تاریخ انتشار :شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۸
جای کشاورزان در بازار کشاورزی خالی است

فرمان قیمت محصولات کشاورزی در دست میدان‌داران!

کشاورزان از این وضعیت راضی هستند زیرا در شرایط نبود خرید تضمینی، چاره‌ای جز وابستگی به میدان‌داران بزرگ ندارند.
فرمان قیمت محصولات کشاورزی در دست میدان‌داران!
با توجه به مناسب نبودن نبود خرید تضمینی و نبود تشکل‌های منسجم روستایی وابستگی کشاورزان به سلف‌خرها و میدان‌داران امری طبیعی است.



مجید کوپاهی - کارشناس کشاورزی  اظهار کرد: اغلب کشاورزان توان ورود به بازار و فروش محصولات خود را ندارند و معمولا به سلف‌خرها و صاحبان بنگاه‌های میوه و تره‌بار که محصولاتشان را یکجا از آنها می‌خرند وابسته هستند که در واقع سود اصلی فروش محصولات به جیب سلف‌خرها و دلالان سرازیر می‌شود و کشاورزانی که زحمت زیادی در طول سال متحمل می‌شوند دستشان خالی می‌ماند.



وی ادامه داد: البته کشاورزان از این وضعیت راضی هستند زیرا در شرایط نبود خرید تضمینی، چاره‌ای جز وابستگی به میدان‌داران بزرگ ندارند.



کوپاهی گفت: در حال حاضر در میادین میوه و تره‌بار معمولا فرمان تعیین قیمت در دست بزرگ‌ترین فرد میدان‌دار است و بقیه به شکل سازمان‌یافته‌ای از او تبعیت می‌کنند. برعکس، کشاورزان در هیچ انجمن یا تشکلی که از آنها حمایت کند عضو نیستند و چون به پول نیاز دارند مجبورند با قیمت تعیین شده توسط میدان‌دار اصلی کنار بیایند.



این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان ایران معمولا تولیدکنندگان خرد هستند؛ بنابراین نیاز به حمایت دارند.



کوپاهی افزود: درخصوص محصولاتی چون گندم که دولت خرید تضمینی آن را بر عهده می‌گیرد کشاورزان مشکل چندانی ندارند اما در فروش میوه و سبزیجات که دولت حمایت چندانی نمی‌کند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.



وی تصریح کرد: درآمدهای حاصل از فروش محصولات کشاورزی یک بار در سال است؛ این در حالی است که هزینه‌های زندگی در ۳۶۵ روز سال توزیع شده و کشاورزان مجبورند درآمد ناچیز سالانه‌ خود را در طول سال خرج کنند که به هیچ عنوان متناسب با هزینه‌های تحمیلی زندگی نیست.



به گفته‌ این کارشناس کشاورزی، دولت باید با خرید تضمینی محصولات و بانک کشاورزی با پرداخت تسهیلات به کشاورزان آنها را حمایت کند تا بدون دغدغه به تولید و فروش محصولات باکیفیت بپردازند.



کوپاهی بر ضرورت گسترش شرکت‌های تعاونی روستایی اشاره و تاکید کرد: تعاونی‌ها باید محصولات چندین روستا را جمع‌آوری، انبارداری و به‌موقع وارد بازار کنند. شرکت‌های تعاونی می‌توانند با حذف واسطه‌ها ارتباط مستقیمی با مصرف‌کنندگان برقرار کنند تا بدین صورت از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت شود.



وی با طرح این اعتقاد که کشاورزان همواره در طول تاریخ مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، گفت: حالا نوبت شهرنشینان است که به روستاییان کمک کنند البته شهرنشینان با این کمک در واقع به خودشان کمک کرده‌اند زیرا حمایت از کشاورزی، به بالا رفتن امنیت غذایی کشور می‌انجامد.



این کارشناس معتقد است: همه‌ گروه‌های جامعه برای پیشبرد بخش کشاورزی باید دست به دست هم بدهند.



وی با بیان اهمیت کار گروهی، در این خصوص به صنعت ماهیگیری در ژاپن اشاره و خاطرنشان کرد: ماهیگیران ژاپن اعتماد زیادی به مدیران شرکت‌های ماهیگیری دارند. مدیران این شرکت‌ها نیز افراد صادقی هستند؛ بنابراین همکاری خوبی بین این دو گروه برقرار است.



کوپاهی بر ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی برای ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت: دولت باید بر شرکت‌های فرآوری، نظارت و درجه کیفی محصولات آنها را تحت نظر قرار دهد.



وی در پایان اظهار کرد: باید از درس‌خوانده‌های کشاورزی حمایت کنیم و آنها را در کشور نگه داریم تا به پیشرفت کشاورزی کمک کنند اما در حال حاضر فرار مغزها بزرگ‌ترین مالیاتی است که کشور ما می‌دهد درصورتیکه حفظ فارغ‌التحصیلان و کارشناسان کشاورزی کمک زیادی به حل مشکلات تولید و بازاررسانی محصولات خواهد کرد. http://hadidnews.com/vdcgun9x.ak9u34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما