تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۸
اگر میانگین قیمت نفت در یک دهه گذشته را 50 دلار به ازای هر بشکه فرض کنیم، نیروگاه اتمی بوشهر از محل صادرات انرژی معادل نفت خامی که زمینه صرفه‌جویی آن را مهیا کرد، باعث سود 4.11 میلیارد دلاری برای کشور شده است.
واکاوی یک دهه تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر
به گزارش حدید نیوز، تا پایان سال 1400، نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان تنها نیروگاه هسته‌ای در کشور 82 میلیارد و 105 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد.

بر همین اساس 47 میلیارد و 441 میلیون کیلووات ساعت از برق تولید شده نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق کشور تزریق شده و مابقی صرف فعالیت‌های انجام شده در نیروگاه شده است.

در همین راستا میزان برق تولید شده در سال 1400 معادل 4 میلیارد و 379 میلیون کیلووات ساعت برآورد شده 3 میلیارد و 998 میلیون کیلووات ساعت از این مقدار به شبکه برق فرستاده شده است.



*گزیده فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1400
بررسی سیر فعالیت این واحد نیروگاهی در سال 1400 بیانگر آن است که در 3 ماهه ابتدایی این سال، نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل تعمیراتی که از 18 بهمن ماه 1399 شروع شده بود، با هماهنگی توانیر غیر فعال بوده و در تاریخ دوم خردادماه سال 1400 فعالیت خود را از سر گرفت.

این واحد 1000 مگاواتی تولید برق پس از 4 ماه تولید مداوم برق در تاریخ 10 مهرماه سال گذشته بار دیگر به دلیل انجام عملایت سوخت‌گذاری سیکل هشتم از مدار تولید خارج شد و دوباره در 19 دی ماه همان سال فعالیت خود را از سر گرفت و هم اکنون نیز 1000 مگاوات از بار مورد نیاز متقاضیان برق در سطح کشور را تامین می‌کند.

بر این اساس از 12 ماه سال 1400، نیروگاه اتمی بوشهر 6 ماه مشغول تولید برق بوده است، 3 ماه به دلیل تعمیرات نیروگاهی از مدار خارج شده و 3 ماه دیگر نیز بابت مسئله سوخت‌گذاری قادر به تولید برق نبوده است.

*سود 4.11 میلیارد دلاری نیروگاه اتمی بوشهر از محل صرفه‌جویی سوخت فسیلی
بررسی مسئله تولید نیروگاه اتمی بوشهر بیانگر آن است که فعالیت 10 ساله این نیروگاه سبب شده تا زمینه صرفه جویی 82.3 میلیون بشکه نفت خام مهیا شود. این مسئله در شرایطی رقم می‎خورد که تنها در سال 1400، شاهد صرفه‌جویی 6.9 میلیون بشکه نفت خام بوده‌ایم.

لازم به ذکر است، بیشترین صرفه‌‎جویی در مصرف نفت خام توسط نیروگاه اتمی بوشهر به سال 1396 باز می‌گردد که این نیروگاه با استفاده از اورانیوم غنی شده زمینه صرفه‌جویی 11.7 میلیون بشکه نفت را فراهم کرد.

بر این اساس در طول دهه گذشته اگر میانگین قیمت نفت را 50 دلار به ازای هر بشکه فرض کنیم، نیروگاه اتمی بوشهر از محل صادرات انرژی معادل نفت خامی که زمینه صرفه‌جویی آن را مهیا کرد، باعث سود 4 میلیارد و 115 میلیون دلاری برای کشور شد.


مسئله تاثیر مثبت نیروگاه اتمی بوشهر تنها به مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی فسیلی ختم نمی‌شود و این نیروگاه به دلیل عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز تاثیر شگرفی داشته است.

بر مبنای آمار ارائه شده در اخبار توسعه شرکت تولید و توسعه برق اتمی، نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1400 زمینه جلوگیری از انتشار 2 میلیون و 642 هزار تن گاز گلخانه‌ای را مهیا کرد در شرایطی که در طول فعالیت یک دهه‌ای نیروگاه زمینه جلوگیری از انتشار 45 میلیون 868 هزار تن گاز گلخانه‌ای ایجاد شده است.

*توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای توسعه یافته
نقشه توزیع جغرافیایی نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق در جهان بیانگر آن است که کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، اروپا و شرق آسیا بیشترین تعداد واحدهای نیروگاهی را به خود اختصاص داده‌اند و از سود سرشار این انرژی پاک در تولید برق استفاده می‌کنند. این در حالیست که توسعه این صنعت در دهه گذشته در ایران با کندی قابل توجه مواجه شده است.


در همین رابطه عسگر سرمست، کارشناس حوزه انرژی معتقد است، «کشورهای توسعه یافته در حالی بر انرژی هسته‌ای تمرکز می‌کنند که سایر کشورها را از این مسئله بر حذر می‌دارد.»

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد:«توسعه صنعت برق هسته‌ای در ایران می‌تواند گره‌گشای موضوع انرژی در کشور تلقی شود.»

بر این اساس نظر به اهمیت متنوع‌سازی شبکه تولید برق کشور با نگاه به توسعه انرژی‌های پاک، به نظر می‌رسد توجه بیش از گذشته به نیروگاه‌سازی هسته‌ای از اهمیت قابل توجه‌ای برخوردار است و دولت باید سرمایه‌گذاری خود در حوزه ساخت نیروگاه را به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای سوق دهد.

در شرایطی که مسئله ساخت واحدهای نیروگاهی متکی به انرژی هسته‌ای در کشور شدت بگیرد، مسئله قطعی برق زمستان به یک راهکار پایدار تجربه شده خواهد رسید و شبکه برق کشور نیز با اطمینان‌پذیری قابل ملاحظه مواجه خواهد شد.

منبع: فارس
http://hadidnews.com/vdcexw8x.jh8f7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما