تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۱
وزیر نفت پاکستان گفت: ایران نمی‌تواند به طور یک جانبه از این خط لوله کنار بکشد.
ایران نمی‌تواند یک جانبه از خط لوله صلح کنار بکشد
وزیر نفت پاکستان در واکنش به ابراز تردید زنگنه در مورد تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان گفت: ایران نمی‌تواند به طور یک جانبه از این خط لوله کنار بکشد.


به گزارش حدیدنیوز به نقل از پاکستان تودی، شهید خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در واکنش به سخنان زنگنه وزیر نفت ایران در مورد تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور گفت: ایران نمی‌تواند به طور یک جانبه از پروژه خط لوله چند میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز خود به پاکستان کنار بکشد.

وی افزود: اسلام آباد از تهران در مورد اظهارات اخیر زنگنه مبنی بر احتمال لغو قرارداد پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان توضیح خواهد خواست.

خاقان عباسی خاطرنشان کرد: ما از قبل در تلاش بودیم، تا نشستی با مقامات ایران در مورد این پروژه داشته باشیم و اظهارات وزیر نفت ایران نیز در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وزیر نفت ایران چهارشنبه گذشته گفته بود که امیدی به اجرایی شدن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ندارد.

به نوشته این رسانه، طرف ایرانی تقریبا ساخت خط لوله بخش خود در خاک این کشور را به اتمام رسانده است، اما پاکستان همچنان با مشکل تکراری تامین سرمایه خط لوله ۷۸۰ کیلومتری بخش خود روبرو است و نتوانسته این خط لوله را تکمیل کند.

وزیر نفت پاکستان با تکذیب فشارهای خارجی بر این کشور برای رها کردن این پروژه مدعی شد: تامین سرمایه و تحریم های اقتصادی ایران موانع اصلی پیشرفت این پروژه هستند.

به گفته منابع آگاه پاکستانی، به جز مشکل تامین مالی این پروژه، فشارهای آمریکا، عربستان و کشورهای اروپایی از عوامل تاخیرهای مکرر در روند پیشرفت این پروژه هستند.

این منابع می گویند که با وجود کمبود شدید گاز در پاکستان، دولت کنونی این کشور نه تنها تمایلی به ادامه این پروزه ندارد، بلکه ظرفیت کنترل این پروژه را نیز ندارد.

شهید خاقان عباسی گفت: به علت تحریم‌های اقتصادی ایران، هیچ موسسه مالی بین المللی حاضر نیست در این پروژه سرمایه گذاری کند. پاکستان تحریم ها را موانعی برای ادامه این پروژه نمی‌داند، اما موسسات مالی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این پروژه ندارند.

وی مدعی شد: بر اساس توافق دوجانبه در صورتی که مسئله تامین مالی به علت تحریم ها حل نشود، پاکستان مسئولیتی برای پرداخت جریمه به ایران ندارد. http://hadidnews.com/vdcgnz9x.ak9uw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما