تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۰
با نزدیک شدن به پایان سال صورت می گیرد:

نظر سنجی یا نظر سازی در شبکه جام جم!

هر ساله شبکه های تلویزیون با نظرسنجی های مختلف درصدد پیدا کردن سلیقه ی مخاطب هستند.
نظر سنجی یا نظر سازی در شبکه جام جم!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از سراج۲۴ هر ساله شبکه های تلویزیون با نظرسنجی های مختلف درصدد پیدا کردن سلیقه ی مخاطب هستند.آنچه که برای این شبکه ها در ظاهر مهم است،مشخص شدن نوع نگرش بیینده به برنامه هاست.

چند سالی است که شبکه جهانی جام جم نظرسنجی را برای مخاطبان داخلی و خارجی تدارک دیده است.پس از پایان دوره نظرسنجی با برگزاری جشنواره در یکی از شهرهای دیدنی ایران،با گردهمایی مخاطبان خارجی از عوامل برنامه های منتخب تقدیر می شود.
به گزارش سراج ۲۴ اما نکته ای که بسیار قابل توجه است نوع نظرسنجی شبکه جام جم و تکرار نقص های هر ساله در پرسش نامه هاست.بد نیست سؤالات مطروحه و گزینه هایی که برای انتخاب مخاطب،در نظر گرفته شده اند را از نظر بگذرانیم.

سؤال برای انتخاب بهترین برنامه ی تخصصی شبکه طرح شده،و گزینه ها برنامه هایی مثل:روشنا،زیتون،کنکاش،گزارش ورزشی،مجله سیاسی و... است. 

حال سؤال واقعی اینجاست ،آیا برنامه ی روشنا که یک برنامه کاملا مذهبی است میتواند در یک گروه با برنامه ای مثل ترنم جام قرار گیرد؟! 

برنامه ای که شاید به لحاظ موضوعیت دینی محدودیت های خاصی دارد،با برنامه ای که به واسطه بهره گیری از موسیقی و حتی نوع اجرای مجریانش جذاب شده در یک گروه قرار میگیرد؟ 

اینکه چرا برنامه های تخصصی گروه بندی نشده اند ،خود یکی از اشکالات بزرگ و مورد توجه این نظرسنجی است. 

سؤال بعدی پرسش نامه در مورد مجریان برنامه هاست.طبیعی است اجرای (مجید یراقبافان) در برنامه ی روشنا با نوع و جنس اجرای (سید علی ضیاء) در برنامه دیدار تفاوت مشهودی دارد!زیرا موضوعیت برنامه ها به کلی فرق دارند.یقینا مخاطب عام این افراد را به صورت کلی مورد ارزیابی قرار میدهد و جزء به جزء اجرایشان را در نظر نخواهد گرفت.چرا که نگاه دقیق و بررسی این امر به عهده ی متخصصان حوزه ی اجراست. 

در بخش برنامه های تأمینی – ترکیبی ،گزینه های جالب تری برای مقایسه و انتخاب خواهید دید!!!!
برنامه های سمت خدا،خنده بازار،نود،رادیو هفت،اردیبهشت،آشپزی و مهمونی و... در یک گروه قرار گرفته اند.اینکه طراحان سؤال ها بر چه اساسی دست به این کار زده اند بسیار جای سؤال دارد. 

بی توجهی مسؤلان برگزاری نظرسنجی و کارشان ،سریالها را هم بی نصیب نگذاشته.اگر مسؤلان مربوطه به صورت سطحی هم نگاهی به موضوع و محتوای سریال ها می انداختند متوجه می شدند که نباید سریالی مثل میهمانان ویژه،مسیر انحرافی،چک برگشتی،نقطه سر خط و...(طنز) با سریال شیدایی (ملودرام اجتماعی)و کلاه پهلوی (تاریخی) در یک گروه قرار گیرند.

باورش برای مخاطب عام و خاص سخت است ،که مسؤلان نا آگاهانه اینگونه محصولات فرهنگی را طبقه بندی کنند.این نوع نظرسنجی چند سؤال را به ذهن مخاطب حساس و دقیق رسانه ،متبادر می کند.

چقدرمسؤلان رسانه برای طرح این سؤالات زمان گذاشته اند؟ 

این نظرسنجی واقعا تأثیری در انتخاب مهره های مورد پسند مخاطب دارد؟(یا اینکه نهایتا گزینه ها با نظر مسؤلان انتخاب می شوند؟) 

با وضعیت این نظرسنجی باید آرزو کرد ، مخاطب برای سالهای آتی با یک طبقه بندی اساسی و صحیح در پرسش نامه ها رو به رو باشد. 

نظرسنجی شبکه جام جم دیروز (۲۵ دی ماه) به پایان می رسد. http://hadidnews.com/vdcbsfb8.rhba9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما