تاریخ انتشار :شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۳
فراز و نشیب های ۱۰۰روزه دولت روحانی

چه کالاهایی افزایش و کاهش یافت؟+جدول

سه ماه از عمر دولت روحانی می گذرد و بر اساس آنچه که رئیس دولت قول داده بود؛ زمان ارائه گزارش ۱۰۰ روزه نزدیک است.
چه کالاهایی افزایش و کاهش یافت؟+جدول
به گزارش حدیدنیوز،  طبق گفته های رئیس دولت یازدهم مهار تورم، کاهش نرخ کالاهای اساسی، ثبات در نرخ ارز و طلا و... در اولویت های کاری ایشان قرار داشت.

با نزدیک شدن به صدمین روز عمر دولت تدبیر و امید، دولتمردان، سیاسیون، صاحبنظران و... در خصوص عملکرد مردان روحانی نظراتی را ارائه می دهند که گاهی تحسین بوده و گاهی نیز موضع گیری.


 
شاید یکی از نقدهایی که به دولت روحانی وارد است جمله"ما نمی توانیم" باشد. این جمله طی چند هفته اخیر از سوی وزاری کابینه دولت یازدهم بسیار شنیده شده است. به عنوان مثال وزیر صنعت و تجارت در خصوص افزایش قیمت مرغ و رسیدن آن به هر کیلو ۱۰ هزار تومان گفت:"ما نمی توانیم" قیمت ها را پایین بیاوریم. یا اینکه رئیس بانک مرکزی درباره قیمت دلار و نوسان های البته جزئی آن تاکید کرد: "ما نمی توانیم" قیمت دلار را به پایین تر از ۳ هزار تومان برسانیم. وزیر نفت نیز همین روند را در خصوص قیمت حامل های انرژی در پیش گرفته و اعلام کرد: "ما نمی توانیم" قیمت حامل های انرژی را کاهش بدهیم.


این نمی توانیم قطعئنا با شعار کلیدی دولت تدبیر و امید، یعنی بهبود معیشت مردم در ۱۰۰ روز اول کاری دولت، مغایرت دارد.

از سویی دیگر براساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم ایران در پایان مهرماه سال جاری ۴/۴۰ درصد است که بالاترین نرخ تورم در بین کشورهای منطقه محسوب می شود. در عین حال نرخ تورم فعلی کشورمان رقمی بی سابقه را طی سال های اخیر دارد. این در حالی است که برنامه های دولت نرخ تورم حدود ۳۰ درصدی برای پایان سال جاری را هدف‌گذاری کرده است.


البته پیش بینی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که طی چهار سال آینده نرخ تورم حدود ۲۲ درصد کاهش خواهد یافت و از حدود ۳/۴۲ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۷ یعنی سال پایانی فعالیت دولت کاهش می یابد و این تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید به شمار برود.


همچنین بر اساس این پیش بینی، نرخ تورم در ایران در سال آینده میلادی یعنی ۲۰۱۴ به ۲۹ درصد، در سال ۲۰۱۵ به ۵/۲۳درصد و در سال ۲۰۱۶ به حدود ۲۰ درصد می رسد، نکته جالب توجه در این گزارش این است که از سال ۲۰۱۶ میلادی که نرخ تورم به ۲۰ درصد تقلیل می یابد، تا سال ۲۰۱۸ یعنی سه سال متوالی همچنان ثابت می ماند. پس می توان امید داشت که مردان روحانی با تلاش خود می خواهند؛ نرخ تورم را به ثبات برسانند.



اما آنچه که اکنون برای مردم کشور ما مهم و قابل لمس بوده معیشت روزانه آنها است. قیمت کالاهای اساسی در عمر ۱۰۰ روزه دولت روحانی با رشدی معادل ۹ درصد همراه بود و بازار مسکن، ارز و طلا نیز به حالت سکون و رکود در آمدند که بر اساس گفته کارشناسان این رکود خود را در افزایش قیمت کالاهای اساسی نمایان کرد.

یکی از نکاتی که دلیل افزایش نرخ تورم در این ۱۰۰ روز است؛ می تواند دستوری نگه داشتن قیمت ها توسط دولت احمدی نژاد باشد. از سویی دیگر نوسان در تعیین قیمت ارز مرجع و مبادله ای در دولت دهم نیز اثراتی داشت که در دولت یازدهم در تولید و واردات کالا نمایان شد.

روحانی همواره تاکید می کند که تیم اقتصادی او از تکنوکرات ها عالی متشکل شده که می خواهند؛ کشور را از سیاست های پوپولیستی احمدی نژاد دور کنند و با اجرای برنامه های کوتاه مدت معیشت را سامان بدهند. این نکته قابل ذکر است روحانی دولتی را تحویل گرفت که حواشی دولت قبلی و اثرات برخی سیاست های غیرکارشناسانه همچنان در آن نمود دارد. دولت دهم در سیاست های اقتصادی مصرف کننده بود و نرخ تولید در طی ۴ سال گذشته به شدت پایین آمد از این رو دولت روحانی با مشکلاتی رو به رو است که تدابیر کوتاه مدت اقتصادی را به منظور اجرا مستلزم می شود. http://hadidnews.com/vdcgnn9x.ak9u74prra.html
منبع : افکار
نام شما
آدرس ايميل شما