تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۸
اطلاعاتی درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای؛

تلاش برای تغییر سطح تیم مذاکره کننده ۱+۵

همانطور که قبلا هم معمول بوده، دوران جدید مذاکرات با یک مذاکره دو جانبه آغاز خواهد شد.
تلاش برای تغییر سطح تیم مذاکره کننده ۱+۵
اکنون برای ایران مهم این است که ببیند غربی‌ها تحت تاثیر روی کار آمدن دولت جدید در ایران و همچنین در پرتو تحولات مربوط به سوریه، با چه روحیه و دستور کاری پای میز مذاکرات خواهند آمد.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایران هسته‌ای- اطلاعات دریافتی «ایران هسته‌ای» نشان می‌دهد دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، هفته آینده با دیدار دو جانبه کاترین اشتون و محمدجواد ظریف در نیویورک آغاز خواهد شد.



منابع مطلع در تهران به «ایران هسته‌ای» گفتند همانطور که رئیس‌جمهور اعلام کرده ایران دیدار آینده ظریف و اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را آغاز دوران جدید مذاکرات هسته‌ای در نظر می‌گیرد.



یک دیپلمات به «ایران هسته‌ای» گفت: «همانطور که قبلا هم معمول بوده، دوران جدید مذاکرات با یک مذاکره دو جانبه آغاز خواهد شد و گام بعدی پس از آن تلاش برای توافق بر سر زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود».



وی ادامه داد: «بعید می‌دانم تیم جدید به اندازه گذشته درباره زمان و مکان مذاکرات سخت‌گیری کند».



این دیپلمات که به دلیل صحبت درباره مسائل مذاکراتی مایل به افشای نامش نبود، گفت: «هدف از دیدار اول آشنایی دو طرف است، اکنون برای ایران مهم این است که ببیند غربی‌ها تحت تاثیر روی کار آمدن دولت جدید در ایران و همچنین در پرتو تحولات مربوط به سوریه، با چه روحیه و دستور کاری پای میز مذاکرات خواهند آمد».



وی اضافه کرد: «صحبت‌های روز یکشنبه اوباما پیام خوبی نبود با این حال ایران ترجیح می‌دهد منتظر بماند و از قضاوت زودهنگام بپرهیزد».



در همین حال، برخی کارشناسان در تهران می‌گویند اگرچه ایده‌ها و ابتکارات جدیدی از سوی تیم محمدجواد ظریف در حال طراحی است، اما این تیم هیچ پیشنهاد جدیدی با خود به نیویورک نخواهد برد.



یک کارشناس ارشد در وزارت خارجه به «ایران هسته‌ای» گفت: «هنوز برای روی میز گذاشتن یک پیشنهاد جدید خیلی زود است؛ گزینه‌های متعددی وجود دارد و در دست بررسی است اما اینکه مشخصا چه گزینه‌ای روی میز گذاشته شود به احساسی بستگی دارد که در نیویورک به ایران دست خواهد داد».



ایران پیشتر در مذاکرات آلماتی ۲ یک پیشنهاد جدید به طرف غربی ارائه کرده اما مشخص نیست که تیم جدید هسته‌ای علاقه‌ای به تمرکز بر آن داشته باشد.



نکته دیگر درباره مذاکرات آتی این است که به نظر می‌رسد تیم دکتر روحانی مایل است سطح مذاکرات را به مذاکرات میان وزرای خارجه ارتقا بدهد.



یک دیپلمات در تهران در این باره می‌گوید: «ظاهرا تیم جدید مایل به تکرار تجربه مذاکرات ۲۰۰۲-۲۰۰۵ است.



این تیم تصور می‌کند ارتقاء مذاکرات به سطح وزرای خارجه می‌تواند ایده مذاکرات سریع را بهتر محقق کند اما معلوم نیست ساختار گروه ۱+۵ چنین اجازه‌ای بدهد».



لازم به ذکر است که اکنون کاترین اشتون به لحاظ دیپلماتیک در سطح وزیر قرار دارد و مذاکرات به لحاظ پروتکلی دچار اشکال نیست.



دکتر روحانی و تیمش روز ۳۱ شهریور وارد نیویورک خواهند شد. 



منابع خبری گفته‌اند ظریف و اشتون روز دوشنبه اول مهر ۱۳۹۲ (۲۳ سپتامبر ۲۰۱۳) ملاقات می‌کنند. http://hadidnews.com/vdcf0td0.w6dt0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما