تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
سامانه اطلاع رسانی تهران بررسی کرد:

گام های متزلزل مذاکرات سازش در آستانه روز قدس

اخبار منتشر شده در رسانه ها حاکی از آن است که دو طرف مذاکرات سازش یعنی به توافق رسیده اند.
گام های متزلزل مذاکرات سازش در آستانه روز قدس
به گزارش حدیدنیوز، همانطور که وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با مذاکره کنندگان ارشد فلسطینی و اسرائیلی اعلام کرد که طرفین مذاکرات سازش بر سر ادامه گفتگوها درباره وضعیت پایانی و دیگر مسایل اصلی به توافق رسیدند و دو طرف بار دیگر دو هفته آینده با یکدیگر در فلسطین و اسرائیل دیدار می کنند.


جان کری در نشست خبری مشترک با صائب عریقات و تزیپی لیونی، مذاکره کنندگان ارشد فلسطینی و اسرائیلی که در واشنگتن برگزار شده است گفت: همه مسایل همچنان روی میز گفتگو که با هدف پایان دادن به درگیری میان اسرائیلی های و فلسطینیان صورت می گیرد، وجود دارد.


وی افزود: بر اساس توافقات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی مذاکرات پشت درهای بسته انجام خواهد شد.


وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز اطمینان از رسیدن به توافق طی ۹ ماه آینده اعلام کرد که واشنگتن به کمک های خود به دو طرف جهت تسهیل هر برنامه ای که به جایگزینی صلح و تاسیس دو دولتی که در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند، ادامه خواهد داد.


از سوی دیگر، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی ضمن قدردانی از تلاش های دولت آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات سازش گفت: خوشحالم که همه مسایل مورد مناقشه روزی میز مذاکرات فلسطینی و اسرائیلی قرار دارد.


هم چنین ، تزیپی لیونی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود برای تضمین امنیت خود و امنیت نسل های آینده را به کار خواهیم گرفت و هدف ما حل اختلافات و درگیری ها است نه بازگشت به گذشته .
وی در پایان افزود: تاریخ را نه کسانی که شک و تردید دارند بلکه کسانی که واقع گرا هستند می سازند و امیدوارم که ما از واقع گریان باشیم.


"تزیپی لیونی"، نماینده اسرائیل در مذاکرات سازش روز گذشته در دیدار با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: اگرچه مذاکرات با فلسطینیان بسیار سخت است، اما انجام آن به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه ضروری به نظر می‌رسد.


"شیمون پرز"، رئیس‌ رژیم صهیونیستی ضمن ابراز خشنودی نسبت به از سرگیری مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: می‌خواهیم راه حل "دو دولت" را محقق کرده و به نزاع کنونی پایان دهیم.


اما در جریان این مذاکرات گروه چهار جانبه خاورمیانه، روز سه شنبه، از فلسطینی ها و اسرائیلی ها خواست باعث شکست گفت وگوهای سازش نشوند.


به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گروه چهارجانبه خاورمیانه (متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) طی بیانیه ای، گفت:« گروه چهارجانبه طرفین را به اتخاذ تدابیر ممکن برای فراهم ساختن شرایط هموار برای موفقیت روند مذاکرات و پرهیز از تحرکات منجر به شکست آن، فرا می خواند.»


در این بیانیه همچنین آمده است:« گروه چهارجانبه بر حمایت از تلاش های فلسطینی و اسرائیلی برای تحقق تشکیل دو دولت از طریق مذاکره در طی ۹ ماه، متعهد است.»


از سویی دیگر صدها نفر از مردم غزه عصر روز سه شنبه ضمن برپایی تظاهرات، از سرگیری مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطین را محکوم کردند.


به گزارش پایگاه خبری "الکوت"، ساکنان غزه عصر سه شنبه به دعوت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در اعتراض به ازسرگیری مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطین در واشنگتن بعد از توقف سه ساله این مذاکرات، تظاهرات کردند.


در این تظاهرات ده ها نفر از اعضای جبهه آزادی سازی فلسطین نیز حضور دادند و از سرگیری مذاکرات سازش را به شدت محکوم کردند.


معترضان فلسطینی پلاکاردهایی در دست داشتند که روز آن شعارهای ضد فلسطینی درج شده بود.


فلسطینیان ساکن شهر 'نابلس' در کرانه باختری نیز امروز در اعتراض به از سرگیری مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در واشنگتن، تظاهرات کردند.


دولت آمریکا با اعمال فشار به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای از سر گیری مذاکرات سازش بالاخره توانست این مذاکرات پس از سه سال توقف انجام شود.


فلسطینی ها بارها در اعتراض به از سرگیری مذاکرات سازش دست به تظاهرات زدند.


جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس) ضمن مخالفت با ازسرگیری مذاکرات سازش فلسطینی ها و اسرائیلی ها، اعلام کرده بود از سرگیری گفت وگوهای سازش مسأله فلسطین را تخریب می کند.
به گزارش روزنامه «اهرام»، «سامی ابو زهری» سخنگوی جنبش حماس، عنوان داشت، تصمیم «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان برای ادامه گفت وگوهای سازش با رژیم صهیونیستی، تصمیمی یکجانبه و نامقبول است .


ابوزهری افزود: حماس به جای گفت وگو با رژیم صهیونیستی، از راهبرد ملی که همه احزاب و گروه های فلسطینی درباره آن به توافق رسیده و متعهد هستند، حمایت می کند.


سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد: گفت وگوهای بیهوده سازش فقط به نفع اشغالگر است.


نمایندگان ارشد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اولین دور مذاکرات سازش را، پس از سه سال توقف، این هفته برگزار کردند.


«تزیپی لیونی» و «صائب عریقات» مسئولیت گروه‌ های مذاکره کننده اسرائیلی و فلسطینی را به عهده دارند. http://hadidnews.com/vdchxqni.23nxxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما