تاریخ انتشار :شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
اگرچه طبق آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه املاک گفته می‌شود حال و روز این روزهای بازار مسکن نسبت به سال گذشته بهتر است، اما سایه رکود همچنان بر این بازار سنگینی می‌کند و بنا بر پیش‌بینی برخی مشاوران املاک سال ۹۴ سال رونق بازار مسکن خواهد بود.
رکود بازار مسکن به نفع بانک‌ها تمام شد/ پیش‌‌بینی بازگشت رونق در سال 94
به گزارش حدیدنیوز، اگرچه اوضاع بازار مسکن طی سه فصل پایانی سال گذشته بدون تغییر قیمت و رونق بازار مسکن به پایان رسید اما طبق گفته اتحادیه مشاوران املاک خرید و فروش مسکن در ماه بهمن و چند روز نخست اسفندماه بهتر شده است، این موضوعی است که برخی از مشاوران املاک آن را رد و برخی تأیید می‌کنند.
 
آنچه که متفق‌القول مشاوران املاک به آن اذعان دارند این است که دیگر نوسانات قیمت مسکن را شاهد نیستیم و بازار مسکن ثبات قیمت پیدا کرده است، اما همچنان رکورد بر این بازار سایه انداخته است.
 
کارشناسان مسکن بر این باور هستند که بازار مسکن در سال 92 به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش با رکود عجیبی مواجه شد که این موضوع تهدیدی برای سایر بخش‌های اقتصادی و اشتغال است.
 
آنان اضافه‌ می‌کنند: سال 93 و با آمدن دولت یازدهم این نوید به بخش مسکن و سایر بخش‌‌های اقتصادی داده شد که رونق به اقتصاد باز خواهد گشت اما با گذشت بیش از 11 ماه از ابتدای سال جاری هنوز هیچ رونقی بر بازار مسکن و ساخت و ساز دیده نمی‌شود.
 
آگاهان و فعالان حوزه ساخت و ساز نیز معتقد هستند که آمارها نشان می‌دهد که ورود سازندگان به بخش مسکن نیز روز به روز در حال کاهش است.
 
ابوالفضل اسفنجانیان یکی از مشاوران املاک می‌گوید: سازنده‌های مسکن اعلام می‌کنند که ورشکست شده‌اند پس بهترین کار در این وضعیت رکود بازار مسکن این است که نقدینگی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنیم چون سود بیشتری خواهد داشت.
 
این مشاور املاک که بازنشسته آموزش و پرورش است، ادامه داد: آینده بازار مسکن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما همواره از بعد از انقلاب بعد از 2 یا 3 سال رکود قیمت مسکن یک جهش پیدا کرده است اما این رکودی که بازار مسکن در حال سپری کردن آن است بسیار خطرناک شده است.
 
وی افزود: علاوه بر اینکه رکود بازار مسکن طولانی شده است،باید گفت که کاهش آمار ساخت‌وساز و صدور پروانه‌های ساختمانی مؤید این است و صدور پروانه‌های ساختمانی مؤید این است که احتمال جهش قیمت در سال95 و 96 وجود دارد.
 
اسفنجانیان با اشاره به اینکه قیمت مسکن بالا نیست گفت: قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و چون قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است متقاضیان تصور می‌کنند که قیمت مسکن بالا است.
 
سال 94 سال رونق بازار مسکن
 
حمیدرضا احمدی یکی دیگر از مشاوران املاک می‌گوید: امیدواریم که طبق پیش‌بینی‌هایی که اتحادیه املاک انجام داده و آن را به اعضای این اتحادیه پیامک کرده است،سال 94 سال رونق بازار مسکن باشد چرا که بخش مسکن می‌تواند به طور مستقیم 150 فرصت شغلی ایجاد کند.
 
وی با اشاره به اینکه خرید و فروش مسکن هنوز رونق مناسبی ندارد، گفت: پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و نبود نقدینگی در اختیار مردم باعث شده تا متقاضیان مسکن نتوانند این روزها وارد بازار مسکن شوند.
 
پارکینگ ها به آرایشگاههای زنانه تبدیل شده اند
 
احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی و یا عدم ورود سازندگان به بازار مسکن نمی‌تواند تهدیدی برای قیمت مسکن در سال‌های 95 و 96 باشد، گفت: به هر حال کاهش تراکم ساختمانی بر عدم ورود سازندگان مسکن به بازار ساخت و ساز بی‌تأثیر نبوده است اما قطعاً برنامه شهرداری و شورای عالی شهرسازی برای کاهش تراکم تأمین پارکینگ بوده است که متأسفانه واحدهای مسکونی که دارای پارکینگ هستند تبدیل به آرایشگاه‌های زنانه و تولیدی شده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه اتاق اصناف باید تبدیل پارکینگ ها به آرایشگاه‌های زنانه و تولیدی را  پیگیری و جلوی آن‌را بگیرد، ادامه داد: پس کاهش تراکم با هدف تأمین پارکینگ و یا هر دلیل دیگری نمی‌تواند برای بازار مسکن مفید باشد و احتمال اینکه در سال‌های آینده با کمبود واحد مسکونی و جهش قیمت مسکن مواجه شویم، بسیار زیاد است.
 
وام 60 و 80 میلیونی قیمت مسکن را بالا نمی برد
 
وی در پاسخ به این سؤال که از سوی بانک مسکن پیشنهاد شده وام خرید مسکن 60 میلیونی و یا از سوی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده وام خرید مسکن به 80 میلیون تومان افزایش یابد، آیا این برنامه باعث گران شدن قیمت مسکن و یا بالا رفتن قدرت خرید مردم می‌شود، گفت: پرداخت این وام‌ها باعث خروج مسکن از رکود و بالا رفتن قدرت خرید می‌شود اما قیمت مسکن را بالا نخواهد برد.
 
احمدی ادامه داد: بالا رفتن قیمت مسکن به خاطر پرداخت این وام‌ها نیست بلکه افزایش قیمت مسکن به خاطر بالا رفتن هزینه‌های ساخت مثل عوارض شهرداری، بیمه، مصالح ساختمانی و حقوق کارگران است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که مذاکرات چه تأثیری بر قیمت مسکن و بازار را شاهد خواهیم بود، گفت: قطعاً اگر این توافق حاصل شود نه تنها بازار مسکن بلکه سایر بخش‌های اقتصادی شاهد رونق می‌شود چرا که وقتی ثبات به اقتصاد کشور بازگردد بازار مسکن نیز جلوتر از سایر بخش‌ها از این ثبات امنیت اقتصادی پیروی خواهد کرد.
 
رکورد بازار مسکن به نفع بانک‌ها
 
حمید سلطان‌ محمدی یکی از مشاوران املاک نیز معتقد است که هنوز بازار مسکن رونق پیدا نکرده است و حتی نسبت به ماه‌های بهمن و اسفند پارسال نیز وضعیت بدتری دارد، گفت: وضعیت رکودی بازار مسکن تنها به نفع بانک‌ها است چرا که بسیاری از سازنده‌ها و حتی متقاضیان خرید مسکن این روزها نقدینگی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند چون معتقد هستند سود بیشتری به نسبت خرید و یا ساخت مسکن نصیب آنها می‌شود.
 
وی تأکید کرد:‌ اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد به نفع اقتصاد و بخش مسکن است و نقدینگی‌ها از بانک‌ها خارج و به سمت بازار مسکن سوق پیدا می‌کند.
 
سلطان‌ محمدی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌ها و نقدینگی به سمت بازار مسکن موجب افزایش فرصت شغلی می‌شود، گفت: قطعاً اگر نرخ سود بانک‌ها کاهش یابد رونق به بازار مسکن که به طور مستقیم 150 فرصت شغلی مستقیم و هزار فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می‌کند بازخواهد گشت.
 
وی در خصوص پرداخت وام 60 میلیونی و 80 میلیونی خرید مسکن که این روزها بحث پرداخت آن مطرح ولی هنوز انجام نشده است، گفت: پرداخت وام 60 میلیونی و 80 میلیونی می‌تواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، به این شرط که اقساط آن بالا نباشد.
 
سازندگان با تجربه نیز در خصوص رکود حاکم بر بازار مسکن می‌گویند: در حال حاضر چون خرید و فروش راکد است بهتر است سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند تا علاوه بر اینکه سود مناسبی از بابت سپرده‌گذاری به دست می‌آورند در زمان رونق بتوانند مجددا ساخت و ساز کنند.
تغییر رفتار متقاضیان مسکن که هنوز منتظرند قیمت‌ها پایین‌تر بیاید به سازنده‌ها نیز سرایت کرده به طوری که این روزها بساز بفروش‌ها را نیز به این فکر انداخته است که به جای اینکه ساخت و ساز کنند و یا حتی سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند اقدام به پیش‌خرید مسکن از افرادی که تمایل به ساخت و ساز داشته و پول لازم هستند، کنند.
به اعتقاد این افراد حال که ساخت و ساز همانند گذشته سودی ندارد، هزینه‌های آن بالاست و نهاد و سازمان‌ها هر کدام به نوعی در ساخت و ساز سنگ‌اندازی می‌کنند، بهترین کار برای افزایش سرمایه (بدون دردسر) همانا سپرده گذاری در بانک ها و یا پیش‌خرید مسکن است. http://hadidnews.com/vdcb9fbf.rhb5spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما