تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۸
در آستانه آغاز سی و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر مجموع اقدامات صورت گرفته شده توسط دبیر و مدیر اجرایی جشنواره، مدیرکل هنرهای نمایشی اعم از اعلام داوران، بخش بزرگداشت، تالارهای میزبان و ... تشریح شد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور سعید کشن فلاح دبیر جشنواره، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

جشنواره تئاتر فجر مشکل مالی ندارد

مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر مشکل مالی ندارد گفت: از روز اول با همکاری به

وزیر ارشاد و معاون هنری او گفتیم که این دوره از جشنواره فجر مشکل مالی نخواهد داشت خوشبختانه تعهدی را که داده ایم نیز تا به الان عملی ساخته ایم.

وی ضمن اشاره به جلسات خود با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تئاتر باید فراتر از وزارت ارشاد دیده شود و در مجلس و دولت به یک مسئله ملی تبدیل گردد. در حال رایزنی با سران قوه هستیم تا این موضوع تحقق پیدا کند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی درباره برخی نظرات مبنی بر اینکه جشنواره تئاتر فجر مشکل مالی دارد گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود تنها یک سوم بودجه فرهنگی تخصیص پیدا کرده است اما سقف و کف دستمزدی که شورای سیاست گذاری جشنواره تئاتر فجر برای گروه های تعیین کرده است را پرداخت کردیم. اما کمک هزینه‌ها متناسب با شرایط اقتصادی موجود نیست.

اولویت اجرای عمومی در سال ۹۲ آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر است

رئیس مرکز هنرهای نمایشی در این نشست گفت: اولویت مرکز هنرهای نمایشی برای اجرایی عمومی در سال ۹۲ آثار شرکت‌کننده در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهد بود؛ میزان حمایت ها نیز بستگی به اثر دارد.

وی افزود: در شورای سیاست‌گذاری چند نکته اعم از توجه به کیفیت جشنواره، توجه به امر پژوهش و جایگاه جشنواره فجر در دنیا توجه شده است.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: در بخش کیفیت جشنواره برای ما نام و نشان مطرح نیست، اگر چه به پیشکسوتان تئاتر احترام می گذاریم، به هر حال جوانانی که در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده‌اند شاگردان همین اساتید هستند. در بخش پژوهش نیز جشنواره تئاتر فجر را به سی جشنواره مطرح دنیا مقایسه کردیم که این مقایسه در دو فاز برگزار می‌شود.

کمک هزینه‌ها به موقع پرداخت شده است

پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر در خصوص پرداخت کمک هزینه گروه های شرکت کننده در جشنواره گفت: تمام گروه های حاضر در جشنواره به جز بخش مناطق و خیابانی دو قسط خود را دریافت کرده‌اند. البته گروه‌های بخش نگاه تازه یک قسط گرفتند، در این قسط نصف پول خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با حمایت مدیر کل هنرهای نمایشی در جشنواره تئاتر فجر مشکل مالی نداشتیم.

شریعتی درباره نبود بخش بازار تئاتر نیز گفت: بازار تئاتر فرصت بسیار خوبی برای معرفی تئاتر کشور به دیگر کشورهای جهان است،‌ در تمام جشنواره‌های جهانی بازار تئاتر به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، این طرح نیز از امسال در جشنواره تئاتر فجر عملی می شود. در جشنواره سی‌و‌دوم تئاتر فجر بازار تئاتر آسیب شناسی شده و کاملی خواهیم داشت.

مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر در خصوص بودجه این جشنواره گفت: جشنواره امسال خواهان اسپانسر بود اما بر اساس شرایط باید گزینشی صورت می گرفت. بخشی از بودجه قرار بود از طریق اسپانسر تامین شود اما طی رایزنی هایی که رئیس مرکز هنرهای نمایشی با وزیر ارشاد داشت این مبلغ از محل بودجه وزارتی تامین شد.

جشنواره تئاتر فجر تلار مولوی را از دست داد

کشن‌فلاح در خصوص عدم میزبانی تالار مولوی در این دوره از جشنواره گفت: همکاری با تالار مولوی در این جشنواره تا دو شب پیش قطعی بود اما مسئولین تالار به دلیل مسائل مالی و شرط مشکلی که برای ستاد جشنواره گذاشته اند به دلیل شرایط اقتصادی اعلام کرده اند که پذیرای این دوره از جشنواره نخواهند بود و ما مجبور به تغییر شدیم.

«پچ پچه‌های پشت خط نبرد» متقاضی حضور در جشنواره تئاتر فجر نبود

سعید کشن فلاح در خصوص نمایش چیستا یثربی نیز گفت: کار یثربی را دیدم ترجیح می‌دهم حرمت یک هنرمند نگه داشته شود اگر چه ایشان حرمت را نگه نداشتند. کار یثربی آماده نبود و قبل از اینکه نتایج بازنگری مجدد اعلام شود او خود از حضور در جشنواره انصراف داد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به اینکه سوال مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شما توجه ویژه‌ای به جوانان را دارید، چرا نمایشی همچون «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد در جشنواره حضور ندارد، گفت: سال ۷۴ این نمایش در دوران مدیریتی من در تالار مولوی اجرا شد. اگر حضور این نمایش میسر نشده به این دلیل است که گروه تقاضای برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر را نداشته است.

وی در خصوص داوران خاطرنشان کرد: داوران هر کدام از طیف‌های مختلف هستند و همگی جز اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها هستند. در داوری نگاه علمی مهم و سلیقه کمتر دخیل است.

بزرگداشت بهروز بقایی و محمود استادمحمد

در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر، از محمود استادمحمد، بهروز بقایی و ثریا شیرزادی از کرمانشاه در بخش بزرگداشت‌ها، تقدیر می‌شود.

داوران و تالارهای میزبان سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر

پیمان شریعتی در بخشی از سخنانش بیان داشت: تالار وحدت، تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، خانه نمایش، تالار هنر، سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، سالن انتظامی خانه هنرمندان و تالار مهر حوزه هنری، تالار فردوسی و تالار حافظ و تماشاخانه آو میزبان آثار بخش صحنه جشنواره تئاتر فجر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: محوطه تئاتر فجر، باغ هنر و پارکینگ تالار وحدت میزبان نمایش‌های خیابانی شرکت‌کننده در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر خواهند بود.

شریعتی با بیان اینکه در این دوره علاوه بر دو بخش معمول داوری بخش سومین داوری نیز بنا به نظر دبیر جشنواره اضافه شده است، گفت: در این دوره بخش داوری مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه تئاتر ایران و داوری کلیه آثار بخش مناطق، بخش نگاه تازه و برخی از آثار بخش تجربه‌های نو برگزار خواهد شد.

بنا براین گزارش داوران این دوره از جشنواره تئاتر فجر به قرار زیر اعلام شد:

داوران بخش مسابقه بین‌الملل: داود رشیدی، مجید سرسنگی، مسعود رایگان، جنت سلیم آوا از کشور آذربایجان و ماریوس گلاچ از کشور لهستان،

داوران بخش مسابقه تئاتر ایران: محمود عزیزی، تاج بخش فناییان، رحمت امینی، محمدعلی خبری، خورشیدی داوران بخش سوم مختاباد، حسین مسافرآستانه، نصر الله قادری و

داوران بخش تئاتر خیابانی: شهرام نوشیر، حسن دولت آبادی، مسلم قاسمی. http://hadidnews.com/vdciqpaz.t1a5w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما