تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۴
پژوهشگر ارشد دفتر مطالعات اقتصادي مرکز پژوهش های مجلس گفت یکی از سوالات مهم در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۲، نحوه تخصیص اعتبارات و مراحل بعدی طرح هدفمندی یارانه ها است. با توجه به گذشت حدودا ۲۸ ماه از این طرح، علی رغم اجماع تمامی کارشناسان مبنی بر اجرای طرح،ولی بسیاری نسبت به روش اجرا انتقادات جدی دارند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از اقتصادپرس، پژوهشگر ارشد دفتر مطالعات اقتصادي مرکز پژوهش های مجلس گفت یکی از سوالات مهم در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۲، نحوه تخصیص اعتبارات و مراحل بعدی طرح هدفمندی یارانه­ ها است. با توجه به گذشت حدودا ۲۸ ماه از این طرح، علی رغم اجماع تمامی کارشناسان مبنی بر اجرای طرح، ولی بسیاری نسبت به روش اجرا انتقادات جدی دارند.

سعید توتونچی ضمن تبیین نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه در ۲ سال و چند ماه گذشته گفت: قانون هدفمندی یارانه­ ها دولت را مکلف کرده است که ۵۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه­ ها را به صورت نقدی و غیرنقدی به خانوارها، ۳۰ درصد را به بخش تولید و۲۰ درصد را به خود دولت تخصیص دهد. ولی در عمل، متاسفانه تمامی منابع صرف پرداخت صرفا نقدی به خانوارها شد.

وی با اشاره به اهمیت بیشتر پرداخت غیرنقدی نسبت به نقدی خاطرنشان کرد: طبق این قانون دولت بایستی بخشی از سهم خانوارها را به صورت پرداخت غیرنقدی در قالب هزینه­ های تامین اجتماعی، درمانی و پزشکی در اختیار خانوارها قرار دهد.

توتونچی سهم تولید از طرح هدفمندی یارانه­ ها را در چند سال گذشته صفر درصد عنوان کرد و گفت: متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ نیز دولت برخلاف قانون کمک کمتر از ۳۰ درصدی برای تولید درنظر گرفته است.

وی این مسئله را یکی از چالش­های اساسی لایحه بودجه ۹۲ دانست و افزود: دولت علاوه بر اینکه نسبت تخصیص به هر بخش را در لایحه ۱۳۹۲ تغییر داده است، در بخش تولید نیز نحوه هزینه­ کرد منابع را اصلا مشخص نکرده است که این موضوع دست دولت را در رده­ تخصیصی باز می­گذارد تا به هر نحوی که خواست هزینه کند.

سعید توتونچی همچنین در خصوص تخلف دولت در اجرای لایحه بودجه گفت: دولت طبق برنامه پنجم توسعه بایستی ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی را به بخش سلامت و درمان تخصیص دهد و مابقی را طبق قانون هدفمندی هزینه کند. یعنی با احتساب ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رقم پیشنهادی دولت، بایستی در حدود ۱۲هزار میلیارد تومان به این بخش تخصیص یابد که متاسفانه رقمی در حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. http://hadidnews.com/vdcdj50f.yt05f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما