخت آن را به اعضای انجمن ارائه کرد. این موزه که یکی از مهم‌ترین سمبل‌های موزه فوتبال در جهان است لحظه‌های فراموش نشدنی را برای هواداران این تیم دوباره زنده کرده و نماد باشگاه بارسلون در جهان به شمار می‌رود. در این موزه می‌توان خاطرات تمام بازیکنان بزرگ بارسا را که در طول سال‌ها دراز برای این تیم موفق ظاهر شده‌اند، یافت. همچنین موزه بیشترین بازدیدکننده در کل کاتالونیا را به خود اختصاص داده و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده در سال دارد.



**میکس زوم



فضایی در ورزشگاه که کنار اتاق کنفرانس مطبوعاتی قرار دارد و ۲۰۰ مترمربع است. در آن خبرنگاران می‌توانند به طور مستقیم بعد از بازی با بازیکنان مصاحبه کنند و جلسات آموزشی نیز در این قسمت انجام می‌شود.



**رختکن تیم



رختکن تیم ۸۵۰ مترمربع است که به چهار قسمت متفاوت تقسیم شده است. بخش اول رختکنی است و قسمت دوم شامل استخر، جکوزی، سونا، حمام بخار، حمام سرد و منطقه استراحت است. منطقه درمان توسط پزشک و فیزیوتراپ اداره می‌شود. سرانجام، سطح فنی حاوی سه دفتر، یک اتاق جلسه و اتاق هیات مربیگری است.



**جایگاه خبرنگاران



این فضا دارای ۱۹۲ میز و صندلی، دو استودیوی تلویزیونی و رادیویی و همچنین دارای صفحه‌نمایش پلاسما برای تماشای بازی و پخش تکرار است.



**اماکن پزشکی



نیوکمپ دارای داروخانه‌های عمومی اصلی و شبکه‌ای مراقبت‌های بهداشتی برای هر نیاز پزشکی ناشی در روز مسابقه است. در هر چهار قسمت ورزشگاه یک داروخانه وجود دارد و اطراف در خروجی شماره ۵۹ آن نیز دانشکده پزشکی و بهداشت برای بازیکنان، کارمندان و هواداران است.



**کودکستان



ورزشگاه نیوکمپ دارای یک کودکستان است که یک ساعت پیش از بازی برای فرزندان هواداران بارسلونا گشوده می‌شود. خیال تمام تماشاگرانی که در طول زمان بازی به تماشای این مسابقه نشسته‌اند از فرزندشان راحت است و می‌دانند که در مهدکودک ورزشگاه بهترین آموزش‌ها را به فرزندان می‌دهند.



**کتابخانه



این مرکز به چهار بخش آرشیو روزنامه، کتابخانه، آرشیو تاریخی و بایگانی عکس تقسیم شده است که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد و هر چه هواداران در مورد تاریخچه این باشگاه بخواهند در آن وجود دارد. همین موارد کافی است در مقایسه‌ای مختصر به تفاوت‌های آشکاری که میان یکی از ورزشگاه‌های مجهز اسپانیا با مجهزترین ورزشگاه ایران وجود دارد، پی ببریم. http://hadidnews.com/vdchqxni.23nkidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما