تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
آنچه بر اساس آمار می توان مشاهده کرد رشد قارچ گونه اعتیاد است که برنامه های ذکر شده در این ابعاد تنها می تواند همان نقش مرهم را داشته باشد
منقلی های فراموش شده را دریابید!
به گزارش حدید نیوز؛ در هیاهوی رسانه ها معمولا خبری بیش از دیگر اخبار مورد توجه قرار می گیرد. توجه به اخبار گاه تا آنجایی پیش می رود که در کنار اخبار دیگر پروبال می گیرد و گاهی اولویتهای موضوعات دیگر کاسته می شود و از نگاه های کلان مدیریتی نیز خارج می شود. برخی اتفاقات و تحولات سیاسی، هسته ای و هر اتفاق دیگری شاید منجر به این شود که برخی موضوعات و اتفاقات اجتماعی و حتی سیاسی از اولویتها خارج شود و کمتر مورد توجه قرار گیرد. چرا که کانون توجه دوربینها جای دیگری است.
 
اتفاقی که در برخی حوزه های اجتماعی و مشخصا در موضوع اعتیاد اینگونه شده باشد. اخبار مربوط به اعتیاد نه تنها در این سالها که سالیان سال است به عنوان هشداری جدی مورد توجه قرار گرفته است.  که این موضوع را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد. مواردی از آن به اختصار بیان می گردد:
 
1- ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 67 به منظور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر  توسط مجمع نشخیص مصلح نظام تأسیس گردید. با نگاهی به اعضاء این ستاد مهمترین نکته ای که به ذهن می رسد می تواند این نکته باشد که با توجه به حجم کاری مسئولین این ستاد اعم از ریاست جمهوری، 5 وزیر، رئیس سازمان صدا وسیما و رؤسای مطرح دیگر افزایش آمار اعتیاد در کشور شاید ناشی از این موضوع باشد.
 
به عبارتی اصلاح ساختاری پویا که دغدغه اصلی آنها رسیدگی به موضوع اعتیاد باشد خود می تواند به ثمربخش بودن مصوبات و همینطور سرعت اجرایی آن تأثیرگذارباشد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که حضور نمایندگانی از ارکان مسئولین در چنین ستادی می تواند شرایط را برای پیشرفت هر چه بیشتر فراهم نماید.
 
2- گاهی اوقات ارائه آمارهای ضد و نقیض در این مورد می تواند اثرات نامطلوبی را در پی داشته باشد. شاید با بررسی دقیق در موضوع اعتیاد نتوان به یک عدد واحد از میزان اعتیاد، شرایط سنی آن، روشهای دردسترس قرار گرفتن و آمارهای مرتبط  با آن دست پیدا کرد. طبیعتا بهترین راه جلوگیری از اعتیاد مدیریت کردن برآن می باشد. عدم ارائه آمار دقیق و موشکافانه راهکارهای مدیریت برآن را نیز دچار اشکال می کند.
 
3- نگاه سیاسی به هر موضوعی فرهنگی اجتماعی یکی از هشدارهای جدی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. حتی موضوعی مثل آلودگی هوا نیز با نگاه سیاسی و ارگانی تنها چرخه معیوبی را ایجاد می کند که مسئولیت را به گردن ارگان یا نهاد دیگری می اندازد. حس مسئولیت پذیری و حرکت بر اساس آن مسئولیت تا حصول نتیجه یکی از رموز حل مشکل اعتیاد می تواند تلقی شود.
 
4- تمرکز دیپلماسی بین المللی بر موضوع مهمی مثل اعتیاد شرایط را به نوع دیگری رقم خواهد زد. در حال حاضر بر اساس آمارهای ارائه شده در خصوص نارکوتروریسم (تروریسم ناشی از مواد مخدر) اولین قربانی دنیا هستیم و آمار بالایی از کشفیات را در این زمینه به خود اختصاص داده ایم. همین موضوع لزوم توجه ویژه بر دیپلماسی بین المللی نیز ضروری است. حضور فعال و مثمر ثمر در اجلاسی که در فروردین ماه سال آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود مورد توجه است.
 
5- در سال 87 رهبر مظم انقلاب نگرانی خود را در زمینه اجرایی شدن سیاست های کلی که در این زمینه ابلاغ شده بود را مورد توجه قرار دادند و در پیامی خطاب به رؤسای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اینگونه فرمودند:
 
رؤسای محترم قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران دامت توفیقاته
با سلام و تحیت سیاست‌های کلی در باب مواد مخدر نهایی و ابلاغ گردید ولی این نگرانی همچنان باقی است که دست‌اندر‌کاران، بلای بزرگ و تهدید عظیمی را که از این سو متوجه کشور است بدرستی برآورد نکنند و بازهم مشکلات بر روی هم متراکم شود. 
لذا از آقایان محترم انتظار می‌رود که هر کدام سهم دستگاه خود در اجرائی کردن این سیاست‌ها را با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله عمل برسانند.
والسلام علیکم
سید علی خامنه ای
87/7/10 »
 
بر این اساس و با توجه به گذشت بیش از هفت سال از نامه فوق الذکر نگرانی اشاره شده توسط رهبر معظم انقلاب کماکان باقی مانده است و متأسفانه برطرف نگردیده است. همین امر نگرانی های بزرگتری را می توان در پی داشته باشد.
 
6- بر اساس آمارها تعداد زنانی که به اعتیاد دچار می شوند رو به افزایش بوده است. افزایش آمار زنان در اعتیاد مساوی با افزایش آمار ناهنجاری های اجتماعی در خانواده می باشد. همچنین آفات بیشمار دیگری که به واسطه آلوده شدن زنان به این امر می توان بر آن مترتب شد. افزایش فحشا یکی دیگر از آفاتی است که در پی این جریان رخ خواهد داد. 
 
7- به نظر می رسد با وجود تضاد در برخی آمارهای ارائه شده می توان این موضوع را تأیید کرد که روند اعتیاد و ابزارهای دسترسی و توزیع آن به صورت قابل ملاحظه ای رو به افزایش است. خواب غفلتی که حتی با نامه صریح رهبر انقلاب در چند سال گذشته نیز برطرف نگردید کار را به جاهای باریکتر خواهد کشاند.
 
اطلاع رسانی قشر جوان و از بین بردن مقدمات آن، برنامه ریزی های ویژه برای این موضوع و ساخت سریال ها و فیلمها و ... شاید بتواند مرهمی بر این درد باشد. اما آنچه بر اساس آمار می توان مشاهده کرد رشد قارچ گونه اعتیاد در کشور است که برنامه های ذکر شده  تنها می تواند همان نقش مرهم را داشته باشد. برنامه ریزی های فرهنگی و دور شدن از برخورد قهری (یا لااقل نقش مکملی) با مقوله اعتیاد  موضوعی است که نیاز به برنامه ریزی مدون در تمام سطوح اجرایی کشور دارد.
 
http://hadidnews.com/vdciqwap.t1apr2bcct.html
منبع : فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما