تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۸
مدیران سینمایی درحالی با توصیه به کن می‌روند که دو فیلم کوتاه ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره، خط قرمزهای اخلاقی _ عرفی جامعه را رعایت نکرده‌اند. این آثار خوشایند مدیران سینمایی باشند یا نباشند معرف سینمای ایران خواهند بود.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی کشور در شرایطی انجام شد که دولت درصدد کوچک سازی بدنه خود و ادغام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بود در این میان دولت به اهمیت سینما واقف است اما گویا مدیران این حوزه به اهمیت این هنر _ صنعت توجه ندارند زیرا در این مدت ساختار سازمان سینمایی شکل گرفت اما نحوه اداره سینمای کشور با ساختار از پیش تعیین شده، اداره نشد و سینما همانگونه که در گذشته اداره می‌شد و به همان روش قبلی که امتحان خود را پس داده بود پس از تبدیل آن به سازمان سینمایی نیز پی گرفته شد.

موسسه امور جشنواره‌ها، بهانه مجوز سفرهای خارجی

از ابتدای دوره معاونت سینمایی شمقدری قرار بود موسسه امور جشنواره‌ها و بین الملل راه اندازی شود تا حضور بین‌المللی ایران در جشنواره‌ها با دقت صورت گیرد. مسئولیت این اداره تا طی شدن مراحل قانونی ثبت مؤسسه امور جشنواره‌ها و بین‌الملل معاونت سینمایی به مؤسسه رسانه‌های تصویری واگذار شد اما در طول این سالها فعالیت بخش بین‌الملل ارگان‌ها و نهادهای مختلف همچنان ادامه داشت و هیچ گاه فعالیت واحدی در بخش بین الملل را شاهد نبودیم .شاید بزرگترین فایده‌ای که مسئولیت امور جشنواره‌ها برای موسسه رسانه‌های تصویری در پی داشت مجوزی برای فعالیت‌های گسترده بین الملل در موسسه رسانه‌های تصویری بود و سفرهای متعدد به عنوان هفته‌های فیلم در کشورهای مختلف شکل گرفت. از نگاه عده‌ای از کارشناسان هفته‌های فیلم که با حضور عوامل سینما صورت می‌گیرد در معرفی سینمای ایران موثر است اما عده‌ای از کارشناسان این سفرها را تنها فرصت سوزی برای سینمای ایران می‌دانند زیرا با این کار دیگرنمی‌توان فیلم های ایرانی را در سالن های خارجی به نمایش گذاشت .جالب است که مدیران بخش‌بین الملل سازمان‌ها هریک تحلیلی خاص و متفاوت از یکدیگر برای این سفرها ارائه می‌دهند.

فیلم‌های کوتاه مرکز بهانه حضور مدیر در جشنواره‌های خارجی

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم از ارگان‌هایی است که علاوه بر فعالیت در امر تولید، بخش بین‌الملل آن فعال بوده و در ارایه فیلم به جشنواره‌های مختلف دنیا تلاش کرده است. جالب است که مدیر این مرکز به بهانه‌های مختلف و تنها به دلیل حضور فیلم‌های کوتاه و مستند در جشنواره‌های مختلف و اقصی نقاط دنیا حاضر می‌شود.تعداد سفرهای مدیر این مرکز در سال گذشته به حدی بود که مدیر روابط عمومی این مرکز خطاب به یکی از روزنامه‌ها که خبر سفرش را اعلام کرده بود با این تیتر پاسخ گفت« شفیع آقامحمدیان: من در تهران هستم! »

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ابتدای سال در اجلاس دو روزه تنوع فرهنگی در تونس حاضر شد که به گفته رئیس سازمان سینمایی به اصرار ایشان در این اجلاس حاضر شده است.اینجا این سؤال مطرح می‌شود،آیا مدیر مرکز گسترش که به تازگی از سفر به جشنواره « ویزیون دو ریل» سوئیس به بهانه نمایش فیلم «راننده و روباه» به ایران بازگشته باز هم به اصرار مدیر بالادستی خود لبیک گفته است؟!

آقای شمقدری اگر سازمان سینمایی شکل گرفته است وظیفه حضور بین‌الملل و ارتقای جایگاه سینمای ایران بر عهده کدامیک از موسسات زیر مجموعه این سازمان قرار دارد؟ چرا هر یک از ارگان‌ها و نهادها با اعمال سلیقه و نظر شخصی مدیرانشان و با یک نگاه و رویکرد در بازارها و جشنواره‌های جهانی حاضر می‌شوند.

آقای شمقدری حضور مدیران سینمایی کشور در جشنواره‌های متعدد از جمله برلین و کن برای سینمای ایران چه فوایدی خواهد داشت؟ این افراد در ارتقای سطح جایگاه سینمای ایران چقدر می‌توانند مؤثر باشند؟ به نظر می‌رسد فراموش کرده ایم که سینمای ایران می‌تواند در ارایه فرهنگ، آداب و ریشه‌های فرهنگی ما مؤثر باشد و این رشد و شکوفایی باید در «سینمای» ما شکل بگیرد. اما مدیران چگونه می‌توانند در ارتقای جایگاه سینمای ایران موثر باشند در حالی که فیلم‌هایی از سینمای ایران در جشنواره کن امسال حاضر شده است که مضامین مناسبی ندارد.

امسال در جشنواره فیلم کن دو فیلم کوتاه «دوئت» و «بیشتر از دو ساعت» به کارگردانی نوید دانش و علی عسگری در به نمایش درمی آید، این آثار خوشایند مدیران سینمایی باشد یا نباشد معرف سینمای ایران خواهند بود، دو فیلم اجتماعی که خط قرمزهای اخلاقی عرفی در آنها لحاظ نشده‌است و حتی یکی از آنها موضوعی ملتهب از مشکل زنانه یک دختر را روایت می‌کند. هرچند که این فیلم‌ها به صورت شخصی به جشنواره کن فرستاده شده باشد و مدیران ما هیچ نقشی در ارایه این فیلم‌ها نداشته باشند اما این آثار معرف سینمای ما هستند نه مدیران ما! البته این نکته حایز اهمیت است که رئیس سازمان سینمایی کشور به لابی‌ها در جشنواره‌های خارجی بیشتر معتقد است تا ارزش‌های هنری یک فیلم! با این نگاه حضور مدیران در جشنواره‌ها دلیلی منطقی خواهد داشت.

سفارش رئیس سازمان سینمایی برای حضور مدیران در کن

در مصاحبه اخیر رئیس سازمان سینمایی به عدم حضور هنرمندان در جشنواره کن اشاره شده است اما ایشان تاکید داشتند نمایندگانى از مرکز گسترش سینماى مستندو تجربى به همراه محمدرضا عباسیان به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه هاى تصویرى در جشنواره فیلم کن حاضر شوند و غرفه‌ای را‌آماده کنند . این در حالی است که قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی پیش از این اعلام کرد که فارابی به عنوان نماینده سینمای ایران دربازار کن حاضر می‌شود و طبعا غرفه سینمای ایران زیر نظر کارشناسان این بنیاد که سه نفر معرفی می‌شوند (وحید و امیر اسفندیاری و اسکندری) آماده می‌شود. با این وجود شاید دیگر نیازی به حضور مدیر موسسه رسانه‌های تصویری و نمایندگانی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وجود نداشته باشد. از سوی دیگر با توجه به عدم حضور هنرمندان در سفر به جشنواره کن و توصیه رئیس سازمان سینمایی به مدیرانش برای حضور در این جشنواره به نظر می‌رسد حضور سرپرست گروه اعزامی به این جشنواره جای سؤال دارد. سرپرست گروه اعزامی به کن سمتی که در سالهای اخیر به یکی از مدیران فارابی اعطاء شده است که نشان از گروه اعزامی عریض و طویل از سینمای ایران به سواحل جنوب فرانسه را دارد.

اگر مروری به کارنامه سالهای اخیر جشنواره کن داشته باشیم خواهیم دید جشنواره کن به دلیل سیاست ضد ایرانی‌اش سالهاست که فیلمی از سینمای انسانی ایران نمی‌پذیرد ای کاش مدیران سینمایی کشور به این امر توجه بیشتری می‌کردند و با عدم حضور پرتعداد خود به سیاست‌شان معترض می‌شدند و فعالیت گسترده در بازار جهانی کن را به کارشناسان بین الملل می‌سپردند. http://hadidnews.com/vdcce1qs.2bqo08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما