تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۱
اعلام برنامه‌های نهمین روز جشنواره، رونمایی از سه کتاب در ارتباط با جشنواره تئاتر فجرو معرفی سه نمایش"داستان آن کلات"، "سیاوش در آتش" و "سهراب و رستم" مهمترین اخبار تئاتر فجر امروز هستند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، ۱۴ سالن تئاتری در نهمین روز ، میزبان نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر هستند. سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه تالارهای وحدت، اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش، سنگلج ، خانه نمایش، هنر، ایرانشهر، انتظامی، مهر حوزه هنری، فردوسی و حافظ میزبان ۱۴ نمایش هستند.

تالار وحدت ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ میزبان نمایش"داستان آن کلات" نوشته بهار مؤمنی و کارگردانی مهدی شمسایی با مدت زمان ۱۵۰ دقیقه است. نمایش "طوفان" نوشته دوچی بارلوچی و کارگردانی لورلا سرنی، دوچی بارلوچی ساعت ۱۹ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

در تالار چهارسوی تئاترشهر نمایش"مثل آب ‌برای شکلات" نوشته و کار ابراهیم پشت‌کوهی ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه اجرا می‌شود. تالار قشقایی ساعت ۱۷ و ۱۹:۳۰میزبان نمایش "فولاد هرگز زنگ نمی‌زند" نوشته سیروس همتی و کار رؤیا کاکاخانی با مدت زمان ۵۰ دقیقه خواهدبود.

در تالار سایه نمایش "تب" نوشته و کار حمید شریف‌زاده ساعت ۱۶:۳۰و۱۸:۳۰و مدت زمان ۸۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.
"آن سم‌ها سرگذشتمان نبشت" نوشته خسرو امیری و کارگردانی زری اماد – خسرو امیری یک اجرا ساعت ۱۶ و یک اجرا ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش با مدت زمان ۴۵ دقیقه خواهدداشت.

در تماشاخانه سنگلج نمایش "کشفی برای زنده شدن" نوشته"یاسین بهرامی" و کارگردانی "رضا غریب‌زاده دریایی" ساعت ۱۸ و۲۰:۳۰با مدت زمان ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود. تالار هنر نیز ساعت ۱۷ و ۱۹میزبان نمایش" دره گل زرد "نوشته و کارمهدی حاصلپور با مدت زمان ۶۰ دقیقه خواهدبود." من از ارتفاع می‌ترسم" نوشته و کار احسان اکبرنژاد ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۷۵ دقیقه در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا می‌شود.

نمایش "ابرهای باران زا" نوشته علی حاتمی‌نژاد و کارگردانی مانلی حسین‌پور با مدت زمان ۶۰ دقیقه ساعت ۱۷ و ۲۰ در تالار استاد سمندریان روی صحنه می‌رود. تالار استاد انتظامی ساعت ۱۷ و ۱۹:۳۰میزبان نمایش "نمایش رؤیاها" نوشته و کارعلی مقتصدی با مدت زمان ۵۰ خواهدبود.

تماشاخانه مهر حوزه هنری نیز میزبان نمایش "سیاوش در آتش" نوشته مهدی میرباقری و کارگردانی حسن سرچاهی ‌با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در ساعتهای ۱۶ و ۱۸ خواهدبود."اپرای عروسکی حافظ" نوشته و کار بهروز غریب‌پور نیز ساعت ۱۹ با مدت زمان ۱۱۵ دقیقه در تالار فردوسی اجرا می‌شود.

نمایش "لامپ " نوشته و کار سیاوش پاکراه ساعت ۱۷ و ۲۰ در تالار حافظ با مدت زمان ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۶ دی آغاز شده و تا ۱۲ بهمن‌ماه در تهران ادامه دارد.

سه کتاب به مناسبت سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد

سه کتاب "جشنواره های تئاتری جهان" تالیف مهدی حامد سقائیان، "پنج سال تئاتر فجر"تالیف منوچهر اکبرلو و "مجموعه نمایشنامه های برگزیده جشنواره تئاتر فجر"به مناسبت سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به همت انتشارات نمایش منتشر شد.

کتاب "مجموعه نمایشنامه های برگزیده سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر" شامل پنج نمایشنامه "چهار+ یک" نوشته شکوفه آروین، "تکیه بر دیوار نمناک" نوشته مشترک غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان، "پناهنده" نوشته امیرمهاجر سلطانی، "مرثیه باد" نوشته مهدی نصیری و "شرق دور... شرق نزدیک" نوشته حمیدرضا نعیمی است که در قالب یک جلد ۲۸۷ صفحه ای منتشر شده است.

کتاب"جشنواره های تئاتری جهان"، که به مطالعه تطبیقی جشنواره های معتبر جهانی تئاتر با جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ایران می پردازد، به کوشش مهدی حامد سقائیان در قالب یک کتاب ۴۹۱ صفحه ای به چاپ رسید.

مواردی که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است، عبارت اند از: اهداف، سازمان اداری، بخش های مختلف، مکان برپایی، مزایای حضور، چگونگی جذب سرمایه گذاران برای جلب حمایت های مالی، میزان آثار راه یافته، میزان و آمار تماشاگران، بازاریابی انتشارات و تبلیغات، چگونگی شرکت در جشنواره، تهیه بلیت، نحوه پرداخت هزینه اجراها به شرکت کنندگان، شرایط رزرو بلیت، درآمدهای حاصل از فروش بلیت.

شعار جشنواره، بخش های مختلف جشنواره، معرفی چند اثر شاخص سی جشنواره معتبر جهان اعم از جشنواره آوینیون، جشنواره تئاتر ادینبرو، جشنواره جرج برناردشاو(کانادا)، جشنواره بین المللی تئاتر کلاسیک آلماگرو، جشنواره بین المللی بلگراد، جشنواره قبرس، جشنواره جنبی ام یک سنگاپور، جشنواره اشپیل آرت آلمان، جشنواره آدلاید استرالیا، جشنواره آتن و اپیداروس، جشنواره تئاتر مغناطیس شمال و جشنواره تئاتر ایبرو- آمریکن بوگوتا بخش دیگر این کتاب هستند.

همچنین کتاب "پنج سال تئاتر فجر" عنوان مجموعه داده ها و تحلیل های پنج دوره گذشته، یعنی بیست و ششمین تا سی امین دوره جشنواره بین الملل تئاتر فجر است، که با تلاش منوچهر اکبرلو در ۲۷۸ صفحه به چاپ رسیده است.

در بخش داده ها، که فصل اول این کتاب را تشکیل می دهد، زمان برگزاری، برگزار کننده، نهادهای همکار در برگزاری، دبیر جشنواره، اعضای ستاد خبری جشنواره، مکان برگزاری، تعداد آثار، زمان و مکان مراسم افتتاحیه و اختتامیه، بخش های مختلف جشنواره، مکان اجراها، اعضای هیئت های انتخاب متون، آثار و داوری بخش های مختلف، نشست های تخصصی، سمینارها، کتاب های جشنواره، و دیگر موارد انتشارات جشنواره، کارگاه های آموزشی، بزرگداشت ها، نمایشگاه ها، فهرست نمایش های بخش های جشنواره به تفکیک بخش، جلسات نقد و بررسی آثار جشنواره و برگزیدگان بیست و ششمین تا سی امین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شده اند.

در بخش تحلیل، که فصل دوم کتاب "پنج سال تئاتر فجر" را تشکیل می دهد، نیز چند اثر از بیست و ششمین تا سی امین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر بررسی شده است.

قصه جدید "سهراب و رستم" از زبان اسب روایت می شود
نمایش" آن سم ها سرگذشتمان نبشت" نوشته خسرو امیری و کارگردانی مشترک زری اماد و خسرو امیری قصه جدیدی از ماهیت روان شناختی اسطوره "سهراب و رستم" از زبان اسب است که در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روایت می شود.

امیری با بیان این که در نمایش"آن سم ها سرگذشتمان نبشت" نتیجه مخالفت سهراب به ادامه جنگ با رستم منجر به داستان جدید و شناخت این دو از هم می شود، اظهار داشت: سهراب به نقل باز نمی گردد و رستم دلایل زیادی می آورد که بی تقصیر است ولی در نهایت در برابر پرسش های سهراب، ناتوان مجبور می شود تقصیرها را به گردن اسب خود بی اندازد.

وی افزود: این نمایش قصه جدیدی از ماهیت روان شناختی اسطوره «سهراب و رستم» از زبان اسب است. فردی که از تاریخ کشور خود خبر نداشته باشد گذشته را نمی داند، حال را درک نمی کند و قدرت پیش بینی آینده را از دست می دهد. باید گذشته را بدانیم و اسطوره را بشناسیم تا ببینیم چه اتفاق خوبی برای حال و آینده می توان تعریف کرد.

در نمایش" آن سُم ها سرگذشتمان نبشت" سهراب براساس سنت نقل پرده خوان با پدرش در صحنه ظاهر می شود ولی این بار تن به بازی کشته شدن نمی دهد. رستم می گوید چاره ای جز گشتن او ندارد و اسب را شاهد می گیرد ولی اسب زیر بار حرف او نمی رود.

جمشید صفری، عامر مسافرآستانه، زری اماد، سیامک زین الدین و مجید یگانه از بازیگران نمایش هستند. کوروش شاهونه دستیار کارگردان، زری اماد طراح صحنه و لباس و حجت علیخانی مدیر تولید نمایش را بر عهده دارند.

نمایش" آن سم ها سرگذشتمان نبشت" نوشته خسرو امیری و کارگردانی مشترک زری اماد و خسرو امیری سه شنبه ۱۰ بهمن در دو سانس ۱۶ و ۱۸ در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه می رود.

تماشاگران شاهد شعبده بازی در یک نمایش می شوند

نمایش"سیاوش در آتش" نوشته مهدی میرباقری و کارگردانی حسن سرچاهی از استان شاهرود همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود. مخاطبان در این اثر شاهد شعبده بازی خواهند بود.

سرچاهی با این توضیح که در نمایش "سیاوش در آتش" از داستانی کلاسیک اجرای مدرن ارایه می شود، توضیح داد: ویژگی بارز این اجرا به طراحی و مهندسی کارگردانی بر می گردد در نمایش شعبده بازی اتفاق می افتد و قسمت سوم اثر به پرفورمنس نزدیک است.

وی افزود: مخاطبان حرفه ای تئاتر داستان سیاوش را می دانند از این رو فضا به لحاظ بصری و جلوه های ویژه تغییر یافته است تا برای مخاطب جذاب باشد.

سرچاهی افزود: در نمایش"سیاوش در آتش" تماشاگر دخالت دارد و دو نفر انتخاب می شوند تا بخشی از دیالوگ سیاوش را بگویند. در این نمایش سیاوش برای اثبات درستی خویش به دورن آتش می رود.

نمایشنامه"سیاوش در آتش" در سال ۱۳۸۷ اثر برگزیده جشنواره تئاتر فجر شناخته شده و از سوی انتشارات افراز به چاپ رسیده است. علیرضا مویدی، زینب بهرامی نسب، محسن حسین نیا، مرتضی ابوالقاسمی، مصطفی ولی زاده، حمیدرضا شعبانی، مهکامه بذال طبع، سروش واحدیان، رسول عصاران و حسن سرچاهی بازیگران نمایش هستند.

طراح صحنه و لباس مژگان عیوضی و آهنگساز سعید اردیانی است. این نمایش در بخش استانی جشنواره در استان سمنان در فرهنگسرای مهر شاهرود برای تماشای علاقه مندان روی صحنه رفته است.

نمایش"سیاوش در آتش" سه شنبه و چهارشنبه ۱۰ و ۱۱ بهمن ساعت ۱۶ در تماشاخانه مهر حوزه هنری همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود.

تغزل عاشقانه، مهدی شمسایی روایت می شود

نمایش"داستان آن کلات" نوشته بهار مومنی و کارگردانی مهدی شمسایی تغزلی عاشقانه است که همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روایت می شود. شمسایی نمایش"داستان آن کلات" را تغزلی عاشقانه دانست و افزود: بعد عاشقانه در تمام نمایش هایی است که تاکنون به صحنه آوردم دیده می شود.

وی با این توضیح که نمایش"داستان آن کلات" موقعیت تاریخی و جغرافیایی ندارد، گفت: نگاه تمثیلی که در نمایشنامه وجود دارد موجب شده با نمایشی خارج از چارچوب تاریخی روبرو باشیم. محوریت نمایش نیز رابط بین قدرت و عشق است و به قصه های ملودرام امروز نزدیک می شود.

نمایش"داستان آن کلات" در یک سرزمین نامشخص رخ می دهد. دو دلداده در شادی عروسی با حمله مغول ها روبرو می شوند و عروسی تبدیل به فاجعه می شود. راحیل رستمیان، محمدرضا مالکی، سعید سلطانی، روزبه اختری و علی باروتی از جمله بازیگران نمایش هستند.

طراح لباس زیبا موسوی، طراح صحنه بهار مومنی و طراح حرکات بهزاد جاودان فر است. نمایش"داستان آن کلات" نوشته بهار مومنی و کارگردانی مهدی شمسایی سه شبنه (۱۰بهمن) در دو سانس ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تالار وحدت همزمان با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود. http://hadidnews.com/vdci3paz.t1awz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما