تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
به گفته اغلب نمايندگان تنگدستي دولت در تخصيص بودجه‌هاي عمراني واضح است و نمي‌توان انتظار داشت دولت در يكسال تمام بودجه مورد نظر پروژه‌هاي عمراني را تخصيص بدهد اما اينكه بودجه عمراني و محلي چگونه تقسيم شود؟ اينكه پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالاي ۸۰درصد در اولويت قرار بگيرند يا پروژه‌هاي عمراني مناطق محروم فارغ از اينكه چند درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند؟
دعوا بر سر تقسیم «بودجه»/ دلایل اعتراض نمایندگان مناطق محروم/ تقابل نگاه ملی و محلی در بودجه عمرانی
به گزارش حدیدنیوز، بررسي جزئيات لايحه بودجه سال ۹۳ در بخش عمراني نشان مي‌دهد كه دولت فرمول جديدي را در بر گرفته است كه به گفته فرهاد دژپسند،معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري بيشتر پروژه‌هاي عمراني در اولويت قرار گرفته است كه پيشرفت فيزيكي بالاي ۸۰ درصد داشته‌اند. چنين تقسيم‌بندي مورد اعتراض نمايندگان شهرها و استان‌هاي محروم كشور است و حتي نمايندگان برخي استان‌هاي برخوردارتر مانند مازندران را هم دربرگرفت.

در اين راستا نمايندگان دو استان خوزستان، کردستان و لرستان تهديد به استعفاي دسته جمعي كردند و مازندراني‌ها هم تهديدي مشابه به عمل آوردند. اگرچه واضح و روشن است هيچ استعفايي رخ نخواهد داد، اما مسلم است كه اعتراضات استاني به نحوه تخصيص بودجه‌هاي عمراني پايان‌ناپذير است و در واقع تضاد دو نگاه ملي و محلي در تصويب بودجه قابل رفع و رجوع نيست.

اين تضاد در سال آينده بيشتر بروز پيدا خواهد كرد. چراكه دولت روحاني با كمبود منابع بودجه‌اي مواجه است و از سوي ديگر محمد باقر نوبخت، سخنگوي دولت هم تاكيد كرده است كه نگاه دولت به بودجه يك نگاه واقع‌بينانه بوده و قرار نبوده و نيست بودجه‌هاي ظاهرا براي پروژه‌هاي عمراني تخصيص بدهيم و در جريان اجرا هم عملا بودجه مورد نظر تخصيص داده نشود.

نوبخت تاكيد كرده دولت حدود ۲۵۰ پروژه عمراني را كه پيشرفت فيزيكي بالاي ۷۰ درصد دارند، در اولويت قرار داده و براي اتمام اين پروژه‌ها بودجه كامل اختصاص خواهد داد و ساير پروژه‌ها بودجه بسيار كمتري دريافت خواهند كرد. البته فرهاد دژپسند هم گفته كه تكميل تمام پروژه‌هاي عمراني موجود نياز به بودجه‌اي بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار ميليارد تومان دارد كه عملا دولت چنين پولي ندارد و ۱۰سال زمان نياز است تا اين بودجه تخصيص داده شود.

البته شايد تا اينجاي كار اختلاف چنداني بين دولت و مجلس و حتي ميان نمايندگان استان‌هاي مركزي و پيراموني هم نباشد. چرا كه به گفته اغلب نمايندگان تنگدستي دولت در تخصيص بودجه‌هاي عمراني واضح است و نمي‌توان انتظار داشت دولت در يكسال تمام بودجه مورد نظر پروژه‌هاي عمراني را تخصيص بدهد. ليكن بعد از اين اختلافات اصلي شروع مي‌شود. اينكه بودجه عمراني و محلي چگونه تقسيم شود؟ اينكه پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالاي ۸۰ درصد در اولويت قرار بگيرند يا پروژه‌هاي عمراني مناطق محروم فارغ از اينكه چند درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند.

اختلافي كه هميشه وجود داشته است. در دولت احمدي‌نژاد به‌خاطر درآمدهاي عظيم نفتي تا حد زيادي اين اختلافات با تخصيص دلارهاي نفتي به همه پروژه‌ها پوشش داده مي‌شد. تا دو سال آخر دولت احمدي‌نژاد اين مشكل كمتر خودنمايي مي‌كرد. ليكن در دو سال آخر به خاطر تورم و سوء مديريت اين مشكلات دوباره عود كرد و اكنون در اولين سال از دوران رياست‌جمهوري روحاني به اوج رسيده است. دولت روحاني اعتقاد دارد پروژه‌هاي عمراني داراي پيشرفت ۸۰ درصد بايد در اولويت قرار بگيرند چرا كه به خواب رفتن چنين پروژه‌هايي به‌خاطر اينكه سرمايه زيادي را بليعده‌اند و تا بهره‌برداري فاصله زيادي ندارند، از نظر اقتصادي به صلاح نيست و بايد در اولويت قرار بگيرند اما متقابلا نمايندگان مناطق محروم معتقدند اولويت‌بندي دولت در اتمام پروژه‌هاي عمراني به نفع مناطق برخوردار‌تر است.

چنين رويه‌اي ريشه عقب ماندگي مناطق محروم است و باعث افزايش شكاف توسعه بين مناطق پيراموني و مركزي كشور مي‌شود چرا كه مناطق مركزي هميشه براي دولت‌ها در اولويت بوده‌اند و چون بودجه بيشتري دريافت مي‌كنند، طبيعي است كه پيشرفت بيشتري دارند و هر زمان كه نمايندگان مناطق محروم اعتراضي هم مي‌كنند بلافاصله به نداشتن نگاه ملي متهم مي‌شوند و اين داستان هميشه ادامه داشته است.


رقم بودجه عمراني ۹۲ غيرواقعي بود

قرار است هفته آينده معاون پارلماني رئيس‌جمهور گزارشي از عملكرد صدروزه اين معاونت و همچنين گزارشي اجمالي از حضور وزرا و معاونان آنها در مجلس ارائه كند.

«حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاري» در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در مورد اعتراضات برخي نمايندگان مجلس به بودجه‌هاي استاني در لايحه بودجه ۹۳ و استعفاي برخي از آنها گفت: دولت لايحه بودجه را به مجلس شوراي اسلامي تقديم کرده و تصميم‌گيري در مورد لايحه بودجه در اختيار مجلس است؛ گرچه طبعا دولت در روند رسيدگي به بودجه در کميسيون‌هاي تخصصي و تلفيق حضور پيدا مي‌كند و ديدگاه‌ها و نظراتش را بيان خواهد کرد.



غربالگري طرح‌ها، اولويت دولت

وي با بيان اينکه «اعتبارات عمراني که براي استان خوزستان در لايحه بودجه سال ۹۳ در نظر گرفته شده نسبت به ساير استان‌ها در سطح بالاتري قرار دارد»، افزود: البته ما با محدوديت منابع مواجه هستيم و از سوي ديگر دولت تلاش کرده است شفاف‌سازي را در بودجه رعايت کند و در واقع‌بودجه واقعي را تقديم مجلس شوراي اسلامي کند.انصاري ادامه داد: ممکن است برخي پروژه‌ها در برخي از استان‌ها در اولويت قرار نگرفته باشد، چراکه دولت براي اختصاص اعتبارات پروژه‌ها مقوله اولويت را در نظر گرفته است. توافق کلي بين دولت و مجلس اين است که لايحه بودجه و منابع و مصارفي که در آن در نظر گرفته شده است، واقعي باشد.معاون پارلماني رئيس‌جمهور با اشاره به تقدير برخي نمايندگان و کميسيون‌هاي مجلس از دولت به‌خاطر ارائه به موقع لايحه بودجه ۹۳ و عملکرد شفاف در اين زمينه، گفت: توصيه مجلس به دولت در ارتباط با طرح‌هاي عمراني با توجه به کمبود منابع مالي و درآمدي دولت اين بوده که در مورد اين طرح‌ها غربال‌گري انجام دهد و اولويت را در نظر داشته باشد و دولت نيز در حد توان اين کار را انجام داده است.



بودجه عمراني ۹۲، به صورت غيرواقعي ۵۲ هزار ميليارد تومان بود

به گفته انصاري در بودجه سال ۹۲، براي بودجه عمراني به صورت غيرواقعي رقم ۵۲ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود که در عمل اين موضوع غيرممکن بود و تا پايان امسال نيز بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان محقق نخواهد شد، بنابراين دولت سعي کرد امسال فشار سنگيني را به بودجه جاري وارد کند و منابع جديدي را براي منابع عمراني در نظر بگيرد.انصاري به رقم ۳۷ هزار ميليارد توماني در لايحه بودجه سال ۹۳ براي فعاليت‌هاي عمراني اشاره کرد و با ابراز اميدواري از اينکه اين بودجه به صورت کامل محقق شود، گفت: با تحقق کامل بودجه ۹۳، تحرکات بسيار خوبي در پروژه‌هاي عمراني ايجاد مي‌شود و ما افزايش سه تا چهار برابري نسبت به عملکرد سال‌جاري خواهيم داشت.

معاون پارلماني رئيس‌جمهور با بيان اينکه «بر اساس برنامه‌ريزي واقعي، منابع عمراني برخي از پروژه‌ها حذف يا به تعويق افتاده و برخي از نمايندگان نيز در اين زمينه ناراحتي و نگراني خود را بيان کرده‌اند»، اظهار کرد: با هماهنگي دولت و مجلس تلاش داشتيم بودجه سال ۹۳ واقعي باشد و در تخصيص منابع براي پروژه‌ها، اولويت‌ها رعايت شود. http://hadidnews.com/vdcfyxd0.w6dctagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما