تاریخ انتشار :شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۷
حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی اظهار داشت: توصیه آیت‌الله مهدوی‌کنی به نامزدهای انتخابات وفا، صفا و گذشت است.
توصیه آیت‌الله مهدوی به نامزدهای انتخابات
به گزارش حدیدنیوز، حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی مدیر کل روابط عمومی و بین‌المللی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگوی خود با آدینه تهران از جایگاه اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی در نظام مردمسالاری می‌گوید و معتقد است در انتخابات با رویکرد دینی و اسلامی انتخاب کننده و انتخاب شونده، تبلیغ کننده و هوادار برخوردار از یک چارچوب اخلاقی خاص هستند که در آن مبانی اسلامی و دینی حاکم است.


جنابعالی جایگاه اخلاق انتخاباتی در مردم سالاری دینی را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

در خصوص انتخابات می‌توان به طور کلی دو دیدگاه را بیان کرد. یکی دیدگاه غیردینی و سکولار است که در این دیدگاه به انتخابات به عنوان یک طمع و آزمندی به قدرت نگریسته می‌شود و تلاش می‌شود تا افراد بتواند به وسیله انتخابات به موقعیتی از نظر پست، ثروت و مقام دست پیدا کنند. در حالی که در انتخابات با رویکرد دینی و اسلامی انتخاب کننده و انتخاب شونده، تبلیغ کننده و هوادار برخوردار از یک چارچوب اخلاقی خاص هستند که در آن مبانی اسلامی و دینی حاکم است. امیدوارم انتخاباتی که در پیش داریم نیز از نوع دوم باشد.

مختصات انتخابات در مردمسالاری دینی چیست و دارای چه ابعادی می‌باشد؟

در یک انتخابات اسلامی که بر اساس مردم سالاری دینی یا به تعبیر برخی از اساتید، دین سالاری مردمی در آن حاکم است اجزاء و اعضای حکومت به قصد عبادت وارد صحنه می‌شوند کسی که خودش را به عنوان داوطلب و کاندیدا به مردم عرضه می‌کند برای انجام عبادت و امر پروردگار عالمیان حاضر شده است و آن کسانی که رأی می‌دهد نیز برای اطاعت امر پروردگار با بصیرت، دقت و شناخت صحیح به فرد مورد نظر رأی می‌دهد.

انتخاب داوطلب نیز باید الهی باشد و شخصی را که از هر لحاظ افضل، دارای توان مدیریتی بالا و تقوا باشد انتخاب نمایند. کسی هم که در امر تبلیغات وارد شده باید مسائل نژادی، قومی و فامیلی را کنار گذاشته و خدا را در نظر بگیرد. در مجموع کسی که کاندیدا می‌شود، کسی که رأی می‌دهد، کسی که اجرا می‌کند و ... باید همواره خدواند را در نظر داشته باشند و همه احساس نمایند که وارد یک امر عبادی شده اند و نباید مسائل قومی، قبیلگی، فامیلی و صنفی را در انتخابات دخیل نمایند و گر نه انتخابات غیر اسلامی می‌شود.

امیرالمومنین علی (ع ) نیز در همین رابطه یکی از علل سرنگونی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را حکومت افراد رذل و پست بر افراد فاضل و دانشمند دانسته و در رابطه با چونگی انتخاب افراد و ملاک‌های آنان تاکیدات زیادی را داشته اند.

مهمترین شرط در انتخابات اسلامی چیست؟

مهمترین شرط در انتخابات همان وجود اخلاص بدون در نظر گرفتن سن، جنس، رنگ، غنا، فقر و...است. ان اکرمکم عنداللَّه اتقیکم.

پس همه ما باید در امر انتخابات خدا را در نظر گرفته و انتخابات را به عنوان مقدمه تحکیم نظام اسلامی برای اجرای احکام خداوند و نه منافع شخصی و حزبی در نظر بگیریم.

با توجه به ارتباط نزدیک جنابعالی با آیت‌الله مهدوی کنی، منش ایشان در مورد انتخابات و توصیه‌های که در این مورد به نامزدهای اصولگرا داشتند را بفرمائید؟

سفارش ایشان وفا، صفا و گذشت است. بیشترین چیزی که بنده در طول سالهای گذشته که در انتخابات شاهد آن بودم سفارش ایشان به مسئولین و داوطلبان این بود که اگر واقعاً هدفتان خدمت به بندگان می‌باشد گذشت کنید و آن را سرلوحه کارهایتان قرار دهید. در حوادث و بحران هایی که در دهه ۶۰ اتفاق افتاد، آیت‌الله مهدوی کنی نمونه اخلاق اسلامی در انتخابات را به نمایش گذاشتند وقتی قرار شد که کسانی نخست وزیر شوند به راحتی ایشان گفتند که من کنار می‌روم. امیدوارم کسانی که در انتخابات احساس تکلیف کرده‌اند و کسانی که در بین آنها افضل هستند واجد معیارهایی که مقام معظم رهبری طی چند سخنرانی اخیرشان برشمردند، باشند.

با توجه به اینکه باید مسیر مدیریتی انقلاب به تدریج به جوانان واگذار شود شما حضور برخی شخصیت‌های خاص را در انتخابات چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

ضمن احترامی که بنده برای این افراد قائل هستم باید بگویم که در وضعیت امروز که به خاطر وجود برخی مشکلات در کشور در مملکت بایدکار شبانه روزی باشد این افراد بهتر است فضا را برای جوانان مهیا نمایند. خواهش ما این است که این افراد اجازه دهند که نسل‌های جوان تر، البته کسانی که از تجربه حداقلی برخوردار و آمادگی لازم را برای کار جمعی دارند فضاها را به دست گرفته و مسیر انقلاب را با قدرت و توان بیشتری به جلو ببرند. http://hadidnews.com/vdccsmqi.2bqx18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما