تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۶
یک اقتصاددان با بیان اینکه نقدینگی باعث گرانی کالاها است، گفت: دولت وقتی به رئیس جمهور فعلی داده شد نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، الان نقدینگی ۱.۸ میلیون میلیارد تومان است، یعنی از ابتدای دولت نقدینگی ۳.۵ برابر شده است.
وضعیت نقدینگی در پایان دولت دوازدهم
به گزارش حدیدنیوز به نقل از برنامه پایش، یک اقتصاددان با بیان اینکه نقدینگی باعث گرانی اجناس است، گفت: دولت قبل وقتی به رئیس جمهور فعلی داده شد، نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، الان نقدینگی کشور ۱.۸ میلیون میلیارد تومان است، یعنی از ابتدای دولت نقدینگی ۳.۵ برابر شده است. در دولت قبل در ۸ سال نقدینگی ۳ برابر شد و در این دولت در ۵ سال تاکنون میزان نقدینگی ۳.۵ برابر شده است. پیش بینی می شود میزان نقدینگی درپایان این دولت نسبت به ابتدای آن ۶ برابر شود.
 
عبدالله مشکانی شب گذشته با حضور در برنامه پایش گفت: همین نقدینگی علت بسیاری از مشکلات و گرانی های کنونی است، مثلاً قیمت مسکن که متوسط هر متر آن در تهران ۴ میلیون تومان بود در حال حاضر متوسط قیمت هر متر در تهران ۱۰ میلیون تومان است، اگر بر اساس همین مدل پیش برویم قیمت هر متر مسکن در پایان این دولت به ۱۴ میلیون تومان می رسد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: خلق پول باعث افزایش هزینه تولید شد و تولید کننده داخلی نمی تواند در برابر وارد کننده‌ای که با ارز دولتی وارد می کند رقابت کند، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کنندگان باعث ایجاد سلاطین در بازارهای مختلف شده و می شود، در آینده قوه قضائیه سلاطین زیادی را باید دستگیر کند. در سال ۸۵ حاشیه سود واردات یک کالا ۱۷۰ تومان بود که این رقم در سال ۹۲ به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.
 
وی گفت: اکنون سه نرخ نرخ دلار داریم، دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، دلار ۸ هزار تومانی که بعنوان دلار نیمایی شناخته می شود و البته نرخ آن بیرون ۹ هزار تومان در حال خرید و فروش استو نرخ سوم دلار در بازار آزاد که ۱۰ هزار تومان است. اجناسی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود هیچوقت با این نرخ دلار به دست مردم نمی رسد، بلکه فقط سودش در جیب وارد کننده است.
 
مشکانی اظهار داشت: در حال قیمت گوشت در برزیل ۳هزار و ۷۵۰ یورو است، این گوشت وقتی به ایران می رسد، قیمت هر کیلون آن باید ۵ دلار باشد، چون دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن اختصاص یافته قیمت هر کیلو گوشت برزیلی باید در ایران ۲۰ هزار تومان باشد، اما اکنون قیمت هر کیلو ان ۴۰ هزار تومان است.قیمت مرغ دو دلار است، با دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت هر کیلو مرغ باید ۸,۴۰۰ تومان باشد، ولی در حال حاضر هر کیلو مرغ ۱۴ هزار تومان است.
 
وی گفت: در تمام بازارها این اتفاق افتاده است. در حال حاضر گندم، جو و ذرت تراریخته از قرقیزستان وارد کشور می شود که به مقصد عراق یا سوریه ترانزیت شود، اما متاسفانه سودجویان این گندم درجه سه که از قرقیزستان وارد می شود و مصرف دامی دارد، را در ایران خالی می کنند و به جای ان گندم درجه یک بار می زنند و صادر می‌کنند. قیمت هر کیلو گندم ایران در بورس کالا ۹۰۰ تومان است که در بازار عراق کیلویی ۴ هزار تومان است. در بازار گوشت، مرغ و.. نیز به همین صورت است، افراد دلار ۴ هزار تومانی می‌گیرند و بعد همان کالا را با دلار ۱۰ هزار تومانی صادر می‌کنند. http://hadidnews.com/vdch-vnx.23nqidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما