تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
اما در هفته‌های اخیر، با اینکه فلزات پایه جهانی با روند صعودی حرکت ‌کردند، بازار این محصولات در داخل با کاهش رو‌به‌رو شد. کلا دو ماهی هست که بازار داخل کاملا تحلیل قیمتی اش متفاوت از هروقت دیگر شده است. رکود از ابتدای امسال بر بازار تیرآهن و میلگرد و نبشی حکمفرما بوده است.
نگاهي به بازار فلزات مصالح ساختماني/برای ساخت خانه چقدر باید هزینه کرد؟
به گزارش حدیدنیوز، یک سری کالاها هست که لازم نیست حتما استفاده از آن به کارتان بیاید یا جز و ابزار اصلی کارتان باشد اما دانستن اطلاعاتی در آن زمینه حتما مفید است و می‌توانید از اطلاعات آن استفاده‌های فراوانی بکنید. بازار تیرآهن، میلگرد و نبشی از این دست کالاهاست. چراکه کوچکترین تغییری در قیمت آن‌ها، می‌تواند بیانگر علامت‌هایی باشند برای بازارهای دیگر. خانه‌دار شدن و مستاجری هر کس بسته به قیمتی دارد که این کالاها دارند و روند تغییرات قیمتی آن روی بسیاری از کالاهای دیگر اثرگذار و اثرپذیر است. دیگر همه می‌دانند که قیمت این سه قسم کالا در دو سال اخیر بیش از سه برابر شده است.



آن‌هم مشخص است. قیمت‌‌های جهانی بهانه منطقی و خوبی است برای اینکه قیمت‌ها بالا رود. اما در هفته‌های اخیر، با اینکه فلزات پایه جهانی با روند صعودی حرکت ‌کردند، بازار این محصولات در داخل با کاهش رو‌به‌رو شد. کلا دو ماهی هست که بازار داخل کاملا تحلیل قیمتی اش متفاوت از هروقت دیگر شده است. رکود از ابتدای امسال بر بازار تیرآهن و میلگرد و نبشی حکمفرما بوده است.







  ركود در ساخت و سازها



ساخت‌وسازها به دلیل انتظار برای چشم‌اندازهای آینده متوقف شد و حتی پس از انتخابات هم قیمت‌ مسکن و اجاره شکست. این پایین‌آمدن قیمت نه به‌خاطر این بود که مواد اولیه ارزان شده یا عرضه فراوان بوده است، بلکه به‌خاطر ترکیدن حبابی بود که یک‌سالی بود در بازار ایجاد شده بود. با پایین آمدن قیمت‌ها انتظار هم برای کاهش‌های مجدد در آینده اوج گرفت. همه تصور می‌کردند که دلار با مذاکرات می‌افتد، اما «سیف» اجازه این‌کار را نداد و ارزانی بازار در آینده منتفی شد، بنابراین باید تا حدودی روی همین قیمت‌های کنونی حساب باز کرد و معماران دست به کار ساخت‌وساز بزنند. سایه سنگین رکود درهفته‌های گذشته بیش از هفته‌های قبل بر بازار این محصولات و کلا فلزات‌ احساس می‌شد، البته این در شرایطی است که فروشندگان بعد از چند ماه همراهی با روند بی‌رمق بازار، یعنی از ابتدای تابستان تاکنون، با این وضعیت کنار آمده‌اند. 



اگر از بازاریان بپرسید حال و روز این‌روزهای تیرآهن و نبشی را، خواهید شنید که خریدار عجله‌ای برای خرید ندارد و فروشنده‌ها هم کاهش قیمت را بیشتر از ثبات آن در ذهن دارند.  به این ترتیب در هفته‌های اخیر، رکود حاکم بر بازار‌ داخلی منجر به نز?ل قیمت‌ها در این مدت شد؛ البته این در شرایطی است که در این مدت نرخ ارز ثابت بود و قیمت فلزات در بورس لندن با رشد مواجه شده بود.







  بخشنامه تازه گمرك



این را هم اضافه کنم که اخیرا گمرک بخشنامه داده که محصولات فولادی می‌توانند مجدد صادر شوند. از آنجا که براساس آمار، ۸۰درصد بازار تیرآهن و ۲۰درصد بازار میلگرد داخلی را شرکت ذوب‌آهن اصفهان تامین می‌کند و شرکت ذوب‌آهن هم در آن دسته شرکت‌‌هایی است که محصولات آن بر اساس این بخشنامه می‌تواند صادر شود، بنابراین عده‌ای بر این عقیده هستند که احتمال صادرات محصولات آن می‌تواند به کاهش عرضه در بازار داخل و افزایش قیمت منجر شود، اما عده‌ای دیگر نیز این نظر را دارند که به‌دلیل رکود بازار داخل و پایین‌آمدن حجم تقاضا در ماه‌های اخیر برای خرید میلگرد و تیرآهن، این اتفاق تاثیری بر بازار نخواهد داشت.  اما از تولیدکننده‌‌های داخلی که بگذریم، بازار وارداتی‌ها هم به کف قیمتی خود رسید. از واردکننده‌های بیلت‌های وارداتی در بنادر شمال و جنوب کشور خبر می‌رسد که قیمت‌ها، هم به‌دلیل تحولات ارزی و هم به‌دلیل استقبال بازار با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.



این واردکننده‌ها حتی می‌گفتند که اگر روند این‌گونه ادامه داشته باشد، هم تولیدکننده‌های داخلی ضرر می‌دهند و هم واردکننده‌ها دیگر برایشان صرف نمی‌کند.







  نمودار قيمت‌ها چه مي گويد؟



اگر نگاهی به نمودارهای قیمتی سال گذشته فولاد بياندازيد، روند بهاي این فلز در بازارهاي جهاني به‌صورت کاهشي بوده که ناشي از افت تقاضا در بسياري از بازارها به‌دليل بحران سياسي و اقتصادي و روند کاهشي بهاي قراضه و سنگ‌آهن بوده است.



آمار داخلی هم نشان می‌دهد که ميزان مصرف ظاهري فولاد در کشور در سال گذشته ۵ميليون و ۱۳۵هزار و ۵۲۶تن ميلگرد و يک‌ميليون و ۷۳۷هزار و ۵۸۰تن تيرآهن تولید شده است.  البته باید اضافه کنیم که ناودانی۱۴ هر شاخه ۳۰۰هزار تومان و سایز۱۶، ۴۷۰هزار تومان قیمت خورده است. همچنین بیشتر نبشی‌ها در بازار به‌صورت توافقی مورد معامله قرار می‌گیرند، درنتیجه قیمت آنها را در بالا ذکر نکردیم.  به‌دلیل نیاز بازار به نقدینگی، هم‌اکنون معاملات هر کیلوگرم تیر‌آهن در بازار حدود ۲۰۰۰ تومان است، درحالی‌‌که بهای آن در تابلوی بورس کالا بیش از این رقم تمام می‌شود، به همین دلیل علاوه بر بازار، بورس کالا هم دچار ركود در دادوستدهای خود شده است.







  سهم آهن در ساخت خانه



به گفته آزاد، خوشبختانه نرخ آهن‌آلات در افزایش تورم موجود تاثیری نداشته است؛ چرا‌که فولاد از خردادماه ۲۰ درصد کاهش قیمت هم داشته که علت آن تقویت ارزش پول ملی در مقابل دلار و از سوی دیگر كاهش ۳۰ درصدی تقاضا در مقابل عرضه بوده است.



محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان درباره وضعیت این روزهای بازار آهن و فولاد گفته که در هفته‌های اخیر، واردات محصولات فولادی محدود و منحصر به مواد اولیه بوده است. درنتیجه از سال گذشته تاکنون مقدار بسیار ناچیزی کالای ساخته‌شده به کشور وارد شده و عمده آهن‌آلات و فولاد، تولید داخل بوده است.



وي البته به وضعیت ساخت‌وساز هم اشاره کرده و افزوده که انبوه سازان فعالیت‌های خود را بسیار محدود کرده‌اند و خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی راکد شده؛ چراکه به نظر آنها در شرایط کنونی ساخت‌و‌ساز مسكن به صرفه نیست و دستمزدها افزایش یافته است.



با این حال، اگرچه محمد آزاد به ساخت‌وساز اشاره می‌کند و رکود آن را مرتبط با وضعیت آینده بازار آهن می‌داند، اما نرخ آهن‌آلات تنها ۲۰درصد از هزینه کل ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد و ۸۰درصد دیگر هزینه كل ساختمان، شامل سایر مصالح ساختمانی است که در ساخت‌و‌سازها به کار می‌روند.







  مرکز آمار چه می‌گوید



همان‌طور که گفتیم ۸۰درصد قیمت یک خانه را دیگر مصالح ساختمانی به خود اختصاص داده‌اند. مرکز آمار ایران در این‌باره آماری منتشر کرده که برای نیمه دوم سال گذشته است که به‌دلیل تفاوت اندک و نوسان پایین قیمت‌ها برای امسال می‌توان آن را به ۶ماه ابتدایی امسال نیز تسری داد. http://hadidnews.com/vdcj8xe8.uqeaizsffu.html
منبع : همشهری اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما