تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲
دولت اوباما روز دوشنبه برای نخستین بار اسامی ۴۶ زندانی در زندان گوانتانامو را که قصد دارد آنان را به صورت نامحدود نگهداری کند، منتشر کرده است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تسنیم، دولت اوباما در حالی برای نخستین بار اسامی ۴۶ زندانی گوانتانامو را که قصد دارد برای مدت نامحدودی آنان را نگهداری کند منتشر کرده است که بر این باور است این افراد بسیار خطرناک بوده و دولت آمریکا قادر به محاکمه آنان نیست.

گروه های حقوق بشری از انتشار این فهرست استقبال کرده اند ولی اقدام آمریکا در ادامه بازداشت این زندانیان بدون برگزاری محاکمه را به شدت محکوم کرده اند.

"زیکی جانسون" دبیر بخش امنیت و برنامه حقوق بشر سازمان عفو بین الملل در آمریکا در این باره تاکید کرد: بر اساس قوانین حقوق بشر کلیه بازداشت شدگان یا باید تفهیم اتهام شوند و یا به صورت عادلانه در یک دادگاه فدرال محاکمه شوند. اقدامات دولت آمریکا در زندان گوانتانامو نقض قوانین بین المللی حقوق بشر است.

اوباما گفته است که به صورت منظم وضعیت زندانیانی که به صورت نامحدود در گوانتانامو در بازداشت هستند را بررسی می کند ولی وی هنوز این کار را انجام نداده است.

آمریکا در گزارش سال ۲۰۱۰ میلادی نیز اعلام کرده بود که ۴۸ زندانی گوانتانامو بسیار خطرناک هستند. در فهرست جدید منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمریکا ۲۶ یمنی، ۱۲ افغان، ۳ تبعه سعودی، ۲ کویتی، ۲ تبعه لیبی، یک کنیایی، یک مراکشی و یک تبعه سومالی وجود دارند.

نسبت به گزارش سال ۲۰۱۰ دو تبعه افغان که جان خود را از دست داده اند از این فهرست جدید حذف شده اند که یکی بر اثر خودکشی و دیگری بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست داده اند.

زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ میلادی و با هدف نگهداری زندانیانی که در مبارزه آمریکا با تروریسم در کشورهای خارجی دستگیر می شوند، ایجاد شد. http://hadidnews.com/vdcd9n0x.yt0f96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما