تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۹
در یک هفته گذشته خبرهایی از قبیل میانگین فروش و تولید نفت ایران،، ورود و مذاکره وزرای انرژی ایران و پاکستان منتشر شد.
از ورود وزیر انرژی پاکستان تا نتیجه آخرین مذاکرات خط لوله صلح
به گزارش حدیدنیوز، در یک هفته گذشته خبرهای مهمی در حوزه نفت و گاز در خبرگزاری منتشر شد که به ترتیب به این خبرها می پردازیم.

*شنبه_۱۶/۹/۹۲*وزیر نفت پاکستان به تهران می‌آید

یکی از مهمرتین اخبار هفته گذشته خبر سفر قریب الوقوع خاقان عباسی وزیر انرژی پاکستان به ایران بود به طوری که پس از انتشار این خبر ناخودآگاه اذهان به سمت خط لوله صلح و تعیین تکلیف این خط لوله می رود.

بایدگفت بارها وزیر انرژی پاکستان به دنبال ملاقات با زنگنه وزیر نفت ایران بود.

این سفر درحالی انجام می شود که در این هیئت علاوه بر وزیر نفت، «عابد سعید» معاون وزیر و «مبین صولت» رئیس «شرکت گاز سیستم» پاکستان و تنی چند از مقامات ارشد این کشور حضور دارند.

گفته می‌شود که این هیئت (شنبه) به قطر رفته و درباره واردات گاز از این کشور براساس قیمت‌ها و شرایط پیشنهادی مذاکره می‌کند. مقامات پاکستانی پس از این مذاکرات، برای پیگیری پروژه خط لوله گاز صلح (یکشنبه) عازم تهران می‌شود.

احداث این پروژه موسوم به خط لوله «صلح» با برآورد سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۲ آغاز و قرار شد، تا پایان سال ۲۰۱۴ تکمیل شود.

*هشدار کنگره آمریکا به شرکت‌های نفتی: زیاد به ایران نزدیک نشوید

اما از دیگر خبرهای حائز اهمیت که در روز شنبه در صفحه نفت و انرژی خبرگزاری فارس قرار گرفت خبری بود که از نشریه فارین پالیسی ترجمه شده بود.

به طوری که این نشریه طی گزارشی از توافق اعضای کنگره آمریکا برای مجازات سخت شرکت‌های نفتی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند، خبر می داد.

براساس گزاش این نشریه، شرکت‌های بزرگ نفتی در صورتی که زودتر از موعد حرکتی انجام دهند، مجازات‌های مالی انتظار آنها را می‌کشد.

لازم به ذکر است هفته گذشته در حاشیه برگزاری نشست اوپک برخی از شرکتهای بزرگ نفتی دنیا با بیژن زنگنه دیدار کردند که نشریه وال‌استریت ژورنال با اشاره به این دیدار ها می گوید شرکت‌های شل، انی و اُ ام وی همگی با وزیر نفت ایران دیدار کرده‌اند.

همچنین در رزوهای اول فعالیت زنگنه در وزارت نفت سرپرست وقت اموربین الملل وزارت نفت دعوت نامه هایی را به منظور حضور شرکتهای بین المللی ارسال کرده بود.

ازاین رو به نظر می رسد با این واکنش کنگره آمریکا شرایط بازگشت این شرکتهای مطرح در صنعت نفت به ایران بسیار سخت ویا حتی غیر ممکن باشد.

*یکشنبه_۱۷/۹/۹۲

*درآمد سالانه ۱۷ میلیارد دلار از محل فروش گاز به عراق

یکی از مهمترین موضوعات صنعت نفت وگاز کشور در روز یک شنبه بحث توافقات گازی جدید ایران و عراق بود به طوری که براساس گفته های مسئولان عراقی قرار است ایران روزانه تا ۹۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه های بغداد، المنصوره و بصره صادر کند.

آنچه که باید در اینجا مورد تاکید قرار گیرد این است که این قرار داد در دولت دهم منعقد شد به طوری که گاز عسلویه از طریق دو مسیر ایلام به بغداد و خرمشهر به بصره به این کشور صادر خواهد شد.

براساس توافق اولیه قرار است گاز ایران روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب به نیروگاه بغداد و المنصوره ارسال شود و با اتمام خط لوله صادرات گاز خرمشهر به بصره حجم صادرات گاز ایران افزایش خواهد یافت به طوری که به نظر می رسد عراق بزرگترین خریدار گاز ایران شود.

* رویکرد وزیر انرژی پاکستان در سفر به ایران/ گره خط لوله صلح باز می‌شود؟

همانطور که در خبر روز شنبه منتشر شد قرار بود که در هفته جاری خاقان عباسی به ایران سفر کند از این رو گمانه زنی ها در خصوص بحث ها و نظراتی که در جلسه دیدار با وزیر نفت ایران مطرح شد به عنوان یک گزارش خبری در خروجی خبرگزاری قرار گرفت.

ازاین رو به نظر می رسد وزیر نفت پاکستان هم به دنبال برداشتن جریمه ها از قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان است و هم به دنبال گرفتن زمان بیشتر از ایران به منظور احداث این خط لوله خواهد بود.

لازم به توضیح است که براساس اعلام قبلی وزیر انرژی پاکستان در اواخر یک شنبه شب وارد ایران شد.

*هیئت هندی برای مذاکره درباره خط لوله صلح فردا وارد تهران می‌شود

اما خبری که در روز یک شنبه در صنعت نفت بیشترین توجه را به خود جلب کرد سفر غیرمنتظره هیئت هندی به منظورمذاکره با مسئولان وزارت نفت ایران در خصوص خط لوله صلح بود.

سفر این هیئت هندی که بدون حضور وزیر نفت هند انجام می شد همزمان با سفر وزیر انرژی پاکستان بود.

باید گفت یکی از دلایل طولانی شدن احداث خط لوله صلح حضور همزمان این دوکشور در این خط لوله بوده است که بنابه سابقه سیاسی طولانی هرگز این دو کشور بایکدیگر به تفاهم نمی رسیدند.

ازاین رو رسانه های داخلی و خارجی منتظر نتیجه مذاکرات مسئولان وزارت نفت با این دو هیئت بودند.

*جزئیات تامین گاز زمستانی/ برنامه‌ریزی بر روی ۵۵۱ میلیون مترمکعب تولید روزانه

خبر دیگری که در روز یک شنبه به عنوان مهمترین خبر در حوزه نفت و گاز منتشر شد بحث سردشدن هوا و افزایش چشمگیر مصرف گاز در این روزها است.

باید گفت علی رغم اینکه در سالهای گذشته مسئولان شرکت ملی گاز ایران سعی داشتند تا آمار مصرف را به روز به اطلاع مصرف کنندگان برسانند با ورود مدیرعامل جدید این سازمان به یکباره رویکرد اطلاع رسانی به موقع تغییر پیدا کرد.

از این رو مجبور به نگارش این گزارش که از نحوه تامین گاز زمستانی خبر می داد شدیم به طوری که اعلام کردیم هم اکنون ۵۵۱ میلیون متر مکعب گاز در داخل کشور می تواند مصرف شود که مصرف کنندگان باید در مصرف حداکثر صرفه جویی را انجام دهند تا همانند سال ۸۶ دچار کمبود گاز نشویم.

* جزئیات لایحه بودجه حوزه نفت وگاز برای سال ۹۳

یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور در هفته گذشته ارائه لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور به مجلس شورای اسلامی بود به طوری که پس از انتشار این لایحه در خروجی خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری فارس خبرنگاران حوزه نفت سعی کردند تا اطلاعاتی را در خصوص بودجه سال آینده صنعت نفت منتشر کنند.که مهمترین این اطلاعات عبارتند از:

۱) درآمد ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش نفت

۲) افزایش تولید نفت و میعانات گازی معادل ۳،۳ میلیون بشکه در روز طی سال ۹۳

۳)درآمد ۴ شرکت اصلی وزارت نفت در لایحه بودجه ۹۳

۴) ۴۰ درصد از بودجه عمومی کشور وابسته به نفت است

۵) بودجه وزارت نفت ۰.۰۳ درصد بودجه شرکت ملی نفت است

۶) درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بزرگترین شرکت سرمایه‌گذار نفتی

۷) سهم شرکت ملی نفت از درآمدهای نفتی ثابت ماند/ ۱۴.۵ درصد مانند سال گذشته


* دوشنبه_۱۸/۹/۹۲

* کریمی جایگزین فکور در نفت مناطق مرکزی شد


پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از فعالیت زنگنه در وزارت نفت بحث تغییرات دیگر به ته دیگ خورد و همه گزینه هایی که می شد در صنعت نفت تغییر داد جای خود را با دیگران عوض کردند.

تنها گزینه ای که در این مدت تغییر نکرده بود مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی بود به طوری که به نظر می رسید مسئولان جدید وزارت نفت می توانند حد اقل با یک نیرو از دولت قبل کار کنند اما روز دوشنبه با تغییر وی می توان گفت پرونده تغییرات صنعت نفت در سطح میدان ارشد بسته شد.

*سه شنبه_۱۹/۹/۹۲

*نفت ایران ۱۰۷ دلار فروخته شد/ کاهش ۷ دلاری نفت آمریکا


روز سه شنبه هفته گذشته آمار مرکز مطالعات و پژوهش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منتشر شد که براساس این آمار اعلام شد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۳ (آبان ۹۲) با ۸۲ سنت کاهش نسبت به ماه پیش از آن ۱۰۶.۸۷ دلار معامله شده است.

بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اکتبر ۱۰۷.۶۹ دلار به فروش رسیده بود.

باید گفت متوسط قیمت نفت ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۳ معادل ۱۰۵.۴۶ دلار به ازای هر بشکه و در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۱۰۹.۲۷ دلار در هر بشکه تخمین زده شده است.

همچنین در این گزارش آمده است تولید نفت ایرانبه با افزایش ۳۶ هزار و ۸۰۰ بشکه‌ای روبه رو بوده است به طوری که تولید نفت ایران در آبان ماه به میزان ۲ میلیون و ۷۱۶ هزار بشکه در روز اعلام شد.

*توافق زنگنه با وزیر نفت ونزوئلا برای بروزرسانی ۱۰ قرارداد نفتی

یکی دیگر از اخبار مهم روز سه‌شنبه حوزه نفت گفت وگوی خبرنگار این حوزه با امن هوتب زامبرانو سفیر کشور ونزولا بود.

وی در این گفت‌وگوی کوتاه از توافقات جدید نفتی ایران و ونزوئلا خبرداد واعلام کرد: ۱۰ توافق قبلی ایران و ونزوئلا نیز قرار است به روز شود.

این مسئول سیاسی کشور ونزوئلا ادامه داد: مسئولان صنعت نفت ایران می توانند با سفر به این کشور در حوزه نفت و گاز ونزوئلا سرمایه گذاری کنند.

*چهار شنبه_۲۰/۹/۹۲

*ایران مهلت تکمیل خط لوله صلح برای پاکستان را تمدید کرد

همانطور که در ابتدای هفته اعلام شد قرار بود وزیر انرژی پاکستان به منظور مذاکره با مسئولان ایرانی در خصوص خط لوله صلح به ایران سفر کند که این سفر در آخرین ساعت روز یک شنبه صورت گرفت.

پس از گفت‌وگوهای طولانی زنگنه و خاقان عباسی همانطور که پیش بینی می شد یکی از موضوعات مهم مورد مذاکره تعویق زمان احداث خط لوله صلح بود.

از این رو رسانه های خارجی اعلام کردند" ایران و پاکستان به منظور تعویق زمان احداث خط لوله صلح به تفاهم رسیدند".

باید گفت براساس توافق اولیه قرار بود که خط لوله صلح تا ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۴ احداث و گاز ایران به این کشور ارسال شود اما این تاریخ به تعویق افتاد.

اما نکته حائز اهمیت این است که هنوز هیچ زمان جدیدی از سوی دوطرف اعلام نشده است.

* ارسال گاز ایران از طریق دریا به هند/ طولانی‌ترین خط لوله دریایی جهان احداث می‌شود

اما از اخبار مهم دیگر روز چهارشنبه مذاکره هیئت هندی با مسئولان وزارت نفت ایران بود.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد این هیئت هندی همزمان با ورود خاقان عباسی به ایران سفر کرده بود تا در مورد خط لوله صلح مذاکره ای داشته باشد.

از این رو پس از مذاکره با مسئولان وزارت نفت ایران قرار شد تا خط لوله جدیدی از راه دریا گاز ایران به هند ارسال شود، بنابراین می توان گفت دیگر خطی به عنوان خط لوله صلح وجود خارجی ندارد و اگر هم قرار است گاز ایران به شرق دور برسد باید از طریق خط لوله دریایی هند این اتفاق رخ دهد. http://hadidnews.com/vdciwuar.t1av52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما