تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کدام فیلم ایرانی به اسکار می‌رود؟

هیاهو برای فرستان نماینده ایران به اسکار

همه فیلم‌هایی که طی یک سال گذشته به نمایش درآمده است ، از سوی این کمیته بازبینی می شوند.
هیاهو برای فرستان نماینده ایران به اسکار

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از انتخاب یک فیلم به عنوان نماینده ایران برای اسکار توسط کمیته انتخاب تا نهم مهر خبر داد و قرار است همه فیلم‌هایی که طی یک سال گذشته در ایران به نمایش درآمده است ، از سوی این کمیته بازبینی شوند.

به گزارش حدیدنیوز،  در هیاهوی مشکلات خانه سینما و درگیری های طرفین، یکی از مهم ترین مسائل حوزه سینما، انتخاب نماینده مناسب برای حضور در مراسم اسکار است که همواره حرف و حدیث های مربوط به خود را داشته است. دو سال پیش نماینده ایران که فیلم «جدایی نادر از سیمین» بود، موفق شد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را کسب کند. سال پیش نیز به دلیل اهانت به ساحت پیامبر اسلام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت نماینده ای به اسکار معرفی نکند و این رویداد سینمایی را تحریم کند. حال به نظر می رسد سیاست امسال به سیاق همیشه و برخلاف سال گذشته، معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار باشد.



فیلمی که برای اسکار انتخاب می شود باید ازمجموعه شرایط عمومی مانند زبان غیرانگلیسی، اکران داخلی و انتخاب توسط کمیته ای ۹ نفره برخوردار باشد، اما کارشناسان پخش کننده قدرتمند جهانی و تبلیغات مناسب را مهم ترین عوامل موفقیت یک فیلم در اسکار می دانند.



سیداحمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره فعالیت کمیته انتخاب معرفی فیلم نماینده ایران به اسکار گفت: با توجه به بیانیه آکادمی اسکار، کشورهای غیرانگلیسی زبان تا اول اکتبر (نهم مهرماه) فرصت دارند نماینده خود را برای شرکت در اسکار ۲۰۱۴ معرفی کنند. به همین دلیل اعضای کمیته ۹ نفره انتخاب یک هفته است که کار بازبینی و بررسی فیلم های اکران شده را آغاز کرده اند تا در تاریخ موردنظر نماینده شایسته ای از ایران را به آکادمی اسکار معرفی کنند.



میرعلایی، اعلام نکردن اسامی اعضای کمیته انتخاب تا زمان معرفی فیلم را مطابق روال سال های گذشته دانست و افزود: همیشه روند این گونه بوده که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی این قضیه اعضای کمیته انتخاب را مشخص و اسامی و رزومه آنها را دراختیار آکادمی اسکار قرار می دهد. دلیل معرفی نکردن اسامی هم این است که دوستان بتوانند در محیطی آرام و بدون حاشیه به کار خود بپردازند.



وی درباره ملاک و معیار این کمیته توضیح داد: همیشه تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا کارشناسان و صاحب نظرانی را انتخاب کنیم که شناخت و آشنایی کاملی با سینمای بین المللی و حضور فیلم های ایرانی در رقابت های جهانی داشته باشند. این هنرمندان که از صنوف و سلیقه های مختلف سینمایی هستند، حتما باید جزو شاخص ترین های رشته های خودشان باشند. مورد مهم دیگر این است که خودشان هیچ فیلمی در زمان مقرر یکساله نداشته باشند. همه اینها کار انتخاب اعضای کمیته ۹ نفره را سخت می کند. چون حدود ۷۰ فیلم در این دوره یکساله اکران می شود و بیشتر هنرمندان خوب و فعال هم به نوعی فیلم دارند و در کارها دخیل هستند. به همین دلیل انتخاب اعضای کمیته انتخاب برای ما اهمیت خاصی دارد.



میرعلایی درباره فیلم های بازبینی شده گفت: همه فیلم هایی که طی یک سال گذشته در ایران به نمایش در آمده است و آثاری که در مهلت باقیمانده اکران می شوند، مورد بازبینی کمیته انتخاب قرار می گیرند. هر کدام از اعضا، اگر فیلم ها را در زمان جشنواره فیلم فجر و زمان اکران دیده باشند، اثر را بررسی می کنند و اگر هم در آن زمان موفق به دیدن کاری نشده باشند، موقعیتی برایشان فراهم می کنیم که فیلم ها را ببینند. اعضای کمیته بعد از دیدن همه آثار درباره آنها بحث و گفت وگو می کنند و فیلمی که بیشترین رای و امتیاز را بیاورد، به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی می شود.



مدیرعامل فارابی درباره اعتراض ها و مخالفت های احتمالی درباره انتخاب نهایی نماینده اسکار هم گفت: از وقتی که فارابی مسئولیت این کار را به عهده گرفته، همواره سعی کرده موقعیتی را فراهم کند که نماینده شایسته ای برای اسکار معرفی شود و خوشبختانه طی این سال ها با هیچ گونه اعتراضی در این باره مواجه نبوده ایم، چون اعضای کمیته همیشه از بین کارشناسان سینما هستند و از بین مدیران فرهنگی انتخاب نمی شوند که بحث برانگیز باشد.



گذشته



سیروس تسلیمی، فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما به جام جم گفت: قبل از این که ببینیم چه فیلمی مناسب اسکار است، باید دید چقدر امکان پخش جهانی دارد.



بهترین فیلم ما اگر پخش کننده قدرتمندی در آمریکا و جهان نداشته باشد، نمی توان موفقیتی را برای آن متصور بود.



او ادامه داد: بخش عمده ای از موفقیت «جدایی نادر از سیمین» به سونی پیکچرز به عنوان پخش کننده قدرتمند آن برمی گشت. درواقع یک پخش کننده خوب است که تشخیص می دهد چه لابی هایی برای موفقیت یک فیلم اهمیت دارند.



نویسنده «پرنده کوچک خوشبختی» افزود: از بین فیلم های اکران شده، «گذشته» به دلیل پخش کننده قوی و شریک اروپایی اش درصورت معرفی به اسکار شانس بیشتری برای موفقیت دارد.



یک حبه قند



احمد طالبی نژاد، کارشناس و منتقد سینما به جام جم گفت: از بین چند فیلم اکران شده یکساله اخیر که گزینه های احتمالی برای اسکار هستند، هیچ فیلمی را به دیگری ترجیح نمی دهم. دلیلش این است که همه آنها بهترین فیلم های این یکی، دو سال اخیر هستند.



وی ادامه داد: اگر بنا به سلیقه شخصی باشد، فیلم «گذشته» اصغر فرهادی را انتخاب می کنم، ولی چون این اثر به هر حال یک فیلم مشترک محسوب می شود و با امکانات سینمای روز دنیا و خارج از شرایط سینمای ایران ساخته شده است، ترجیح می دهم فیلم «یک حبه قند» راهی اسکار شود؛ یعنی فیلمی که ایرانی است، در شرایط تولید اینجا ساخته شده و استانداردهای فیلمسازی هم در آن رعایت شده است.



ضمن این که سه، چهار فیلم دیگری هم که مطرح هستند، گزینه های خوبی هستند، البته به جز فیلم شبه هندی «من مادر هستم» که نام بردن از آن برای معرفی به اسکار بیشتر یک شوخی و توهین به سینماست.

http://hadidnews.com/vdccxeqi.2bqpx8laa2.html
منبع : سراج
نام شما
آدرس ايميل شما