تاریخ انتشار :جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۲
پایان ذخیره دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین ۴۰۰ تومانی

بنزین ۴۰۰ تومانی تا اول تیر به خط پایان می‌رسد

۳۰ فروردین یا اول اردیبهشت‌ماه زمان اعلام نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت است.
بنزین ۴۰۰ تومانی تا اول تیر به خط پایان می‌رسد
به گزارش حدیدنیوز، اگر افراد در مصرف، بنزین ۴۰۰ تومانی را در اولویت داشته باشند به طور تقریبی تا اول تیر امسال ذخیره دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت به اتمام می‌رسد.توجه به این گفته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری مبنی بر این که ۳۰ فروردین یا اول اردیبهشت‌ماه زمان اعلام نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت است، پیش‌بینی می‌شود از اردیبهشت‌ماه سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی دیگر به کارت‌های سوخت واریز نشود.

 اگر افراد در مصرف، بنزین ۴۰۰ تومانی را در اولویت داشته باشند به طور تقریبی تا اول تیر امسال ذخیره دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت به اتمام می‌رسد.

حجم بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت تا تاریخ ۱۷ فروردین ماه امسال حدود دو میلیارد و ۷۱۰ میلیون لیتر است.

با توجه به این گفته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری مبنی بر این که ۳۰ فروردین یا اول اردیبهشت‌ماه زمان اعلام نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت است، پیش‌بینی می‌شود از اردیبهشت‌ماه سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی دیگر به کارت‌های سوخت واریز نشود.

البته شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرده است که سهمیه‌بندی در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها حفظ و برای سهمیه بنزین‌ ۴۰۰ تومانی ذخیره در کارت‌های سوخت نیز مهلت مصرف تعیین خواهد شد.

طبق آمار مصرف بنزین، نیمه اول هر ماه، روزانه حدود ۷۰ درصد حجم بنزین مصرفی مربوط به بنزین ۴۰۰ تومانی و حدود ۳۰ درصد مربوط به بنزین ۷۰۰ تومانی است. نیمه دوم هر ماه به دلیل کاهش ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت، مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی افزایش یافته به‌طوری‌که ۴۵ درصد بنزین عرضه شده در روز با این نرخ است.

البته از نیمه دوم هر ماه در کلان‌شهرها و به ویژه در پایتخت گاهی ۷۰ درصد بنزین عرضه شده در روز به بنزین ۷۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد.

بر این اساس اگر متوسط مصرف روزانه را حدود ۶۴ میلیون لیتر در نظر بگیریم به طور تقریبی از ابتدا تا نیمه هرماه روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان و ۱۹ میلیون لیتر بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در نیمه دوم هر ماه نیز تقریبا عرضه بنزین ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی برابرمی‌شود؛ در واقع در این مدت زمانی، فروش بنزین با دو نرخ ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان، روزانه حدود ۳۲ میلیون لیتر می‌شود.

در این صورت در نیمه اول هر ماه ۶۷۵ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی و در نیمه دوم هر ماه ۴۸۰ میلیون لیتر بنزین با این نرخ عرضه می‌شود که در مجموع ماهانه، یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به فروش می‌‌رسد.

بر این اساس در صورتی که افراد در مصرف، بنزین ۴۰۰ تومانی را در اولویت داشته باشند به طور تقربی تا اول تیر ذخیره دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت به اتمام می‌رسد.

اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار طرح سهمیه‌بندی بنزین با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی (ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد. به تدریج از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این‌که سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از دی‌ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰ تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین باز هم روندی کاهشی داشت به طوری‌که متوسط مصرف به ۵۷ تا ۶۰ میلیون لیتر رسید.

بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از ابتدای خردادماه ۱۳۹۱ این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف شد و تا حذف شدن و به تاریخ پیوستن بنزین ۴۰۰ تومانی نیز اندک زمانی باقی نمانده است. http://hadidnews.com/vdchxzni.23nwxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما