تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۹
وزیر امور خارجه کشورمان صبح دوشنبه به وقت نیویورک با وزرای خارجه یونان، هلند، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش حدیدنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیویورک به سر می‌برد، پیش از ظهر دوشنبه به طور جداگانه با وزرای امور خارجه یونان، هلند، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.



در این دیدارها توسعه روابط دوجانبه، افزایش همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای و سایر موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر شد و پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات مربوط به افغانستان، سوریه، خاورمیانه، تروریسم، افراط گرایی و مسئله هسته‌ای رایزنی و تبادل نظر شد.



*بررسی روابط تهران و آتن



ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه یونان، با اشاره به روابط خوب تهران – آتن، از انجام رایزنی و مذاکرات سیاسی بین دو کشور استقبال کرد.



وزیر امور خارجه یونان نیز در این دیدار، ضمن تبریک به مناسبت انتصاب ظریف به سمت وزیر امور خارجه به رابطه تاریخی دو کشور اشاره کرد.



وی با اشاره به آمادگی آتن برای همکاری با ایران در کلیه زمینه‌ها، علاقمندی کشورش را برای انجام مشورت‌های سیاسی با ایران اعلام کرد.



در این ملاقات که تحولات منطقه‌ای به ویژه سوریه و همچنین مسئله هسته‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفت، وزیر امور خارجه یونان که کشورش از اول ژانویه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را به عهده می‌گیرد، اعلام کرد که یونان آماده است نقش سازنده خود را در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا ایفا کند.



*رایزنی وزرای خارجه ایران و هلند



به گزارش فارس،‌ظریف در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه هلند با اشاره به روابط چند صد ساله ایران و هلند، بر عمق این مناسبات فیمابین تاکید کرد.



وی با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری بین دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و چندجانبه، افزود: در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زمینه‌های فراوانی وجود دارد که بتوانیم در مورد آنها مذاکره کنیم.



ظریف رایزنی پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع سوریه، افغانستان و وضعیت اقلیت‌ها در اروپا را از دیگر موضوعات مورد توجه دو طرف دانست و نسبت به توسعه افراط گرایی در منطقه که می‌تواند به سایر بخش‌های جهانی تسری یابد ابراز نگرانی کرد و ضرورت همکاری برای مهار آن را یادآور شد.



وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار فرهنگ، تمدن و تاریخ و پرافتخار ایران را مورد تمجید قرار داد.



وی با  ابراز علاقه کشورش برای استمرار مذاکرات سیاسی بین دو کشور، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید را مورد توجه قرار داد و به تشریح سیاست کشورش در قبال اقلیت‌های مختلف از جمله اقدام به مسلمانان مقیم هلند پرداخت.



در این دیدار پیرامون آخرین وضعیت سوریه و مسئله هسته‌ای نیز رایزنی به عمل آمد.



*وزیر خارجه اسلواکی به تهران می‌آید



به گزارش فارس، راه‌های توسعه بیشتر مناسبات ایران و اسلواکی نیز در دیدار جداگانه وزرای امور خارجه ایران و اسلواکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.



ظریف در این ملاقات با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری دو کشور، آمادگی ایران را برای توسعه همکاری‌ها در کلیه زمینه‌ها اعلام کرد.



وی با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه اسلواکی به تهران، حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی آن کشور در حوزه‌های صنعتی در این سفر و آشنایی آنها با امکانات و زمینه‌های همکاری در ایران را مثبت و سازنده خواند.



وزیر امور خارجه اسلواکی نیز ضمن تبریک مجدد به مناسبت انتصاب ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های همکاری دو کشور را فراوان دانست.



وی افزود: برای گسترش بیشتر همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی کارهای زیادی در پیش داریم.



وزیر خارجه اسلواکی نیز از حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی کشورش در سفر آتی وی به ایران و آشنایی با امکانات و توانمندی‌های کشورمان استقبال کرد.



* دیدار وزرای خارجه ایران و کرواسی



وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کرواسی نیز طی دیداری روابط تهران – زاگرب در کلیه زمینه‌ها را نزدیک و مهم توصیف کردند.



به گزارش فارس، ظریف در این دیدار با اشاره به دوران سخت جنگ بالکان ، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به خاتمه بحران بوسنی، همکاری‌ها و مناسبات ایران و کرواسی را قوی، مهم و با ارزش خواند.



وی تصریح کرد: زمینه‌های همکاری فراوان است و لازم است متناسب با این ظرفیت‌ها بتوان روابط را ارتقاء داد.



ظریف همچنین به روابط پارلمانی خوب دو کشور اشاره کرد و آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف انرژی، حمل و نقل و پروژه‌های مشترک را مورد تاکید قرار داد.



وزیر امور خارجه کرواسی نیز با تشریح اوضاع بالکان و روند سیاسی در کشورش، علاقمندی زاگرب برای توسعه مناسبات دو کشور و افزایش سطح همکارهای چندجانبه از جمله در افغانستان را مورد تاکید قرار داد.



وی با اشاره به روابط خوب پارلمان‌های دو کشور دعوت رئیس مجلس کرواسی از علی لاریجانی برای سفر به این کشور و سفر آتی رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان کرواسی به تهران را یادآور شد.



در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله، اوضاع خاورمیانه، سوریه و افغانستان رایزنی شد. وزیر خارجه کرواسی ضمن تشریح فعالیت‌های این کشور در افغانستان و ضرورت حل مشکل سوریه از طریق گفت‌وگو به نقش و نفوذ ایران در منطقه اشاره کرد.



ظریف نیز به حساسیت سال سرنوشت ساز ۲۰۱۴ در افغانستان، مسئله خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه، خطرات دستیابی عوامل افراطی به سلاح شیمیایی و مخاطرات افراط گرایی اشاره کرد.



* تبادل نظر وزرای خارجه ایران و استرالیا



وزیر امور خارجه استرالیا نیز در دیداری جداگانه، انتصاب ظریف به سمت وزیر امور خارجه را تبریک گفت.



وی ضرورت همکاری دو کشور را مورد توجه قرار داد و ظریف نیز اظهار داشت که دو کشور می‌توانند همکاری نزدیک و ثمربخش داشته باشند.



در این دیدار نیز پیرامون تحولات منطقه به ویژه سوریه رایزنی شد.



* امضای یادداشت تفاهم همکاری ایران و ایتالیا درباره افغانستان



به گزارش فارس، توسعه روابط تهران – رم و گسترش رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در خصوص افغانستان محورهای مهم مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بود.



ظریف در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران – رم، تصریح کرد که دو کشور در زمینه روابط دوجانبه می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند.



وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه، از به ثمر رسیدن تلاش‌ها در جهت جلوگیری از جنگ در سوریه و خلع سلاح شیمیایی در منطقه ابراز خرسندی کرد و نسبت به خطرات دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی ابراز نگرانی نمود.



وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز امیدواری به توسعه روابط دو کشور، در کلیه زمینه‌ها، علاقمندی کشورش را برای تقویت همکاری‌های فرهنگی به ویژه در زمینه میراث فرهنگی مورد تاکید قرار داد.



وی با ابراز نگرانی از تحولات جاری در منطقه به ویژه در سوریه و افغانستان، به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله در زمینه عراق و افغانستان اشاره کرد.



در خاتمه این دیدار وزرای امور خارجه دو کشور یادداشت تفاهم همکاری در افغانستان را امضاء کردند.



براساس این یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه کمک به بهبود اوضاع در افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ایجاد شرایط بازگشت پناهندگان افغان، بازسازی افغانستان در ابعاد مختلف تاسیسات زیربنایی و راه‌ها و بهداشت همکاری مشترک خواهند کرد.



*دیدار وزرای خارجه ایران و سوئیس



در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس نیز روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. http://hadidnews.com/vdcjyye8.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما