تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷
با راه‌اندازی بورس بین‌المللی طلا در شانگهای

چین به دنبال تسلط بر بازار طلا در دنیافلزات گرانبها

اقتصاد چین با بازار مبادلات طلا شانگهای که بزرگ‌ترین بورس طلا در جهان است به دنبال یک نقش آفرین بزرگ می‌باشد.
چین به دنبال تسلط بر بازار طلا در دنیافلزات گرانبها
 به گزارش حدیدنیوز، چین نه تنها از حیث تولید و همچنین مصرف طلا در جهان ممتاز است، که با توجه به گزارش رسانه‌ها این کشور به دنبال اجرای برنامه ای برای بدل شدن به یک نقش آفرین بزرگ در حوزه قیمت گذاری بازار طلا نیز می‌باشد.



بر اساس گزارش‌ها، بانک خلق چین به بورس طلا شانگهای (SGE) امکان فراهم کردن زیرساختی برای مبادلات بین‌المللی طلا در شانگهای را داده است. این بورس پیشاپیش با بانک‌های خارجی از جمله HSBC، ANZ، بانک استاندارد، بانک استاندارد چارت رد و بانک Nova Scotia تماس و از آن‌ها دعوت کرده تا در یک مجمع جدید بین‌المللی شرکت کنند.



این فراخوان جهانی برای ایجاد یک فضای بین‌المللی تعیین قیمت در پی تحلیل موشکافانه معیارهای طلا می‌آید. روز جمعه، بانک بارکلیز از سوی نهاد تنظیم کننده بازار بریتانیا، به دلیل ناکامی در مدیریت تقابل منافع بین خود و مشتریان، و همچنین "ضعف سیستم‌ها و کنترل" ۲۶ میلیون پوند جریمه شد.



جسیکا فونگ، تحلیلگر کالا از بازار سرمایه BMOاین اقدام بانک مرکزی چین را بسیار فرصت‌طلبانه خواند. او گفت: کاملا روشن است که شرق در تلاش برای تسلط بر بازار است.



اوله هانسن، رییس بخش استراتژی کالا در بانک ساکسو (Saxo Bank )، تایید کرد که چین در تلاش برای سرمایه گذاری بر روی آشفتگی بازار نقدی طلا لندن است که یکی از نتایج مشکلات London gold fix است.



در عین حال فونگ افزود این بخشی از تعهد دولت چین برای باز کردن بازارهای خود است. او اشاره کرد که خرید بورس فلزات لندن از سوی بورس هنگ‌کنگ از سال گذشته مثال دیگری از چگونگی حرکت این کشور به سمت بازارهای بین‌المللی است.



در اوت ۲۰۱۳، چین با صدور مجوز به بانک‌های ANZ و HSBC استرالیا برای ورود به معاملات طلا در بورس آتی شانگهای بازارهای جهان را شگفت زده کرد.



فونگ که به تازگی به چین سفر کرده است، می‌گوید نگرش معامله گران داخلی چین در حال تغییر است و آن‌ها اکنون راحت تر و با اعتماد به نفس بیشتری در مورد ایده‌های تجاری در بازارهای بین‌المللی فکر می‌کنند.



او اضافه کرد که مشکلات ریسک اعتباری (credit risk) عمده ای در چین وجود دارد و تنها راه برای حل و فصل این معضل نگریستن به اوضاع خارج از مرزهای چین است.



او گفت: یکی از دلایل شکل گیری حباب دارایی در چین همین امر است، زیرا هیچ کس نمی‌داند که سرمایه خود را در کجا قرار بدهد. اکنون دولت اجازه می‌دهد تا سرمایه گذاران به خارج قدم بگذارند و ریسک را تجزیه کنند.



با این حال، این سوال در ذهن بسیاری از تحلیلگران است که آیا بورس بین‌المللی شانگهای قادر به تسلط بر بازار خواهد بود؟



بازار مبادلات طلا شانگهای بزرگ‌ترین بورس طلا در جهان است. با این حال، در حال حاضر یک زیرساخت برای موسسات مالی داخلی، شرکت‌های استخراج معدن و خرده فروشان فراهم می‌کند.



هان سن گفت: به دلیل مشکلات بازار نقدی، SGE می‌تواند بر لندن تسلط یابد. با این حال، گام مهم بازار غلبه بر بازار معاملات آتی (futures market) در امریکای شمالی است.



او گفت :جریان سرمایه گذاری هنوز هم از تقاضای واقعی بیشتر است. نقدینگی هنوز هم در امریکای شمالی است.



فونگ موافق است مادامی که هنوز بازارهای چین تحت کنترل باشند و یوان به شکلی شدید تحت نظارت باشد شانگهایِ بین‌المللی، معیارِ جهانی نخواهد شد.



وی در خاتمه گفت: شانگهای فقط به دنبال آن است که بخشی از بازی باشد. ولی آیا می‌تواند رهبری جریان را به دست گیرد؟ من شک دارم. http://hadidnews.com/vdcfxvd0.w6d11agiiw.html
منبع : ایرانیکو
نام شما
آدرس ايميل شما