تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۳
خیلی به این زندانی از زمان بازداشت تا بیمارستان امتیاز دادیم.
انتقاد دادستان ازبیانیه خانواده هاشمی/ خیلی به این زندانی امتیاز دادیم
به گزارش حدید نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي در سي‌ونهمين نشست خبري به تشريح بيانيه خانوادگي مهدي هاشمي، مرگ ستار بهشتي، اجراي حکم تروريست‌ها، اعدام قاچاقچيان مواد مخدر، و واکنش رسانه‌هاي غربي نسبت به اين مسايل پرداخت.

وي در رابطه با بيانيه خانواده مهدي هاشمي اظهار داشت: در مورد بردن مريض به زندان رسانه‌ها مطالبي را مطرح کرده بودند که به هر زنداني به هر ميزاني که ممکن است توجه شود، اما آنچه را که خانواده زنداني خواهان هستند مقدور نيست و اين درحالي است که امکانات خانواده هاشمي بيشتر از بسياري از زنداني‌هايي است که در زندان به سر مي‌برند.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: مهدي هاشمي بيش از يک ماه در انفرادي بوده اما با اين وجود چندين بار با خانواده، مادر، پدر و...تماس تلفني داشته است.

*مهدي هاشمي با تشخيص عدم مشكل جسمي از بيمارستان به اوين منتقل شد

وي با بيان اينکه هر فردي كه به مواردي متهم است و حکم وي قطعي نشده بيان آن در رسانه‌ها درست نيست و نبايد اتهامات نام برده مطرح شود، اظهار داشت: بازپرس اتهاماتي را که متوجه مهدي هاشمي است مورد تحقيق قرار داده است.

وي درمورد سخنان مهدي هاشمي كه به پزشک گفته بود ناراحتي قلبي دارد، اظهار داشت: پس از ابراز ناراحتي مهدي هاشمي بلافاصله به بازپرس دستور داده شد که پزشک مهدي را معاينه کند و پس از معاينه چيزي توسط پزشک مشاهده نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي افزود: با وجود گزارش پزشك با اصرار خانواده مهدي هاشمي که خواستند پزشک مورد اعتماد آنها وي را معاينه کند، ايرج ناظري روز ۱۰ آبان ساعت ۱۶:۳۰ وي را معاينه کرده كه پس از آن ناراحتي قلبي مشاهده نشد، ولي براساس اصرار خانواده باز هم مهدي هاشمي بستري و آنژيوگرافي شد.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: به طور متعارف فردي که در بازداشت موقت بوده نمي تواند بدون اذن بازپرس از زندان خارج شود و باز هم به اذن بازپرس براي خروج همراه با مأمور اعزام مي‌شود.

وي تصريح كرد: مهدي هاشمي روز دوشنبه قبل از ظهر مهدي هاشمي به بيمارستان اعزام و آنژيوگرافي انجام مي‌شود و در همين مدت نيز ملاقات‌هايي داشته و پس از آنژيوگرافي مشخص شد که مهدي از ناحيه قلب و عروق هيچ مشکلي ندارد و به گفته پزشك معالجش ظرف ۲۴ ساعت مرخص خواهد شد، اما فرداي آن روز نياز به آزمايش کليه مطرح شد که روز جمعه به دليل عدم مشكل جسمي مهدي به زندان منتقل شد.

*مساله مرگ وبلاگ نويس همچنان در دست بررسي است

سخنگوي قوه قضاييه در مورد مرگ ستار بهشتي وبلاگ‌نويس گفت: اتهام وي مجاز به گفتن نيست اما در دادسراي جرايم فرهنگ و رسانه مورد بررسي قرار گرفت، اما ستار بهشتي ساکن رباط کريم بوده که دادسراي رباط کريم براي جلب وي ظهر روز ۹ آبان اقدام به دستگيري وي در منزل بهشتي مي‌کند.

وي ادامه داد: ضابطين دادگستري(پليس) وقتي کسي را دستگير مي‌کنند به همان محل برمي‌گردند و اقدامات قضايي و اداري را بر مسئله مورد نظر انجام مي‌دهند پس از اقدامات قضايي اداري دادسراي رباط کريم اين پرونده به تهران اعزام مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي با بيان اينکه بازپرس ذي‌ربط اقدامات اوليه را در تاريخ ۱۰ آبان شروع کرد اظهار داشت: پس از اقدامات تحقيقي قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومان براي اين فرد صادر مي‌شود بنابراين اگر وثيقه موجود بود وي آزاد مي‌شود و اگر وثيقه‌اي نباشد همراه با قرار صادره به زندان مي‌رود.

وي در رابطه با به زندان رفتن ستار بهشتي گفت: اين فرد روز دهم آبان توسط بازپرس همراه با نامه‌اي به اين مبنا که ادامه اين تحقيقات به پليس واگذار شود به زندان اوين معرفي مي‌شود و ساعت ۱۶:۲۰ دقيقه روز دهم آبان در زندان اوين پذيرش شده و به بند ۳۵۰ عمومي زندان اوين منتقل مي‌شود.

دادستان كل كشور تصريح کرد: براساس نامه‌اي که پليس فتا به زندان داده بود روز يازدهم ساعت ۱۱ براي ادامه تحقيقات متهم را تحويل گرفته و در روز ۱۳ طبق اعلام پليس بهشتي فوت کرده و بلافاصله به سيستم قضايي پرونده جديدي براي فوت وي در دادسراي امور جنايي اعلام مي‌شود.

وي ادامه داد: هنگامي که بهشتي در زندان اوين بوده چندين بار اظهار داشته که احساس خستگي مي‌کنم، در ناحيه قلب احساس درد دارم که همين موضوع باعث مي‌شود پزشک وي را معاينه کرده و پس از معاينه مطلب خاصي را در ناحيه قلب مشاهده نمي‌کند و پس از معاينه در بهداري فرد به پليس تحويل داده مي‌شود.

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به اينکه پزشکي قانوني نظريه مفصلي در اين زمينه ارائه کرده گفت: قبل از کالبد شکافي مشخصات متوفي را اعلام کرده‌اند که در پنج ناحيه از بدن وي علامت کبودي وجود دارد اما آثار خاص ديگري از نظر ظاهري ديده نمي‌شود و پس از کالبد شکافي دقيق هيچ چيز غيرعادي اعم از خون مردگي، شکستگي، و ضرب‌ديدگي وجود نداشته اما براي اعلام نظر قطعي و تامه فوت دو آزمايش سم شناسي و آزمايش کبد نيز صورت گرفته که هنوز جواب اين آزمايشات به صورت مکتوب درنيامده اما پس از آزمايش سم شناسي مورد مشکوکي وجود نداشته است.

*نامه منتشر شده از سوي "بهشتي" ابهام دارد

وي ادامه داد: پس از فوت اين فرد در روز ۱۳ آبان و شنيدن اين خبر توسط رياست قوه قضاييه آملي لاريجاني اعلام کرد بايد از دادسراي رباط کريم دادسراي تهران زندان اوين و بهداري تحقيق ميداني و همه جانبه انجام شود و پزشک قانوني نيز تحقيقات لازم را بعمل آورد که اگر قصور و تقصيري در اين قسمت بوده بررسي شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي سپس به نامه‌اي به عنوان اينکه متوفي در زندان نوشته شده و در سايت‌هاي ضد انقلاب منتشر شده اشاره کرد و تصريح کرد: چند ابهام جدي در اين مساله وجود دارد، نامه اي که در زندان نوشته مي‌شود بايد به تأييد مسئول بند برسد درحالي که اين نامه تأييد نشده بود.

وي با بيان اينکه از مسئول بند ۳۵۰ زندان اوين تحقيق بعمل آورده ايم اظهار داشت: دو نسخه از اين نامه يعني نسخه دوم و سوم در اتاق اوين وجود داشته اما نسخه اصلي اين نامه وجود نداشته است.

وي با اشاره به متن نامه منتشر شده گفت: در اين نامه نوشته شده که (ستار بهشتي) بدون حکم بازداشت شده‌ام و به مدت دو روز بازجويي مورد شتم و ضرب و توهين قرار گرفته‌ام و اکنون در تاريخ ۱۱/۸ پليس فتا باز مرا احضار کرده است و با خود مي‌برد که در اين نامه دو نقطه ابهام وجود دارد. زيرا که معمولا کسي در زندان از احضار با خبر نمي‌شود و در نامه وي از احضار پليس فتا ياد شده و کلمه با خود مي‌برد را نقطه ديگر اين ابهام دانست که چگونه اين فرد متوجه شده پليس مي‌خواهد وي را با خود ببرد.

سخنگوي قوه قضاييه خاطرنشان کرد: جان هر مسلمان و شهروندي محترم است و به احتمال اينکه وي به مرگ غيرطبيعي نيز فوت شده باشد وظيفه جدي ما اين است که اين مساله را پيگيري کنيم.

*براي قاچاقچيان مواد مخدر اعدام هم كم است

حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به اعدام قاچاقچيان مواد مخدر اظهار داشت: اين افراد کساني بودند که چندين بار اقدام به قاچاق مواد مخدر به ميزان بالا انجام داده بودند که بايد حتي بيش از اين مجازات شوند.

وي افزود: همچنين در اين هفته تعدادي از تروريست‌ها که در ايام تاسوعاي حسيني سال گذشته در چابهار اقدام تروريستي انجام داده بودند که باعث شد در چابهار بيش از ۱۰۰ نفر کشته و زخمي شوند نيز دستگیر و محاکمه شدند و احکام‌شان در دیوان عالی کشور تایید و به مرحله اجرا گذاشته شد.

سخنگوي دستگاه قضا تصريح کرد: از مدعيان مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرايم سازمان يافته تعجب مي‌کنم که از مبارزات ايران با اين جرايم انتقاد و يا حتي آن را محکوم مي‌کنند!

دادستان کل کشور در ادامه اقدامات خصمانه آمريکا را در تشديد تحريم‌ها محکوم کرد و گفت: مردم ايران بيش از ۳۰ سال است که در مقابل اين تحريم‌ها ايستادگي کرده‌اند و آمريکا و مدعيان غربي بايد بدانند که با ايجاد تحريم‌هاي تازه نمي‌توانند ايستادگي مردم ايران را خدشه دار کنند.

*پرونده ۴۷ اخلال‌گر ارزي در دست بررسي است

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درباره آخرين اخبار در باره دلالان ارزي اظهار داشت: اين پرونده در حال بررسي است ولي هنوز به دادگاه نرفته اکنون تعداد بازداشتي‌ها به ۴۷ نفر رسيده است.

سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره دستگيري دراويش گنابادي گفت: کسي به عنوان درويش بودن دستگير نمي‌شود ولي اگر درويشي مرتکب جرم شود به لحاظ جرم وقوع يافته دستگير مي‌شود ولي درباره پرونده مورد اشاره اطلاعي ندارم.

وي درپاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره عنوان اتهامي فاضل خداداد(متهم اعدام شده سال‌ها پيش) که دادستان کل کشور قاضي اين پرونده بوده است، اظهار داشت: عنوان اتهامي وي اختلاس مالي بود که در همان زمان هم به صورت علني اعلام شده بود.

*قانون تخلفات انتخاباتي مشخص است/ قوه قضاييه با مجرمان برخورد مي‌كند

حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای درباره نحوه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت: در قانون انتخابات جرایم انتخاباتی مشخص است و قوه قضاییه وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده دارد که قطعا به آن عمل خواهد کرد.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری کمیسیونی متشکل از دادستان کل کشور،‌ رئیس صدا و سیما و دیگر مقامات عالی کشور برنامه‌های انتخاباتی خود را پیگیری می‌کنند که قوه قضاییه با حضور دادستان کل کشور در این کمیسیون پیگیر تخلفات انتخاباتی است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد:‌ کسانی که به عنوان نامزدهای انتخاباتی معرفی می‌شوند اگر از اموال عمومی و بیت‌المال به نفع خود استفاده کنند برخوردهای لازم با آنها صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر شکایت عده‌ای از محاکم قضایی کردستان و اعزام بازرس برای رسیدگی به این شکایات اظهار داشت: گزارشی در این باره ارسال نشده است.

وی درباره مجازات‌های موثرتر برای مقابله با جرم زمین‌خواری اذعان داشت:‌ اکنون قانون فعلی کشور درباره این جرم حکمفرما است ولی در برخی از موارد که مثلا با سندهای جعلی زمین‌هایی تصاحب شود مجازات‌های سنگین‌تری در نظر گرفته می‌شود.

*متهمان قصاص پرونده كهريزك به رضايت خانواده قربانيان از اعدام مبرّي شدند

دادستان کل کشور درباره پرونده کهریزک اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه به سرعت جرایم مربوط به آن بررسی و برای متهمان این پرونده احکامی چون زندان، انفصال از خدمت و قصاص در نظر گرفته شد که با رضایت خانواده‌های قربانیان متهمان قصاص از اعدام مبريّ شدند.

وی افزود: برای برخی از متهمان این پرونده که شامل بعضی از قضات بود مشکلات حقوقی پیش آمد که اکنون کیفرخواست آنها صادر شده ولی هنوز وقت دادگاه برای این افراد تعیین نشده است.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر شکایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره خودروهای راهیان نور اظهار داشت: اطلاعی از این موضوع ندارم ولی در خصوص ماجرای تصادف آن اتوبوس پرونده‌ای تشکیل شده است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره ادامه بررسی پرونده فساد مالی گفت: کیفرخواست‌های جدید به دادگاه ارسال شده ولی هنوز زمان دادگاه تعیین نشده است.

*ابهامات بخشنامه زندانيان معسر برطرف شده است

حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای درباره سوء برداشت برخی قضات در خصوص بخشنامه زندانیان معسر اظهار داشت: درباره این بخشنامه ابهاماتی برای برخی از قضات پیش آمده بود که اکنون آن ابهامات برطرف شده است.

وی در پاسخ گله‌مندی یکی از خبرنگاران درباره امکانات اختصاص یافته به مهدی هاشمی در جریان بیماری او گفت: این امکانات را قوه قضاییه برای این زندانی فراهم نکرده است، بلکه امکانات درمانی را خانواده وی برای او ایجاد کرده‌اند که اگر هر زندانی دیگر نیز چنین امکاناتی برایش فراهم شود می‌تواند از آن استفاده کند و قرار ملاقات‌ها نیز با تصمیم قاضی صورت گرفته است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیگرد قضایی شخصی به نام حسین هدایتی اظهار داشت: پرونده‌ای برای این فرد گشوده شده است.

*حكم قاچاق شيشه اعدام است

وي در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وجود قوانین صنعت و معدن برای ورود کالاهای خارجی گفت: این امر به تصمیمات دولت بستگی داشته و قوانین آن مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی است و ما نیز در مواردی مانند احتکار و قضایی اقدام خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر خلاء‌های قانونی در مورد توزیع مواد مخدر مثل شیشه وجود دارد، آیا قوه قضاييه در صدد رفع آن اقدامی انجام داده است یا خیر، تصریح کرد:‌ در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر که در آذرماه ۸۹ صورت گرفت، شیشه در ردیف هروئین و کراک قرار دارد و از این حیث مشکلی ندارد و حکم آن اعدام است و در رابطه با مبارزه با مواد مخدر نمی‌توانیم تنها به مسائل قضایی اکتفا کنیم، بلکه برای جلوگیری از این امر مردم و رسانه‌ها نیز باید کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پلمب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا اظهار داشت: اتحادیه شخصیت حقوقی مستقلی دارد و مسائل این قضیه باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامي، خاطرنشان كرد: تحقیق و تفحص روند مشخصی داشته و هنوز از ناحیه مجلس تحقیق و تفحصی در رابطه با دانشگاه آزاد صورت نگرفته است. http://hadidnews.com/vdcf.td1iw6demgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما