تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۱
جشنواره کن ۲۰۱۳ چند هفته بعد در حالی برگزار می‌شود که سینمای ایران در بخش مسابقه هیچ نماینده‌ای ندارد، فرانسه و آمریکا حدود ۵۰ درصد این بخش را به خود اختصاص داده‌اند و سینمای ژاپن با دو فیلم حضور پررنگی دارد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، برگزارکنندگان شصت و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی پنج‌شنبه گذشته اسامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره کن را اعلام کردند که کشور‌های دانمارک، هلند، چاد،تونس، چین، اسپانیا با یک فیلم ایتالیا و ژاپن با دو فیلم و فرانسه و آمریکا هر کدام به ترتیب با ۵ و ۴ فیلم به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافته‌اند.

سینمای ایران نیز امسال اگر چه با دو نماینده در بخش‌های کوتاه و سینه‌فونداسیون (دانشجویی) دارد ولی در بخش مسابقه هیچ نماینده‌ای ندارد.

کشورمان تاکنون تنها یک‌بار در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «طعم گیلاس» ساخته «عباس کیارستمی» برنده نخل طلای کن شده است.

در میان کشورهای شرکت کرده در بخش مسابقه اگر چه فرانسه و آمریکا رکور دار است ولی سینمای ژاپن نیز با حضور دو فیلم با نام‌های «سپر پوشالی» ساخته «تاکاشی میکه» و « «مثل پدر، مثل پسر» ساخته کوره ادا هیروکازو حضور پررنگی در این دوره از رقابت‌ها دارد.

این دو فیلم در دو ژانر کاملا متفاوت جنایی و خانوادگی ساخته شده از جمله شانس‌های این دوره از رقابت‌ها محسوب می‌شوند که ممکن است سینمای این کشور را برای پنجمین بار به نخل طلا برساند.

همچنین سینمای آمریکا با ۱۸ نخل طلا، در صدر جدول کشورهای برنده رقابت‌های کن و ایتالیا با ۱۲ جایزه در مقام دوم این جدول قرار گرفته است.

فرانسه به عنوان میزبان رقابت‌های کن خود تاکنون ۱۱ بار برنده نخل طلا بوده، سینمای دانمارک ۴ بار و سینماهای چین و اسپانیا نیز همچون ایران تاکنون تنها ۱ بار برنده این رقابت‌ها بوده‌اند.

در میان کشورهای راه یافته به بخش مسابقه جشنواره امسال کن، سه کشور هلند، چاد و تونس تاکنون شانس برای پیروزی در این بخش از رقابت‌ها را نداشته‌اند که شاید امسال اولین جایزه کن در تاریخ سینما برایشان کلید بخورد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده امسال ۱۸۵۸ فیلم برای دبیرخانه جشنواره کن فرستاده شد که از این میان ۱۹ فیلم به بخش مسابقه راه یافتند.

این بخش از رقابت‌ها را هیأتی به ریاست «استیون اسپیلبرگ» داوری خواهد کرد.

«اصغر فرهادی»، کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار با جدیدترین ساخته‌اش با عنوان «گذشته»، به عنوان یکی از نماینده‌های سینمای فرانسه در بخش مسابقه جشنواره امسال شرکت کرده است.

از ویژگی‌های بخش مسابقه جشنواره امسال حضور چهره شاخص سینمای جهان است که از آن جمله می‌توان به «استیون سودربرگ»،«رومن پولانسکی»، «الکساندر پاین»، «برادران کوئن»،«پائولو سورنتینو» و «باز لورمن» اشاره کرد. http://hadidnews.com/vdchq6nz.23n6kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما