تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۱
کنگره آمریکا پس از یک ماه تعطیلی تابستانی، امروز (دوشنبه) دوباره تشکیل جلسه داده و بدون وقفه به بحث و رای گیری برای صدور یک قطعنامه می‌پردازد که احتمالا به باراک اوباما اجازه حمله به سوریه را خواهد داد.
به گزارش حدیدنیوز، ایسنا به نقل از شبکه خبری سی ان ان نوشت: به بررسی روند احتمالی این بحث در کنگره آمریکا طی سه روز آینده پرداخته است که البته این‌ها تنها درحد گمانه زنی است.

جلسه امروز دوشنبه

جلسات کنگره راس ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز می‌شود. احتمالا هری رید، رئیس اکثریت سنا اقدامات اولیه برای جلوگیری از مانع تراشی احتمالی درخصوص حمایت قانونی از قطعنامه علیه سوریه را اتخاذ خواهد کرد و احتمالا راند پل، سناتور جمهوری خواه که در برابر تایید جان برنان به عنوان مدیر آژانس امنیت ملی در ابتدای سال جاری میلادی مانع تراشی کرد، به سیاست پهپادی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعتراض کند. پل در این خصوص به شبکه‌ خبری فاکس نیوز گفت که در حال ارزیابی گزینه‌هایش برای توقف تصویب قطعنامه علیه سوریه است.

اوباما نیز در جریان مصاحبه‌هایش با شبکه‌های مهم تلویزیونی، پیش درآمدی از سخنانش خطاب به ملت آمریکا در خصوص حمله به سوریه را بیان خواهد کرد.

اعضای مجلس نمایندگان در ساعت ۵ بعد از ظهر، به وقت محلی اطلاعاتی را درخصوص طرح اوباما از جان کری، وزیر امور خارجه، چاک هاگل، وزیر دفاع، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی، مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش و جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا دریافت خواهند کرد.

رایس برای اعضای سیاهپوست کنگره نیز سخنرانی خواهد کرد.

سه شنبه

انتظار می‌رود که بحث در خصوص سوریه در سنا شروع شود. اوباما به کنگره رفته تا با اعضای دموکرات سنا در خصوص سوریه گفت‌وگو کند.

اوباما دلایل حمله به سوریه را در ساعت ۹ شب به وقت محلی در سخنرانی خطاب به ملت آمریکا توضیح می‌دهد.

چهارشنبه

مخالفان حمله به سوریه شروع به مانع تراشی درخصوص قطعنامه حمله به سوریه می‌کنند و سپس یک رای گیری حساس در سنا برگزار می‌شود. در صورت وجود ۶۰ رای موافق، این مانع تراشی و اعتراض مردود اعلام شده و به بحث اصلی پرداخته می‌شود. حتی در این صورت نیز مخالفان می‌توانند برای ۳۰ ساعت دیگر بحث، در این خصوص که از قطعنامه حمله به سوریه حمایت کنند یا نه، درخواست دهند.

جان کری و چاک هاگل و دیگر مقامات دولتی برای همه اعضای سنا سخنرانی می‌کنند.

پس از آن؟

اتفاقات بعدی براساس قوانین پیچیده‌ پارلمانی، راهبرد قانونی حامیان و مخالفان طرح و دیگر مولفه‌های غیرقابل پیش بینی که می‌توانند بر زمان بندی بحث اثر بگذارند، تعیین می‌شوند.

مشخص نیست که این بحث چه مدت ممکن است به طول بیانجامد، اما اگر "هری رید" ۶۰ رای موافق را داشته باشد، در مواردی می‌تواند بحث را به پایان برساند. این مهمترین رای گیری در هفته خواهد بود زیرا اگر نتایج مثبت باشد، تا حد زیادی نشان دهنده تصویب قطعنامه‌ خواهد بود زیرا متن نهایی تنها به رای اکثریت نیاز دارد.

در مجلس نمایندگان چه خواهد گذشت؟

رهبر جمهوری خواهان که مجلس را اداره می‌کند در این خصوص عنوان کرد که آنها پس از سنا دست به کار می‌شوند اما در خصوص برنامه این مجلس توضیح دقیقی ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا مجلس نمایندگان همان قطعنامه به رای گذاشته شده در سنا را مورد بررسی قرار می‌دهد یا اینکه ورژن جداگانه خود را بررسی می‌کند.

اریک کانتور، رئیس اکثریت مجلس نمایندگان در یادداشتی خطاب به اعضای جمهوری خواه یادآور شد که ممکن است بحث درخصوص حمله نظامی علیه سوریه به هفته بعد کشیده شود.

وی نوشت: اعضا می‌بایست در دوهفته آینده شاهد یک بحث مهم و داغ بوده و برای تایید حمله نظامی به سوریه رای دهند.

اوباما کار سختی را در مجلس نمایندگان پیش رو دارد. مقامات جمهوری‌خواه معتقدند که اگر سنا قطعنامه را تصویب نکند، این احتمال می‌رود که در مجلس نمایندگان حتی بررسی هم نشود.

سخنگوی مجلس نمایندگان تصریح کرد که وظیفه سنگین کسب آرای لازم در این مجلس بر دوش خود اوباما است.

وی در یک بیانیه گفت: تنها رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند اذهان عمومی را بر لزوم اتخاذ اقدام نظامی راضی کند. ما فقط امیدواریم که برای ایجاد تغییر دیر نشده باشد. http://hadidnews.com/vdcg3q9x.ak9nw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما