تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۶
تداوم روش غیرقانونی تأمین یارانه‌ احمدی‌نژاد در دولت روحانی
حذف قریب به یقین ۳دهک از یارانه تا پایان سال، تأمین کسری یارانه‌ها در دولت یازدهم از روشهای غیرقانونی، دفاع از اظهارات ارزی سیف، برنامه رؤیایی آخوندی برای مسکن و ماجرای استعفای زنگنه در گفت‌وگوی تفصیلی با ابراهیم نکو اعلام شد.

به گزارش حدیدنیوز، حذف قریب به یقین ۳دهک از یارانه تا پایان سال، تأمین کسری یارانه‌ها در دولت یازدهم از روشهای غیرقانونی، دفاع از اظهارات ارزی سیف، برنامه رؤیایی آخوندی برای مسکن و ماجرای استعفای زنگنه در گفت‌وگوی تفصیلی با ابراهیم نکو اعلام شد.



* زمان اجرای فاز دوم هدفمندی نیست/ یارانه ۳ دهک باید حذف شود



نکو در ادامه درباره آخرین بررسی حذف دهک‌های درآمدی در مجلس اظهار داشت: در سال گذشته قانون هدفمندی به درستی اجرا نشد البته این در حالی بود که قانون بسیار مترقی و لازم الاجرا تنظیم شد ولی به دلیل اجرای ناصحیح و عدم حمایت از تولید و همچنین عدم پرداخت سهم تولید هدفمندی یارانه‌ها آن طور که باید در جامعه اجرا نشد.



وی با بیان اینکه اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها منجر به گرانی و متضر شدن مردم شد، افزود: آیا لزومی دارد ۷۵ میلیون ایرانی یارانه مشابه دریافت کنند؟ درهیچ کدام از قوانین بین المللی نوشته نشده است که به تمام مردم جامعه یارانه پرداخت شود.



این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه در زمان اجرای ناصحیح فاز اول هدفمندی یارانه‌ها امکان اجرای فاز دوم این قانون وجود ندارد، ادامه داد: در فاز دوم باید آزادسازی در قیمت‌ها صورت گیرد ولی الان مردم به دلایل مختلف با مشکل مواجه هستند و آمادگی آزاد سازی قیمت‌ها را ندارند.



نکو اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در  یک زمان معقول و آرام توصیه کرد و گفت: مجلس جلوی اجرای فاز دوم یارانه‌ها را در شرایط فعلی به طور حتم خواهد گرفت اما به دولت توصیه کرده که حذف یارانه پرداختی به برخی دهک‌های جامعه در شرایط فعلی لازم الاجرا است.



به گفته نماینده مردم رباط کریم در مجلس اگر دولت یارانه سه دهک بالای درآمدی را حذف نکند مرتکب اشتباه استراتژیک شده و در پی آن نقدینگی، تورم و گرانی بیش از وضعیت فعلی در جامعه افزایش خواهد داشت.







* به احتمال زیاد تا پایان امسال یارانه ۳ دهک بالای درآمدی حذف می‌شود



وی در ادامه به تبلیغات کاندیداها در زمان ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: در آن زمان هیچ کدام از کاندیداها جرات نداشتند که درباره حذف دهک‌های درآمدی چرا که می‌ترسیدند رای‌شان کم شود این در حالی بود تمام کاندیداها به حذف یارانه دهک‌های بالا تاکید داشتند.



نکو با بیان اینکه  ایمان دارم که دولت یازدهم در آینده نه چندان دور یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف خواهد کرد، افزود: به احتمال زیاد تا پایان  امسال یارانه دهک‌های بالای جامعه حذف خواهد شد؛ با حذف یارانه این دهک‌ها هیچ اتفاقی در جامعه نمی‌افتد.



این عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این پرسش که دولت قبل برای شناسایی دهک‌های مختلف از خوشه‌بندی استفاده می کرد و به مشکل برخورد کرد، مجلس برای حذف سه دهک درآمدی چه روشی را پیشنهاد می‌کند؟ گفت: خوشه‌ بندی کار غیرکارشناسی بود و از همان ابتدا دولت دهم با روش‌های نادرست اقدام به خوشه‌بندی کرداما مجلس برای حذف سه دهک بالا پیشنهاد کرد که ابتدا به صورت اختیاری و منطقی مردم را تشویق به حذف یارانه‌هایشان کند و در مرحله بعد خوشه‌ها را بررسی کند که آیا سه دهک یا پنج دهک بالا توانمند هستند یا خیر.



* روش دولت و مجلس برای شناسایی ۳ دهک بالای درآمدی



وی تاکید کرد: اگر یارانه‌های نقدی که به دهک‌های بالای جامعه داده می‌شود به تولید داده می‌شد الان گرانی و تورم به این حد نرسیده بود؛‌ بیش از ۹۵ درصد دریافتی‌های یارانه نقدی بی‌جهت است و صرف خرید کالاهای خارجی می‌شود بنابراین پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالا نه تنها آثار مثبت ندارد بلکه موجب افزایش بیکاری در جامعه می‌شود.



نکوضمن اشاره به موافقت اکثر نمایندگان و دولتی‌ها مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اظهار داشت: در یکسال آینده نباید یارانه نقدی به غیر از سه دهک پایین جامعه به سایر دهک‌ها پرداخت شود؛‌ البته این موضوع در روزهای اخیر مطرح شد ولی دولت به این جهت احتیاط می‌کند که از واکنش‌های مردم نسبت به حذف یارانه‌ دهک‌های بالا نگران است.



* روش تامینکسری یارانه‌ها در دولت یازدهم نیز افزایش نرخ ارز و سکه و غیر قانونی است



این عضو کمیسیون اقتصادی در  پاسخ به این پرسش که در روزهای اخیر وزیر اقتصاد از کسری هزار میلیارد تومانی دولت در تامین یارانه نقدی و تامین آن از روش‌های مختلف خبر داد. این اظهار نظر وی افکار عمومی را به آن سمت هدایت کرد که دولت یازدهم نیز مشابه دولت دهم از روش‌های غیر قانونی مانند افزایش نرخ ارز و سکه قصد تامین یارانه نقدی را دارد. آیا این را تایید می‌کنید یا خیر؟گفت: همین شیوه‌های مختلف منجر به افزایش تورم و گرانی شده و جامعه را بیچاره کرده است.



وی افزود: در دولت قبل مرسوم بود با افزایش نرخ ارز ، سکه و ... یارانه نقدی تامین شود که خود این روش‌ها عامل گرانی، تورم و رکود اقتصادی در کشور شد‌؛ الان هم همان شیوه‌هایی که در دولت قبل اجرا می‌شد به خاطر ترس دولت از واکنش‌های مردم نسبت به قطع یارانه‌های نقدی مورد اجرا قرار گرفته است.



نکو ضمن تاکید بر اینکه نباید از محل صندوق توسعه ملی و افزایش نرخ ارز کسورات هدفمندی یارانه‌ها را تامین کرد، ادامه داد: تامین یارانه نقدی از این روش آسیب زیادی را به کشور وارد می‌کند؛ الان دولت ناچار است دست به عصا عمل کند ولی مطمئناً یک روز باید این کار را متوقف کند.



* به سیف ایراد نمی‌گیرم/ رئیس کل مانع از کاهش درآمد دولت از محل ارز شد



خبرنگار تسنیم گفت: می‌توان این احتمال را داد که اظهار نظرآقای سیف مبنی بر به کف رسیدن نرخ دلار به این معنا بود که دولت از کاهش نرخ ارز به این خاطر نگران شد که در صورت ادامه روند نزولی دلار در تامین منابع یارانه نقدی با مشکل جدی مواجه می‌شد.



نکو در پاسخ با تاکید بر اینکه بنده به آقای سیف هیچ ایرادی نمی‌گیرم تصریح کرد: هرچند اظهار نظر ایشان واکنش‌های تندی را در جامعه به همراه داشت ولی به اعتقاد من آقای سیف کاملا هنرمندانه و با استفاده از علم روانشناسی این موضوع را مطرح کرد و مانع از کاهش کسب درآمد دولت از محل افزایش نرخ ارز شد.



این عضو کمیسیون اقتصادی افزود: اگر نرخ دلار پایین بیاید دولت برای تامین یارانه های نقدی کم می‌آورد؛‌البته اظهارنظر آقای سیف را می‌توان از این نظر هم مثبت ارزیابی کرد که ایشان احتمالاً قصد داشته مانع از تجدید رکود اقتصادی از محل کاهش نرخ ارز شود؛‌ تولید در صورت کاهش نرخ ارز بلاتکلیف می‌شود. از همین رو می‌توان گفت آقای سیف مانع از بلاتکلیفی بخش تولید شده است.



وی با بیان اینکه نرخ دلار واقعی نرخ فعلی بازار است تصریح کرد: اقای سیف به خوبی بازار را مدیریت کرد که الان با چالش سنگین مواجه نشدیم؛ در شرایط فعلی امکان کاهش نرخ دلار نیست و نباید آرزو کرد که دلار به ۱۵۰۰ تومان برسد. چرا که همین نرخ فعلی عواقب و تبعات منفی بسیاری برای بخش تولید دارد.







* افزایش نرخ بنزین گرانی تمام کالاها و خدمات را به دنبال دارد



نماینده مردم رباط کریم در همین ارتباط به نرمش قهرمانانه اشاره کرد و ادامه داد: اگر بتوانیم با نرمش قهرمانانه ارتباط با برخی از کشورها را فراهم کنیم می‌توانیم به تقویت پول ملی فکر کنیم.



نکو درباره علت عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی اینطور توضیح داد که افزایش نرخ حامل‌های انرژی به نوعی اجرای ضعیف فاز دوم است اما در این جا اختلاف نظر داریم که اگر افزایش صورت بگیرد با مشکلاتی در حوزه حامل‌های انرژی روبرو خواهیم شد از همین رو دولت باید مواظب باشد که مشکلات مردم اضافه نشود.



وی افزایش کرایه تاکسی‌ها و وسایل نقلیه را ناشی از گرانی قیمت بنزین یکی از اثرات منفی افزایش نرخ حامل‌های انرژی دانست و گفت: افزایش نرخ بنزین به طور حتم تبعاتی را در گرانی کالا و خدمات خواهد داشت. بنابراین توصیه میشود اگر دولت قصد این کار را دارد ابتدا جلسات کارشناسی را با حضور مجلس برگزار کرده و افراد سودجو را از بازار خارج کند تا امکان مدیریت صحیح در بازار را از دست ندهد.



* مشکلات مسکن مهر/ موافق اجرای این طرح با روش فعلی نیستم



این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما نماینده رباط کریم هستید که در نزدیک شهر پرند قرار دارد،‌بنابراین ارزیابی دقیقی باید از مسکن مهر پرند داشته باشید، ایا موافق توقف اجرای طرح مسکن مهر در دولت یازدهم هستید یا خیر؟ گفت: برخی مواقع اقدام نکردن بهتر از اقدام کردن است؛‌مسکن مهر طرح قابل ستایشی است اما باید بپذیریم که ما در این طرح با انسانهایی روبرو هستیم که قصد دارند که در این مسکن ها زندگی کنند بنابراین باید قبل از ادامه این طرح به امکانات مسکن مهر فکر کرد.



وی با ضمن اشاره به اینکه نباید تصور دولت از مسکن مهر ساخت قوطی به اصطلاح مسکن باشد افزود: ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پرند و رباط کریم است ولی هیچ امکاناتی در این اراضی توسط دولت پیش‌بینی نشده است؛‌به عنوان نمونه در ۱۰۰ هزار متر پرند هیچ پارکینگی وجود ندارد و این خود می‌تواند زمینه مشکلاتی بین مردم ساکن در این منطقه شود.



نکو اضافه کرد: اگر با این روند قرار باشد طرح جدیدی در مسکن مهر اجرا شود توصیه می‌کنم مسکن مهر را اجرا نکند چرا که افزایش روزانه ودیعه دریافتی از متقاضیان مسکن مهر و بدقولی هایی که در مورد افزایش وام این طرح توسط دولت قبلی اتفاق افتاد مشکلاتی را برای ثبت نام کنندگان مسکن مهر به وجود آورد .



نماینده مردم رباط کریم با تاکید بر اینکه مخالف طرح مسکن مهر نیست، اضافه کرد: من میگویم اگر بنا است مسکن مهر ادامه پیدا کند باید امکانات آن نیز در نظر مسئولان باشد.







* طرح آخوندی برای مسکن رویایی است/ آقای وزیر شهر رویایی هم بسازد



وی در واکنش به طرح وزیر جدید راه و شهرسازی مبنی بر مسکن پاک و خرید خانه از محل پس انداز گفت: در ایران با طرح رویایی اقای آخوندی مبنی بر پاک هیچ کس  صاحب خانه نمی‌شود؛  اگر با رویا بخواهیم زندگی کنیم باید شهر رویایی بسازیم و مردم را به زندگی در این شهر دعوت کنیم.



این عضو کمیسیون اقتصادی ضمن اشاره به اینکه با پس انداز کسی نمی‌تواند صاحب خانه شود توصیه کرد: مسئولان از انحراف در طرح مسکن مهر بپرهیزند و به فکر امکانات این طرح در شهرهای مختلف باشند تا مردم بتوانند در آسایش زندگی کنند.



نکو در ادامه گفت: از رئیس جمهور تقاضا کردیم کمیته ای متشکل از تمامی وزارت خانه را به پرند اعزام کند تا نسبت به رفع مشکلات مردم ساکن در این منطقه اقدام کرد و حداقل‌های ممکن را برای مردم فراهم کند؛ مشکلات مسکن مهر در حمل و نقل ، امکانات رفاهی و تامین مایحتاج مردم بسیار زیاد است.



نماینده مردم رباط کریم با بیان اینکه آقای آخوندی باید سریع‌تر نسبت به طرح مسکن مهر بررسی‌های خود را آغاز و امکانات رفاهی را در این شهرها ایجاد کند درباره وضعیت خط مترو پرند  تصریح کرد: عملیات ساخت مسیر مترو ب صورت سوری فعال است وقتی بنده از پیمانکار پرسیدم چرا این وضعیت حاکم است گفتند که با کمبود بودجه مواجه شده‌ایم؛ هم اکنون نه کار را رها کردند و نه ادامه می‌دهند.



این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در حالی این وضعیت در خط مترو پرند حاکم است که بخاطر اهمیت جایگاه این خط در فرودگاه امام و همچنین در حالی پرند باید هرچه سریعتر مترو راه اندازی شود تا مشکلات احتمالی به حداقل ممکن برسد.



وی در ادامه درباره آخرین اخبار در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از همان ابتدا در کمیسیون اقتصادی با فشارهایی از جانب مردم مواجه شدیم مبنی بر اینکه مجلس فکری برای بیکاری و رفع مشکلات اقتصادی بیندیشد. اما در دولت دهم تعامل خوبی با مجلس به خصوص کمیسیون اقتصادی وجود نداشت ولی در دولت یازدهم این موضوع رو به بهبود رفت.



* تدوین نسخه جدید اقتصاد کشور در کمیسیون اقتصادی



نکو با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس در حال حاضر رضایت‌بخش است تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی و دولت در حال تعامل برای تصویب نسخه جدیدی برای اقتصاد کشور هستند تا وضعیت تولید، تورم، گرانی، معیشت مردم، صادرات و ... بهبود پیدا کند؛ طرح‌هایی به همین منظور در کمیسیون اقتصادی وجود دارد که تعدادی بررسی شد و مابقی در حال بررسی است.



وی همچنین درباره نگاه دولت یازدهم به تاثیر سیاست خارجی در بهبود وضعیت داخل کشور تصریح کرد: نگاه دولت غلط است، نباید کاملا متکی به خارج باشیم چرا که توجه به مسائل داخلی از ضروریت‌های دولتها محسوب می‌شود؛ دولت باید آماده باشد که هر زمان احساس نیاز کرد با نوشتن قانون جدید مسیرهای پیشرفت را تسریع دهد.



نکو تاثیر قوانین کهنه داخلی را بیش از تحریم‌ها دانست و گفت: این قوانین دست‌وپاگیر به شدت تولید و صنعت را در منگنه قرار داده و تاثیر آن به طور حتم بیش از تحریم‌ها است، هر اداره ساز خود را می‌زند و به جای تسهیل فرآیند فقط برای تولید مشکل درست می‌کنند.



نماینده مردم رباط کریم ادامه داد: اینکه فکر کنیم مشکلات ناشی از تحریم یکساله و دوساله حل خواهد شد اشتباهی بزرگ است. از سوی دیگر دولت باید مانع سرکوب تولید از طریق سیاست‌های داخلی شود؛ نباید قوانین داخلی باعث فرار سرمایه‌گذاران داخلی به خارج از کشور شود.


* انتظارات مردم از گزارش ۱۰۰ روزه دولت بسیار بالاست



وی همچنین به اهمیت فلسفه وجودی صندوق توسعه ملی اشاره و تصریح کرد: باید مواظب باشیم صندوق از مسیری که قانون پیش‌بینی کرده خارج نشود، رجوع دولتی‌ها به صندوق توسعه ملی می‌تواند اسیب بسیاری به اقتصاد کشور وارد کند.



نکو به گزارش ۱۰۰ روزه دولت روحانی اشاره کرد و گفت: در این گزارش اول باید انتظارات مردم را مورد اشاره قرار داد طبقه پایین جامعه در ابتدا  فکر می‌کردند در ۱۰۰ روز اول دولت اتفاقی می‌افتد که وضعیت جامعه را متحول خواهد کرد اما این واقعیت ندارد؛ دولت در این ۱۰۰ روز می‌تواند راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود و آسیب‌شناسی‌های اقتصاد را مطرح کند.



وی اضافه کرد: ضعف دولت قبلی ناتوانی در برخورد با عوامل برهم زننده اقتصادی بود در دولت فعلی باید مسئولان نشان دهند که در برخورد با مفسدان اقتصادی و برهم زنندگان اقتصادی عزم جدی دارند.



این نماینده مجلس همچنین درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: به وزرای اقتصادی دولت یازدهم بسیار خوش‌بین هستم چرا که اکثر آنها تجربیات، تخصص و ترکیب این دو را با یکدیگر دارند؛ انتظاری از این وزرا داریم این است که با توجه به تخصص برای حل مشکلات اقدام کنند.



وی به رشد اقتصادی منفی سال ۹۱ اشاره کرد و افزود: رشد اقتصادی اصلا مورد قبول مجلس نیست و دولت فعلی نباید این نرخ رشد را نباید بهانه‌ای برای کم‌کاری محسوب کند. وزرای اقتصادی توانمند باید در جهت بهبود رشد اقتصادی عمل کنند.



* ماجرای استعفای زنگنه مانند برکناری وزیر کشور در هیات دولت بود



این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا استعفای آقای زنگنه در جلسه هیئت دولت صحت دارد یا خیر گفت: این موضوع هم مانند کنار گذاشتن وزیر کشور از سوی دولت صحت ندارد؛ احتمال دارد وزیری به دلیل ناهماهنگی سیاستها تهدید به استعفا کند که این امری طبیعی در دولت است.



نکو ادامه داد: در مواقع تحمیل برخی تصمیمات به یک وزیر باید شهامت ایستادگی در مقابل این تصمیمات در وی وجود داشته باشد که یکی از این شهامت‌ها تهدید به استعفا است.



به گفته وی تهدید می‌تواند نقطه قوتی برای یک وزیر باشد؛ اگر واقعا آقای زنگنه تهدید  به استعفا کرده می‌توان این را به عنوان نمره مثبتی در کارنامه وی تلقی کرد. http://hadidnews.com/vdcci0qi.2bqeo8laa2.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما