تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷
مسئولان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل معتقدند که مشترکان رایتل زمانی که وارد شبکه آن‌ها می‌شوند باید از تعرفه‌های آن‌ها تبعیت کنند و این عادلانه نیست که رایتلی‌ها با افزایش بار شبکه کمتر از مشترکان خود اپراتور اول و دوم ارتباطی بپردازند.
چالش جدید اپراتورها:واکنش همراه اول و ایرانسل به مشترکان روم شده رایتل
به گزارش حدیدنیوز، اشتراک سایت‌های مخابراتی سیار کشور جهت تکمیل آنتن موبایل اپراتورها در تمامی مناطق از جمله مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای ضعف شبکه برخی شرکت‌های موبایلی بود که تحت عنوان رومینگ ملی در دو فاز از یک ماه و بیست روز گذشته اجرایی شد.


براساس این مصوبه تمامی اپراتورهای غالب موظف به خدمت‌رسانی اپراتورهای کوچک‌تر شدند، این گونه که اگر اپراتور کوچک در نقطه‌ای شبکه ارتباطی نداشت باید مشترکان آن را مهمان شبکه خود کنند و در قبال آن هزینه‌ای را از آن‌ها بگیرند.


البته دریافت هزینه از مشترکان اپراتوری دیگر که به مهمانی رفته‌اند روال پیچیده‌ای است اما قراردادهای بین اپراتوری این امکان را فراهم می‌آورد تا فایل‌های شارژینگ بین آن‌ها رد و بدل شود و نهایتا اپراتوری که مشترکانش را به هر میزان مهمان اپراتور دیگر کرده، هزینه آن را هم در موعد مقرر به اپراتور میزبان بپردازد.


استفاده از آنتن اپراتوری دیگر در قالب مکالمات صوتی، ارسال پیامک و تعامل با اتصالات اینترنتی، در سیستم فایل شارژینگ ذخیره می‌شود و این امکان را به اپراتور میزبان می‌دهد تا در پایان ماه با لیست کردن تمامی تعاملات شبکه‌ای، هزینه مشترکان اپراتور مهمان را برآورد کند.


یکی از نواقص عمده‌ای که اکنون در رومینگ بین رایتل با همراه اول و ایرانسل دیده می‌شود این است که وقتی مشترکان رایتل در نقطه‌ای آنتن ندارند و روی شبکه یکی از اپراتورهای ایرانسل یا همراه اول می‌روند، هزینه‌ای کمتر از مشترکان خود آن اپراتورها می‌پردازند.


این نقص رومینگ که البته بیش از یک ماه است هنوز رفع نشده، ناشی از کوتاهی اپراتورها در تعیین تعرفه واحد برای مشترک روم شده (پذیرش شده از دیگر اپراتورها در شبکه خود) است.


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورها را مکلف کرده بود که برای اجرای چنین طرحی که البته ابهامات بسیاری نظیر اینکه چرا باید با مهمان شدن مشترکان اپراتوری در شبکه اپراتور دیگر بار ترافیک برای مشترکان خود آن اپراتور بالا رود و در نهایت کیفیت افت کند، دارد خودشان به توافقی بر سر تعرفه‌ها برسند در غیر اینصورت بعد از یک ماه به موضوع ورود می‌کند.


اما اکنون بیش از یک ماه گذشته و تعرفه‌ای بین رایتل و دیگر اپراتورها وضع نشده است و مشترکان رایتل در نقاط بدون آنتن به راحتی وارد شبکه دیگر اپراتورها می‌شوند و ترافیک آن‌ها را بالا می‌برند اما هزینه‌ای که بابت اینترنت می‌پردازند بسیار کمتر از مشترکان خود آن اپراتورهاست.


اکنون تعرفه اینترنت آزاد رایتل نیم ریال است و هنگامیکه مشترکان آن به شبکه ایرانسل و همراه اول هم می‌روند همین رقم را می‌پردازند در حالیکه ایرانسلی‌ها و همراه اولی‌ها برای ارسال و دریافت هر کیلو بایت داده ۵ و ۴ ریال از کاربران خود دریافت می‌کنند.


چنین وضعیتی با توجه به کامل نبودن شبکه رایتل، می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت مشترکان ایرانسل و همراه اول به رایتل شود زیرا اگر مشترکان اپراتور اول و دوم ارتباطی به رایتل بپیوندند در نقاطی که رایتل آنتن نداشته باشد با هزینه‌ای کمتر از اینترنت دو اپراتور دیگر استفاده می‌کنند.


تعرفه‌های پیشنهادی ایرانسل برای رایتل آماده شد


علیرضا قلمبر دزفولی مدیر عامل ایرانسل ضمن تأیید چنین نقصی در سیستم رومینگ بین مشترکان دو اپراتور همراه اول و ایرانسل با مشترکان رایتل، درباره چرایی این موضوع به تسنیـم گفت: متأسفانه در یک ماه گذشته به دلیل اینکه تیم ایرانسل تمرکز خود را بر نسل سوم گذاشته بود و به شدت درگیر دریافت مجوز پایلوت نسل سوم بودیم، نتوانستیم به این موضوع رسیدگی کنیم.

مدیر عامل ایرانسل گفت: به دلیل این مشغله نشد که پیشنهاد نهایی خود را برای رایتل بفرستیم و تعرفه‌های رومینگ با ایرانسل را شرح دهیم.


وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های پیشنهادی رومینگ با رایتل مشخص شده است، عنوان کرد: به زودی این تعرفه‌ها را برای رایتل که ۱۰۰ هزار مهمان در شبکه ما دارد، می‌فرستیم.


رایتلی‌ها باید هزینه‌ای برابر همراه اولی‌ها بپردازد


یکی از مسئولان اپراتور اول ارتباطی هم معتقد است که به هیچ عنوان نمی‌شود مشترکان منتقل شده رایتل به شبکه ما رقمی پایین‌تر از مشترکان اصلی شبکه ما بپردازند و این باگ (نقص) به زودی رفع می‌شود.


وی همچنین گفت: مجموعه تراکنش‌های مشترکان رایتل در شبکه همراه اول لیست و ذخیره شده است و با قطعی شدن تعرفه نهایی کل هزینه‌های مشترکان مهمان رایتل در شبکه همراه اول دریافت می‌شود.


او همچنین افزود: اینکه رایتل هم‌اکنون از مشترکانی که به شبکه ما می‌آیند همان تعرفه سابق و نیم ریال را می‌گیرد، مشکل خود این اپراتور است زیرا باید حداقل تعرفه ما را از مشترکانش بابت استفاده از شبکه دریافت کند در غیر اینصورت باید مابه‌التفاوت هزینه مشترکانش را از جیب بدهد http://hadidnews.com/vdcgwx9w.ak9zy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما