تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۶
ایران هنوز با مواضع نامشخصی از طرف ۱+۵ روبروست.
طرف غربی کماکان اسرار طبقه بندی شده مذاکرات را فاش می کند

باید در حضور اصحاب رسانه و اشخاص حقیقی و حقوقی ناظر بر این مذاکرات مشخص شود، طرف های مدعی اظهارات خلاف واقع و ادعاهای دروغین، بعد از پاسخ ايران و اثبات بي اساس بودن ادعاي خود قرار است چه گامي به سوي حل ماجرا بردارند!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از دي نيوز، ايران در مذاکرات استانبول۲، بغداد و مسکو نشان داد که محاسبات هسته اي آن در اثر مواجهه با هيچ نوعي از فشار تغيير نخواهد کرد و در عين حال کاملاً منعطف و منطقي است و اين آمادگي را دارد که بخشي از برنامه هسته اي خود را به عنوان موضوع مذاکره روي ميز قرار بدهد. فاصله مذاکرات مسکو تا آلماتي حاوي انبوهي از تحولات بوده است که يادآوري آنها به فهم موقعيت ايران و گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتي کمک شاياني مي کند.
اما پس از بررسی مذاکرات هسته ای ایران به این نتیجه می رسید که چرا علی رغم شفاف سازی کامل و انجام تمامی تعهدات قانونی؛ و حتی انجام اقدامات اطمینان ساز در مقاطعی، هنوز با مواضع نامشخصی از طرف ۱+۵ روبروست. به نظر می رسد که با توجه به این رفتار گروه مقابل باید با استراتژی های جدید وارد عرصه این مذاکرات شد. برای مثال اینکه مذاكرات با حضور رسانه ها صورت پذيرفته و متن مكتوب و صوتي و تصويري آن براي اطلاع جهانيان منتشر شود و جلسات و نشست هاي ايران و ۱+۵ پشت درهاي بسته تشكيل نشود. چرا که اين اقدام مي تواند ترفند آمريكا و متحدانش و چنته خالي از قانون و منطق آنها را فاش كند. و اين در حالي است كه طرف مقابل در جايگاه «مدعي» قرار دارد و اسراري كه بيم فاش شدن آن را داشته باشد در ميان نيست و درباره خودمان نيز بايد پرسيد آيا تيم محترم مذاكره كننده مي تواند به يك نمونه اشاره كند كه طرف مقابل بعد از پايان مذاكرات، اسرار طبقه بندي شده و سرّي مطرح شده در مذاكرات را فاش نكرده باشد؟! این اقدام نوعی به چالش کشیدن حربه شکست خورده آنهاست و آنگاه با علنی شدن تمامی اظهارات بیان شده در مذاکرات، عملا جایی برای برگزاری مانورهای تبلیغاتی ۱+۵ در مدت زمان باقی مانده تا زمان بعدی مذاکرات؛ باقی نمی گذارد.

چرا برخی از کشور ها و شخصیت های حقوقی جهانی و بی طرف در مذاکرات هسته ای ایران، در این مذاکرات حضور نداشته باشند؟ برای نمونه می توان به نمایندگانی از اعضاي جنبش عدم تعهد - NAM- و یا سازمان کنفرانس اسلامی و یا دیگر سازمان های منطقه ای و جهانی برای حضور در این مذاکرات دعوت نمود تا مشت خالی و پیشنهاد های پوچ طرف های غربی؛ مجددا عیان گردد و این به اطمینان سازی جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته ای ایران و مواضع شفاف و اوصولی آن کمک شایانی خواهد نمود. چرا که بارها طرفهای مقابل ایران با اظهارات خلاف واقع و طرح ادعا های واهی و کذب، سعی در تشویش افکار جهانی داشته اند. با این وجود حتی باید در حضور اصحاب رسانه و اشخاص حقیقی و حقوقی ناظر بر این مذاکرات مشخص شود، طرف های مدعی این اظهارات خلاف واقع، بعد از پاسخ ايران و اثبات بي اساس بودن ادعاي خود قرار است چه گامي به سوي حل ماجرا بردارد! چرا که در تمامي مذاكرات، تعيين بستر و چارچوب مذاكره - MODALITY- يك اصل پذيرفته شده است. ولی متاسفانه مذاكرات كنوني به ادعاي دروغین محض يك طرف و تلاش ايران براي پاسخ به آن تبديل شده است بي آن كه معلوم شود هر يك از طرفين مذاكره در قبال برداشتن هر گام مثبت، طرف مقابل چه گامي برخواهد داشت.

http://hadidnews.com/vdcbfwb8.rhb0apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما