تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۲
سایه سنگین حواشی بر طرح ۷ ساله مسکن‌مهر

گروگانگیری مسکن‌مهر تکرار می‌شود؟

با گذشت حدود ۷سال از عمر مسکن‌مهر، این طرح گرفتار مسائلی است که خشت آن را دولت قبلی بنا نهاد.
گروگانگیری مسکن‌مهر تکرار می‌شود؟
انبوه‌سازان سال گذشته به‌دلیل آنچه عدم اجرای سه بخشنامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری اعلام شد از واگذاری واحدهای تکمیل‌شده مسکن‌مهر خودداری کردند. این وضع در بهار، تابستان و بخشی از زمستان سال۱۳۹۲ ادامه داشت تا آن‌که ایرج رهبر اوایل دی‌ماه سال گذشته تورم بالای ۴۰درصد، گرانی۱۳۰درصدی فولاد، رشد هر سه ماه یکبار قیمت شن و ماسه و موارد دیگر را دلایل پیشنهاد افزایش قیمت‌های مسکن‌مهر به دولت یازدهم اعلام‌کرد و گفت: آنالیز قیمت‌ها در دوران وزارت نیکزاد غلط بود.

به گزارش حدیدنیوز، با گذشت حدود ۷سال از عمر مسکن‌مهر، این طرح گرفتار مسائلی است که خشت آن را دولت قبلی بنا نهاد. از همان ابتدا تعاونی‌های مسکن در طرح مذکور حرف اول و آخر را زدند، وضعیتی که حدود دوسالی به‌طول انجامید و دستاوردهای مهمی از جمله رکورد ساخت هر مترمربع با قیمت ۲۳۰هزار تومان را به دنبال داشت.

اما بخت و اقبال خوب از تعاونی‌های مسکن روی برگرداند، چراکه علی نیکزاد، وزیر وقت مسکن و شهرسازی به دلایلی انبوه‌سازان را به مرور زمان جایگزین آنها کرد. البته در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد برنامه «توانمندسازی انبوه‌سازان» نیکزاد، شرایطی را به‌وجود آورد تا به فاصله چند ماه پس از رفتن «تعاونی‌های مسکن» از طرح مهر، مسئولان قبلی و کنونی به منتقد همیشگی انبوه‌سازان تبدیل شوند. دلیل این انتقاد نیز درخواست‌های مکرر انبوه‌سازان به بهانه‌های مختلف برای افزایش قیمت ساخت مسکن‌مهر بود، مساله‌ای که از ابتدای سال گذشته با «گروگانگیری واحدهای مسکن‌مهر» وارد فاز جدیدی شد.

انبوه‌سازان سال گذشته به‌دلیل آنچه عدم اجرای سه بخشنامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری اعلام شد از واگذاری واحدهای تکمیل‌شده مسکن‌مهر خودداری کردند. این وضع در بهار، تابستان و بخشی از زمستان سال۱۳۹۲ ادامه داشت تا آن‌که ایرج رهبر اوایل دی‌ماه سال گذشته تورم بالای ۴۰درصد، گرانی۱۳۰درصدی فولاد، رشد هر سه ماه یکبار قیمت شن و ماسه و موارد دیگر را دلایل پیشنهاد افزایش قیمت‌های مسکن‌مهر به دولت یازدهم اعلام‌کرد و گفت: آنالیز قیمت‌ها در دوران وزارت نیکزاد غلط بود.

رهبر درباره پروژه‌های مشمول افزایش قیمت گفته بود: از دو میلیون واحد مسکن‌مهر حدود ۸۰۰هزار واحد تحویل شده و بقیه واحدها از ۱۰ تا ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند. افزایش قیمت این واحدها متفاوت است. پیشرفت فیزیکی بیشتر واحدهای مسکن‌مهر از۷۰درصد عبور کرده و تنها بخشی از پروژه‌ها در شهر پردیس که ۸۰هزار واحد آن آخرین قرارداد انبوه‌سازان بود، برخی واحدها۱۰ تا ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند. بر این اساس جداولی برای پیشرفت فیزیکی متعدد تهیه شده و افزایش قیمت به همه پروژه‌ها تعلق می‌گیرد.

به فاصله ۲۰روز پس از علنی شدن درخواست افزایش قیمت مسکن‌مهر از سوی انبوه‌سازان، معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ بخشنامه افزایش قیمت مسکن‌مهر تا متری ۱۰۰هزار تومان برای تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داد. سیدمحمد پژمان با تاکید بر این‌که افزایش قیمت تا ۱۰۰هزار تومان به عواملی از جمله زمان قرارداد و کار باقی‌مانده بستگی دارد، گفت: بر این اساس ممکن است پیمانکاری به‌دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود مشمول این طرح نشود. وی این را هم گفت که بخشنامه افزایش قیمت مسکن‌مهر به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

عملکرد انبوه‌سازان راضی‌کننده نیست
حال با گذشت بیش از ۳ماه از اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، گفته می‌شود جامعه انبوه‌سازان ایران از میزان افزایش قیمت مسکن‌مهر در بخشنامه سوم وزارت راه و شهرسازی رضایت ندارند و به همین دلیل در برخی سایت‌های طرح مهر از جمله شهر جدید پردیس، پروژه‌های مسکن‌مهر به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. اقدام انبوه‌سازان در توقف ساخت‌وساز، واکنش مسئولان شرکت عمران پردیس را به‌دنبال داشته است.

سیدمهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس بر قبول میزان افزایش قیمت مسکن در بخشنامه سوم از سوی انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد و گفت: مشکلی با این انجمن درباره میزان افزایش قیمت نداریم. ولی‌پور، قائم‌مقام هدایت نیز در این زمینه معتقد است کار انبوه‌سازان در مسکن‌مهر پردیس متوقف نبوده، اما عملکرد آنها راضی‌کننده نیست. سیستم قالب تونلی هم برای انبوه‌سازانی که با گرید پایین کار می‌کردند، مشکل‌ساز شد. برای خیلی از انبوه‌سازان این سیستم کار اول بود.

همه انبوه‌سازان گرید یک هستند
اما ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در واکنش به اظهارات مدیران شرکت عمران پردیس گفت: این‌که گفته می‌شود انبوه‌سازان از میزان افزایش قیمت مسکن ناراضی هستند، درست نیست. ما فقط گفته‌ایم که روی دستورالعمل افزایش قیمت تامل بیشتری داشته باشید و به‌صورت واقعی عین دستورالعمل قیمت‌ها حساب شود.

رهبر با تاکید بر این‌که انبوه‌سازان در حال ساخت ۱۰هزار مسکن‌مهر در فازهای ۹ و ۵ پردیس هستند در واکنش به اظهارات مدیران شرکت عمران افزود: شرکت کوزو تجهیزات خود را از پرند به پردیس منتقل کرد، درحالی‌که انبوه‌سازان ایرانی سیستم قالب تونلی را تازه شروع کرده‌اند و با کمبود تجهیزات روبه‌رو هستند.

وی با بیان این‌که زمان برای تامین تجهیزات موردنیاز برای سیستم قالب تونلی طولانی است، تصریح کرد: با توجه به این‌که سابقه صنعتی‌سازی مسکن در ایران طولانی نیست، بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، نیاز خود را در ابتدا از کارخانه‌های ترکیه تامین کرد.

اما با وجود سابقه کم انبوه‌سازان در این سیستم هم‌اکنون تجهیزات موردنیاز را از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنیم و نیازی به کارخانه‌های پیشرفته ترکیه نداریم. رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در واکنش به اظهارات قائم‌مقام شرکت عمران پردیس، گفت:‌ این‌که گفته شده انبوه‌سازان گرید یک نیستند، حرف درستی نیست. همه انبوه‌سازان ایرانی در گرید یک قرار دارند.

رهبر با تاکید بر این‌که هم‌اکنون شرکت‌های فراوانی در ایران داریم که در زمینه صنعتی‌سازی مسکن توانمند شده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، افزود: آقایان جوان بوده و تازه‌ وارد این مقوله شده‌اند. درحالی، مدیران شرکت عمران پردیس رضایت کاملی از عملکرد کوزو ترکیه دارند که انتقادات تند و تیزی را متوجه انبوه‌سازان ایرانی می‌کنند. انبوه‌سازانی که در ۷سال اخیر خواسته یا ناخواسته موانعی را برای ساخت مسکن‌مهر به‌وجود آورده‌اند. http://hadidnews.com/vdcjvae8.uqehvzsffu.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما