تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۲
چه کسانی پشت پرده این عوامل هستند؟

فعال شدن‌ مافياي واردات هنگام برداشت محصول

طرح «ممنوعيت واردات غيرضروري محصولات كشاورزي» در ۲۸ آبان‌ماه سال‌جاري به صورت يك‌فوريت اعلام وصول شد...
فعال شدن‌ مافياي واردات هنگام برداشت محصول
به گزارش حدیدنیوز، اكنون كشاورزاني كه عاشق كشاورزي هستند به دليل مشكلات فراوان مجبور شده‌اند قسمتي از زمين‌هاي كشاورزي خود را بفروشند و اكنون برخي از اين كشاورزان كاري به غير از كشاورزي انجام مي‌دهند و برخي ديگر نيز براي يافتن كار به سمت كلانشهرها مهاجرت كرده‌اند. برخي از نماينده از موازي كاري و دوگاني تصميم‌گيري در سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنين جهاد كشاورزي در امر صادرات و واردات اعتراضاتي داشتند تا هماهنگي و تعادلي بين صادرات و واردات ايجاد شود. 

كشاورزي يكي از سالم‌ترين و پاكترين شغل هاست كه تقويت اين صنعت سبب توسعه پايدار و استقلال يك كشور خواهد شد. اين روزها كشاورزان به ويژه كشاورزان خوزستاني براي توليد محصول با مشكلات فراواني از جمله گراني كود شيميايي، هزينه حمل و نقل و كارگر، آلودگي هوا و نفتي و همچنين كم آبي مواجه هستند. كشاورز با وجود همه مشكلات باز اقدام به توليد محصول مي‌كند اما موضوعي كه كمر كشاورز را خم كرده است واردات محصولات كشاورزي هنگام برداشت است كه سبب شكسته شدن قيمت، سوءاستفاده دلالان و همچنين ضرر كشاورز شده است. استقلال يك كشور تا حد زيادي به تامين امنيت غذايي و خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي است بنابراين رسالت و وظيفه متوليان كشاورزي سنگين‌تر از ديگر بخش‌هاست و چنين موضوعي بايد در اولويت اول كاري قرار گيرد.

طرح «ممنوعيت واردات غيرضروري محصولات كشاورزي» در ۲۸ آبان‌ماه سال‌جاري به صورت يك‌فوريت اعلام وصول شد و بر اين اساس دولت موظف شد از واردات محصولات كشاورزي در فصل برداشت توليدات داخلي كه جوابگوي مصرف داخلي است جلوگيري كند و اين ممنوعيت از يك ماه قبل و يك ماه بعد از برداشت را شامل مي‌شود اما با چنين شرايطي باز هم شاهد واردات بي‌رويه هستيم كه زيرساخت‌هاي توليد داخل را با مخاطرات بسيار جدي روبه‌رو كرده است.


جلوگيري از واردات و كوتاه شدن دست دلالان

نماينده شوش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه جلوگيري از واردات بي‌رويه محصولات كشاورزي،‌ بسياري از مشكلات را حل خواهد كرد، افزود: جلوگيري از واردات در ابتدا سبب كوتاه شدن دست دلالان مي‌شود. سيد راضي نوري قزلجه ادامه داد: اين روزها شاهد واردات بي‌رويه محصولات غذايي و استراتژيكي، دام و گوشت قرمز هستيم كه سبب بروز مشكلات بسيار زيادي شده است.


واردات بي‌رويه، جاده خاكي و بي‌قانوني است

وي با بيان اينكه واردات بي‌رويه،رفتن به سمت‌ جاده خاكي و بي‌قانوني است، ‌اضافه كرد: اقدامات و برنامه‌ريزي‌ها بايد طبق برنامه توسعه پنجم و چشم‌انداز ترسيم شده‌ ۲۰ ساله باشد. نماينده شوش در مجلس تصريح كرد:‌ واردات بي‌رويه به نوعي خروج از ريل،‌ جاده خاكي و بي‌قانوني است و همين موضوع براي كشاورزان و واحدهاي توليدي مشكلات بسيار زيادي را به وجود آورده و اقتصاد كشور را نيز دچار تزلزل كرده است.

نوري قزلجه افزود: در حقيقت واردات بي‌رويه دغدغه استان خوزستان نيست بلكه اين موضوع مشكل مشترك كشاورزان استان‌هاي مختلف كشور است كه در فصل برداشت شاهد واردات همان محصول كشاورزي به كشور هستيم كه مشكلات را دوچندان كرده است. وي گفت: در حال حاضر يكي از خواسته‌هاي كشاورزان داشتن امنيت شغلي و خريد تضميني محصولات و داشتن بازار است. نماينده شوش در مجلس ادامه داد: در درجه نخست بايد جست‌وجو كرد كه سرچشمه مشكلات از كجا نشات مي‌گيرد و سپس براي آن راه حل ارائه داد. نوري قزلجه تاكيد كرد: البته كشاورزان نيز بايد در نظر داشته باشند كه محصولات خود را بر اساس نياز بازار توليد كنند و همچنين به مقوله بازاريابي توجه ويژه داشته باشند.


شيوه سنتي كشاورزي

وي همچنين از شيوه سنتي كشاورزي نيز انتقاد كرد و گفت: در حال حاضر فرايند و زنجيره توليد محصول كشاورزي از جمله داشت، كاشت، برداشت از توليد تا برداشت آن به صورت سنتي است كه چنين شيوه‌اي در بازار كنوني جوابگو نخواهد بود و فرآوري و شيوه مدرن براي موفقيت در بازار بين‌المللي بسيار حائز اهميت است. نماينده شوش در مجلس افزود: وظيفه مسئولان و متوليان كشاورزي نيز بايد بيمه محصولات كشاورزي و همچنين تضمين خريد محصولات كشاورزان باشد كه با تحقق چنين مواردي كشاورز براي توليد محصول آرامش خواهد داشت.


لزوم برقراري تعادل بين واردات و صادرات

نوري قزلجه با تاكيد بر اينكه بين صادرات و واردات بايد تعادل برقرار باشد، اضافه كرد: اگر اين تعادل وجود نداشته باشد دود آن به چشم مصرف كننده و كشاورزان خواهد رفت. وي تصريح كرد:‌ شرايط و سياست‌هاي اتخاذ شده بايد به گونه‌اي باشد كه فشاري بر مصرف كننده و توليدكننده وارد نشود و بايد به سمت و سويي برويم كه در تمام زمينه‌ها به خودكفايي برسيم. نماينده شوش در مجلس افزود:‌ محوريت توجه‌ها بايد بر كشاورزي داخل باشد چرا كه با تقويت صنعت كشاورزي مي‌توان به استقلال و خودكفايي رسيد و از سوي ديگر صنعت كشاورزي درآمد بسيار زيادي مي‌تواند براي كشور داشته باشد.


واردات بي‌رويه و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي

نماينده لنگرود در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه واردات بي‌رويه و بي‌توجهي به صنعت كشاورزي سبب شده تا شاهد تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي و سوق كشاورزان به سمت شغل‌هاي كاذب باشيم، گفت:‌ بارها بر حمايت از كشاورزان تاكيد كرده‌ايم اما توجه‌ها براي تقويت صنعت كشاورزي كافي نبوده است. مهرداد بائوج لاهوتي انتقاد كرد: اكنون كشاورزاني كه عاشق كشاورزي هستند به دليل مشكلات فراواني مجبور شده‌اند قسمتي از زمين‌هاي كشاورزي خود را بفروشند و اكنون برخي از اين كشاورزان كاري به غير از كشاورزي انجام مي‌دهند و برخي ديگر نيز براي يافتن كار به سمت كلانشهرها مهاجرت كرده‌اند. وي ادامه داد: براي پيشرفت و استقلال بايد صنعت كشاورزي را تقويت كنيم و از همه مهم‌تر با اتخاذ سياست‌هاي مناسب از كشاورزان حمايت كنيم و نبايد اجازه دهيم كشاورز از روي اجبار به شغل‌هاي كاذب سوق پيدا كند. نماينده لنگرود در مجلس تصريح كرد: انتظار داريم شرايط فراهم شود كه علاوه بر توليد نياز داخل بتوانيم محصولات كشاورزي را به كشورهاي مختلف صادر كنيم. وي انتقاد كرد: مسئولان بايد در نظر داشته باشند كه واردات بي‌رويه و قاچاق كالا ضربه جبران ناپذيري بر پيكر كشاورزان وارد خواهد كرد، به عنوان مثال واردات چاي و برنج به كشور با وجود توان توليد اين محصولات در داخل كشور سبب كاهش انگيزه كشاورزان براي توليد شده است. وي گفت: برخي از افراد به بهانه چند تن كمبود محصول در داخل كشور اقدام به واردات ميليون‌ها تن از همان محصول مي‌كنند كه به‌طور كلي ريشه‌اي به تيشه كشاورزان داخلي است.


تشديد نظارت‌ها و جديت در اجراي طرح ها

جلوگيري قاچاق و واردات بي‌رويه در حوزه كشاورزي تنها با اجراي كامل طرح ممنوعيت واردات غيرضروري در حوزه كشاورزي و توليد امكان پذبر خواهد بود. اينكه طرحي تصويب شود اما اجراي آن با جديت پيگيري نشود فايده‌اي ندارد. البته در كنار اين امر بايد نظارت و كنترل‌ها نيز از سوي متوليان اين بخش بيشتر شود چرا كه نبود نظارت كافي سبب سوءاستفاده برخي از سودجويان شده است. برخي از نماينده از موازي كاري و دوگاني تصميم‌گيري در سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنين جهاد كشاورزي در امر صادرات و واردات اعتراضاتي داشتند تا هماهنگي و تعادلي بين صادرات و واردات ايجاد شود. http://hadidnews.com/vdccxpqi.2bq448laa2.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما