تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۴
منابع غربي از كاهش فروش نفت ايران به كشورهاي آسيايي مي‌گويند اما سخنگوي وزارت نفت آن را تكذيب كرد و گفت: شرايط مطلوبي در حوزه صادرات نفت وجود دارد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از جوان آنلاین ، عليرضا نيكزاد با بيان اين مطلب در يك نشست خبري گفت: آمار رسمي توليد، صادرات و مصرف از سوي وزارت نفت اعلام مي‌شود و اظهارنظرهاي غيررسمي در اين زمينه از سوي ساير مراجع مورد تأييد نيست.

وي تصريح كرد: از دوستاني كه در جلسه‌هاي غيرعلني با وزارت نفت شركت دارند، درخواست داريم از اظهارنظر در مورد جلسه‌ها اجتناب كنند، زيرا اين جلسه‌ها علني نيست. وي در ادامه افزود: كشورهاي اروپايي چند بار خواستار نفت ايران بوده‌اند كه با درخواست آنها موافقت نشده و امروز بازار با مديريت جمهوري اسلامي ايران تحت كنترل است.

نيكزاد ادامه داد: كشورهاي آسياي جنوب شرقي و هند در كنار كشورهاي بريكس رشد اقتصادي مطلوبي دارند و ايران به عنوان يك كشور بزرگ توليد‌كننده نفت به عنوان يك منبع مطمئن تأمين انرژي، از اهميتي ويژه برخوردار است.

وي با اشاره به درخواست‌هاي برخي از كشورهاي اروپايي براي خريد نفت خام از ايران بيان كرد: در حال حاضر اولويت صادرات نفت ايران با كشورهايي بوده كه در شرايط بحران با ما همكاري مي‌كنند. مديركل حوزه وزارتي وزارت نفت با بيان اينكه با وجود درخواست‌هاي اروپايي‌ها براي خريد نفت از ايران اما جواب رد به اين كشورها داده‌ايم، تصريح كرد: هم اكنون ايران سياست هوشمندانه‌اي در بازار نفت اعمال مي‌كند.

نيكزاد در خصوص تمديد قرارداد فروش نفت ايران به برخي از پالايشگاه‌هاي تركيه و ژاپن توضيح داد: هم اكنون رشد اقتصادي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا صفر است اما در كشورهاي منطقه شرق و جنوب شرق آسيا سالانه رشد اقتصادي ۷ تا ۱۰ درصدي حاصل مي‌شود.

بدهي ايرلاين‌ها
نيكزاد در پاسخ به پرسشي درباره آخرين وضعيت تسويه حساب ايرلاين‌ها با شركت ملي پالايش و پخش گفت: بدهي انباشته شده از سوي شركت‌هاي هوايي مشخص شده و در اين موضوع نيز وزارت نفت بارها با شركت‌هاي هوايي مذاكره كرده بود. وي تصريح كرد: انتظار داريم شركت‌هاي هواپيمايي همان طور كه بليت هواپيما را به صورت نقدي به مسافران مي‌فروشند دست‌كم در يك بازه ۱۵ روزه پول سوخت را پرداخت كنند ولي متأسفانه شركت‌هاي هوايي مسئله اقتصادي ما را ناديده گرفتند.
نيكزاد رهبر گفت: اميدوارم در پايان مهلت هفت روزه‌اي كه براي تسويه بدهي به شركت‌هاي هوايي داده شده آنها به قول خود براي پرداخت بدهي عمل كنند.
اين در حالي است كه حميد رضا پهلواني، رئيس سازمان هواپيمايي نيز روز گذشته گفت: به دنبال توافقات به عمل آمده مقرر شد از ۱۹ دي‌ماه جاري فروش سوخت بر مبناي هزينه ۷ هزار ريال براي پروازهاي داخلي محاسبه و هر ۱۰ روز يك‌بار تسويه شود.

صادرات گاز به پاكستان
وي همچنين به برنامه ساخت خط لوله صلح براي انتقال گاز ايران به پاكستان و هند اشاره كرد و گفت: احداث دو خط لوله دوستي و صلح نشان مي‌دهد كه ايران مظهر دوستي در منطقه است.
نيكزاد رهبر درباره آخرين وضعيت ساخت خط لوله صلح نيز اظهار داشت: هم اكنون مراحل ساخت اين خط لوله در خاك ايران و تا مرزهاي پاكستان انجام شده است و اميدواريم با توافقات خوبي كه انجام شده كار احداث خط در پاكستان نيز به زودي به اتمام برسد.
نيكزاد رهبر با اشاره به ظرفيت ۵۰ ميليون مترمكعبي خط لوله صلح تصريح كرد: طول اين خط از عسلويه تا ايرانشهر ۹۰۰ كيلومتر است و پيش‌بيني شده براي انتقال ۵۰ ميليون مترمكعب در روز دو ايستگاه تقويت فشار در مسير خط نصب شود كه اگر تعداد ايستگاه‌ها به هفت ايستگاه برسد ظرفيت انتقال خط نيز به ۱۱۰ ميليون مترمكعب در روز افزايش پيدا مي‌كند.

خط لوله دوستي
سخنگوي وزارت نفت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از احداث خط لوله انتقال گاز ميان كشورهاي ايران، عراق و سوريه با عنوان خط لوله دوستي خبر داد.
نيكزاد ادامه داد: طبق توافق‌هاي انجام شده قرار است يك خط لوله ۵۶ اينچ از عسلويه تا مرز ايران و عراق احداث شود كه هدف از احداث آن تأمين خوراك سه نيروگاه گازي عراق است.
وي با بيان اينكه برخي اقدام‌هاي لازم براي احداث اين خط لوله در خاك ايران و عراق آغاز شده است، گفت: در آينده نزديك نيز يك اجلاس سه‌جانبه ميان ايران، سوريه و عراق در بغداد برگزار مي‌شود تا برنامه لازم براي امتداد خط از عراق به سوريه طراحي شود. نيكزاد رهبر تأكيد كرد كه اين خط لوله به گونه‌اي طراحي خواهد شد كه امكان افزايش ظرفيت براي صادرات گاز به كشورهاي مسلمان ديگري چون اردن و لبنان را نيز داشته باشد. وي افزود: اين خط لوله قابليت امتداد تا مرز كشورهاي اروپايي را نيز دارد و در صورت نياز مي‌تواند با انتقال گاز بخشي از سبد انرژي كشورهاي اروپايي را تأمين كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه احداث خط لوله انتقال گاز ميان ايران، سوريه و عراق موجب عميق‌تر شدن پيوندهاي ديني و منطقه‌اي ميان اين سه كشور و ساير كشورهاي مسلمان منطقه شود. سخنگوي وزارت نفت ميزان گاز درخواستي عراق در مرحله اول را ۳۰ ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد و افزود: طبق برنامه از پيش تعيين شده قرار است فاز اول خط لوله دوستي تا اواسط تابستان سال آينده تا شهر بغداد به بهره‌برداري برسد. http://hadidnews.com/vdcjtvev.uqexvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما