تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۰
کسی مخالف کاهش نرخ دلار نیست، چند ماه قبل کاهش نرخ دلار صلاح نبود اما الان کاهش این نرخ منطقی است.
رئیس کل بانک مرکزی از موضع ارزی خود بازگشت
به گزارش حدیدنیوز، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وام ۶ برابر ودیعه مسکن زود رسانه‌ای شد درباره کاهش نرخ دلار از موضع قبلی خود بازگشت و گفت: کسی مخالف کاهش نرخ دلار نیست، چند ماه قبل کاهش نرخ دلار صلاح نبود اما الان کاهش این نرخ منطقی است.

ولی الله سیف در حاشیه دومین جلسه شورای گفت‌وگو در دولت یازدهم درمورد وام ۶برابر ودیعه مسکن اظهار داشت: کارگروه مربوطه در حال بررسی این موضوع است و تایید این مسئله مراحلی دارد که در آخرین مرحله بررسی آن در شورای پول و اعتبار و در نهایت تصویب آن است.



وی با اشاره به اینکه معتقدم این موضوع زود رسانه‌ای شد گفت: باید این مسئله در بانک مرکزی بررسی شود و سپس در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.



سیف در مورد اثر تورمی و ورود نقدینگی به بازار با تصویب این وام خاطر نشان کرد: به همین دلیل معتقدم این موضوع در رسانه‌ها زود مطرح شد زیرا باید از همه جهات این موضوع بررسی شود و تبعات آن مورد بررسی قرار گیرد و سپس تصمیم گیری لازم در این خصوص انجام شود.



* تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار است



رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ سود بانکی و برنامه دولت و بانک مرکزی در این خصوص تصریح کرد: نرخ سود بانکی و تغییر آن در دستور کار شورای پول و اعتبار است. و برهمین اساس بانک مرکزی در حال تهیه گزارشاتی برای شورا است.



به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، جهت‌گیری کلی افزایش نرخ سود بانکی نیست. زیرا در نظر داریم ترمیم‌هایی در ساختار برخی محصولات از جمله اوراق مشارکت انجام دهیم تا نرخ آن با نرخ‌های سود بانکی متعادل شود.



به گزارش تسنیم، وی خاطر نشان کرد: نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک‌ها ۲۰ درصد است و به همین دلیل اوراق مشارکت جذابیت ندارد. بنابراین در نظر داریم با انجام این کار جذابیت اوراق مشارکت را افزایش و همچنین در نرخ‌ها تعادل ایجاد کنیم. بنابراین نرخ اوراق مشارکت بیشتر از نرخ سود بانکی نخواهد بود و اصل مطلب تعدیل این نرخ‌ها است.



سیف در مورد ساعت کاری بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح شروع کار کارمندان است و اکثر بانک‌ها زمان سرویس‌دهی به مشتریان را ساعت ۸ صبح شروع می‌کنند و همه بانک‌ها از این مسئله تبعیت می‌کنند.



* کسی مخالف کاهش نرخ ارز نیست/ سیف از موضع خود برگشت



رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز و امکان کاهش آن گفت: آنچه مورد بحث است تغییر ناگهانی نرخ ارز است که باعث عدم ثبات می‌شود اما اگر نرخ ارز براساس منطق اقتصادی تعدیل شود مطلوب است و کاهش نرخ ارز مورد پذیرش همه بوده و کسی نیز با آن مخالف نیست.



وی ادامه داد: زمانی که بحث این شد که نرخ ارز پایین‌تر از این نخواهد آمد شرایط فرق می‌کرد زیرا صادرکنندگان نسبت به این موضوع نگران شده‌بودند و براساس بررسی‌های بانک مرکزی اعلام کردیم که بعید است نرخ ارز پایین‌تر از این بیاید. اما در حال حاضر که جهت‌گیری اقتصادی علامت‌های مثبتی را نشان می‌دهد می‌تواند این موضوع بر روی نرخ ارز اثر داشته باشد.



سیف همچنین تأکید کرد: نرخ متعادل براساس پارامترهایی بررسی می‌شود و بانک مرکزی وظیفه دارد با توجه به اینکه مجری طرح نظام شناور مدیریت شده است عمل کند و بانک مرکزی بر همین اساس از بازار تبعیت می‌کند و براساس منطق‌های موجود اگر خبری به صورت ناگهانی باعث ایجاد شوک در بازار شود از آن ممانعت می‌کنیم.



* رشد اقتصادی تا پایان سال حتماً صفر می‌شود



رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص صفر شدن نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال جاری گفت: نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ منفی ۵.۸ درصد بوده است؛ بانک مرکزی اما تلاش‌های زیادی در راستای کنترل نقدینگی و سایر پارامترهای اقتصادی انجام داده و تلاش داریم رشد منفی را متوقف کنیم و شاهد حرکت مثبت در اقتصاد باشیم.



وی کاهش تورم و افزایش تولید را از نشانه‌های توقف رشد منفی اقتصادی دانست و افزود: این علامت‌ها در اقتصاد دیده می‌شود و حتما نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال به صفر می‌رسد.



سیف به برنامه‌های بانک مرکزی درباره بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانکی و همچنین تعیین تکلیف معوقات بانکی، تصریح کرد: مهمترین اقداماتی که در بانک مرکزی انجام می شود این است که جهت گیری ها در راستای مصوبات شورای پول واعتبار برای استفاده مناسب از تسهیلاتی که نظام بانکی می تواند پرداخت کند، باشد.



به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم،‌ یکی از عمده‌ترین مصارف تسهیلات نظام بانکی مربوط به اجرای طرح مسکن مهر بوده است که جهت دهی مناسب و استفاده مناسب از آن نقدینگی می توانست آثار بسیار مثبتی را در اقتصاد داشته باشد امابه دلیل اشکالات موجود در حال حاضر سعی کردیم نیازهای مسکن مهر را کنترل کنیم و از پتانسیل ایجاد شده جهت رشد تولید استفاده کنیم. http://hadidnews.com/vdcjate8.uqeavzsffu.html
منبع : همشهری اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما