تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۷
بعد از تبلیغات برندهای ایرانی؛

عرضه بی‌سابقه نوشت‌افزار با نماد غربی

لوازم‌التحریر جزو کالاهایی است که برای مدت‌های مدیدی مورد استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می گیرد.
با توجه به توزیع نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی در کشور برخی از برندهای غربی محصولات فرهنگی خود را با قیمت‌هایی ارزان در سطح کشور به ویژه تهران آغاز کرده‌اند. 

به گزارش حدیدنیوز، نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر جزو کالاهایی است که برای مدت‌های مدیدی مورد استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می گیرد که باید در استفاده از نمادهای فرهنگی آن دقت بسیار شود.

نمادهای فرهنگی و تربیتی که در نوشت‌افزارها استفاده می‌شود به عنوان یک ابزار تبلیغات فرهنگی در نوع نگرش، سبک زندگی و حتی نوع پوشش مخاطبان کودک و نوجوان تأیثر بسزایی دارد اما متأسفانه واردات و قاچاق محصولات فرهنگی نظیر نوشت‌افزارها و اسباب‌بازی‌ها باعث شده است تا بازار این کالاها با نمادهای غربی و مبتذل پررونق شود.

در این راستا باید گفت که تولیدکنندگان ایرانی با تاخیری ۳۰ ساله توانستند در عرصه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ورود یافته و تصاویری ایرانی _ اسلامی را که تجسمی از اسطوره‌ها و چهره‌های شاخص ایرانی است را وارد بازار اینگونه محصولات کنند.

با توجه به شروع بازگشایی مدارس، اکثر خانواده‌ها در تلاطم خرید لوازم‌التحریر و مایحتاج یک سال تحصیلی فرزندان‌شان هستند که اکثر این لوازم را از فروشگاه‌ها معتبر کشور نظیر اتکا، شهروند، رفاه و جدیداً هایپر استار تهیه می‌کنند به همین منظور به برخی از این مراکز رفته و از برخی از نوشت‌افزارهای عرضه شده در این مراکز بازدید به عمل آوردیم.

اکثر نوشت‌افزارهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مخاطبان عرضه شده است، مربوط به تولیدکنندگان ایرانی با تصاویر و برندهای غربی است که در لابه‌لای آنها نیز دفاتری فاقد تصویر و یا دارای تصاویری از حیوانات نیز مشاهده می‌شود که اکثر آنها هم ترویج دهنده فرهنگ و تمدن غربی هستند.

حتی اگر برخی از مسئولان فرهنگی به بازار بزرگ تهران و میادین اصلی شهر سری بزنند، خواهند دید که بعد از تبلیغات نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی آنقدر هجمه فروش نوشت‌افزارهایی با برند و فرهنگ غربی و با نازل‌ترین قیمت در کشور افزایش یافته است که مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی ترجیح می‌دهند این کالاها را خریداری کنند.

به همین منظور با بعضی از خانواده‌ها درباره نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی و جایگاه آن در میان کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

*عظیمی: نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی در فروشگاه‌های بزرگ کشور یافت نمی‌شود

صدیقه عظیمی که برای خرید لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندان‌اش به فروشگاه «هایپر استار» در حوالی خیابان بلوار فردوس آمده است، درباره تصاویر استفاده شده در این محصولات فرهنگی، بیان می‌کند: کودکان و نوجوانان به طرح‌های کارتونی علاقه بسیاری دارند که از جمله آنها می‌توان به «باب اسفنجی» اشاره کرد.

وی اضافه می‌کند: متأسفانه در کشورمان هیچ برنامه خوب انیمیشنی برای کودکان ساخته نمی‌شود که مورد پسند این گروه سنی واقع شود، به همین منظور بچه‌ها برای پرکردن اوقات فراغت خود تلاش می‌کنند تا به خرید سی‌دی و یا دیدن فیلم‌هایی بپردازند که برای آنها از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

عظیمی معتقد است، از زمانی که فروشگاه‌های هایپر استار در سطح شهر تهران افتتاح و راه‌اندازی شده است بیشترین خریدهای خانواده را از این مکان انجام می‌دهد، اما برخی اوقات محصولات فرهنگی عرضه شده در این مکان متناسب با فرهنگ ایرانی _ اسلامی نیست و بیشتر تصاویر کارتونی با پوشش نامناسب است.


وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما از تولید دفترهایی با نماد ایرانی _ اسلامی نظیر «روشنا» و «شکرستان» مطلع هستید، می‌افزاید: بله، ولی من هیچ یک از این تصاویر را در فروشگاه‌هایی که چند روز اخیر نظیر اتکا، شهروند و در نهایت هایپر استار رفته‌ام، ندیده‌ام، یعنی شنیده‌ام که دفاتر «شکرستان» تنها در نمایشگاه‌های خاص و سازمان و نهادهای ویژه‌ای توزیع می‌شود و امروز هم شنیده‌ام که این برند ایرانی در نمایشگاه لوازم‌التحریر در مصلی تهران هم غرفه خواهد داشت.

*با ساخت انیمیشن می‌توان کودکان و نوجوانان را با برندهای ایرانی _ اسلامی علاقه‌مند کرد

عظیمی در پاسخ به پرسشی دیگر که اگر به شما دفتری از برند غربی و یک دفتر نیز از برند اسلامی نشان دهند از کدام طرح استقبال خواهید کرد، می‌گوید: طبیعتاً برند ایرانی، چون که معتقدم تولیدکنندگان ایرانی به حمایت‌های مردم کشورشان نیازمند هستند اما نباید در این راستا بی‌توجهی مسئولان نسبت به محصولات فرهنگی را نیز نادیده گرفت.

وی اضافه می کند: اگر طرح‌ها و تصاویر ایرانی از جدابیت لازم برای کودکان و نوجوانان برخوردار باشد، قطعاً این گروه سنی هم به مرور زمان و با مشاهده فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی از این برندهای ایرانی _ اسلامی نسبت به خرید برندهای غربی بی‌رقبت شده و کمتر به این مقوله می‌‌پردازند.

* دستیار: افزایش فروش نوشت‌افزاهایی با برند غربی در کشور بعد از تبلیغ تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی

علیرضا دستیار، پدر زهرای ۹ ساله درباره تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی در کشور، می‌گوید: از زمانی که تولید این نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر در کشور آغاز شده است، عرضه این محصولات فرهنگی با برندهای غربی که اکثراً نیز برندهای غیراخلاقی و بی‌بندوباری هستند در سطح کشور به ویژه شهر تهران به صورت دست‌فروشی نسبت به سال های گذشته به چندین برابر افزایش داشته است.

وی ادامه می‌دهد: همان طور که معتقدیم که باید به تولید محصولات فرهنگی در کشور بپردازیم، باید به توزیع آن نیز توجه کنیم اما متأسفانه مسئولان کشور که به همه مقولات به چشم سیاست و سیاسی نگاه می‌کنند، به مقوله فرهنگی بی‌توجه هستند به همین منظور الان شاهد تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی در کشور هستیم، اما شما به ۱۰۰ مراکز فروش و فروشگاه‌های مهم کشور سری بزنید قطعاً ۹۸ درصد آنها رنگ همچین تصاویری را به خود ندیده است.

دستیار می افزاید: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورمان در همه حوزه‌های پیشرفت بسیار داشته است اما در تولید محصولات فرهنگی همیشه با کمترین تولیدات مواجه بوده‌ایم که در نهایت این موضوع نه تنها به ضرر فرزندان این مرز و بوم بلکه به ضرر فرهنگ و تمدن کشور است.


* بی‌توجهی نسبت به مقوله فرهنگ/ کمترین تولیدات کشور در حوزه فرهنگ است

این شهروند تهرانی معتقد است، اگر مسئولان کشور دلسوزانه به تولید و توزیع محصولات فرهنگی توجه نکنند، همه کودکان و نوجوانان دچار مشکلات اندیشه‌ای و فکری خواهند شد به گونه‌ای که دیگر حتی ارزش‌ها و باورهای ایرانی را هم نخواهند پذیرفت.

دستیار در پایان می‌گوید: از همه مسئولان تقاضا دارم که از انتشار تصاویر و عکس‌های مبتذل در کشور به ویژه در سطح کلان شهرها جلوگیری کنند چراکه غفلت آنها باعث ورود تصاویر مستهجن و فیلم‌های ادیان و مذاهب دروغین در سطح خانواده‌های شده است که از جمله آنها هم می‌توان به تصاویر دفترهای تحریر در سطح شهر تهران اشاره کرد.

*زاهدی: متأسفانه تولیدات ایرانی از کیفیت خوبی برخودار نیستند

زهراسادات زاهدی‌فرد، مادر روژان ۷ ساله که برای خرید لوازم‌التحریر به فروشگاه هایپر استار آمده است، می‌گوید: طرح‌ها و تصاویر نوشت‌افزارهای این فروشگاه بیشتر با تصاویر حیوانات تولید شده است اما برخی از تصاویر هم مربوط به انیمیشن‌های معروف نظیر «انگری‌برد» است.

وی اضافه می‌کند: دخترم دفترهای نقاشی و مشق خود را از تصاویر کارتونی «دلیر»، «عصر یخبندان»، «پو»، «تیز پا»، «انگری‌برد» و «سلام کتی» انتخاب و خریداری کرده است.

زاهدی‌فرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در بین این تصاویر، دفترهای «شکرستان» و «روشنا» را هم مشاهده کرده‌اید، بیان می‌کند: الان حدود ۲ ساعت است که در این فروشگاه مشغول به خرید هستم اما تصاویری با این عناوین ندیده‌ام و اگر هم بود فکر نمی‌کنم مورد پسند دخترم باشد چراکه کارتون شکرستان را اصلاً دوست ندارد و می‌گوید که شخصیت‌های آن بسیار زشت و بی‌قواره هستند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا علاقه‌مند به خرید لوازم‌التحریر با نمادهای ایرانی _ اسلامی برای فرزندتان هستید، ادامه می‌دهد: متأسفانه تولیدات ایرانی از کیفیت خوبی برخودار نیستند به طور مثال چند وقت اخیر یک تراش رومیزی «دارا و سارا» را برای فرزندم از یکی از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خریداری کردم اما بعد از گذشت کمتر از یکماه خراب شد.

* نامأنوس بودن کودکان با اسطوره‌های ایرانی

زاهدی‌فرد معتقد است، اکثر خانواده‌ها از بضاعت اندک مالی برخودار هستند به گونه‌ای که یک تراش خوب را از بهترین جنس برای فرزندان‌شان انتخاب می‌کنند که این ابزار برای آنها چند سالی کار کند، اما برخی از محصولات ایرانی نه تنها از کیفیت اولیه هر محصولی برخودار نیستند بلکه در برخی مواقع هزینه کردن بر این محصولات هدر دادن پول است.

وی می‌افزاید: دفترهای ایرانی که از تلویزیون دیدم، طرح‌های خوب و جالبی است اما شاید مورد پسند اکثر کودکان و نوجوانان نباشد چراکه آنها اصلاً با برخی از شخصیت‌های به کار رفته در این نوشت‌افزارها به ویژه شهداء آشنایی ندارند که این دفاتر برای آنها دارای جاذبه باشد.



*کاووسی: جولان سوپراستارهای کارتونی در فروشگاه‌های سراسر کشور

زهرا کاووسی که برای خرید لوازم‌التحریر برای یکی از بستگان نزدیک‌اش به فروشگاه اتکا واقع در خیابان حسن آباد تهران رفته است درباره نوشت‌افزارهای عرضه شده در این فروشگاه، بیان می‌کند: تصاویر اکثر نوشت‌افزارهای این فروشگاه فانتزی است یعنی برخی از تصاویر روی جلد دفترها، شخصیت‌های کارتونی غربی با پوشش نامناسب است که هیچ کدام مورد پسند بنده واقع نشد.

وی اضافه می‌کند: برای کسی که می‌خواهم لوازم‌التحریر خریداری کنم به عکس «کتی» علاقه بسیاری دارد به همین منظور در فروشگاه اتکا مایحتاج خود را خریداری نکردم چراکه برخی از تصاویر دارای رنگ‌های تیره نظیر سرمه‌ای و بنفش بود که مورد علاقه کودکان به ویژه دختران نیست.

* تقوایی: لوازم‌التحریرهای ایرانی _ اسلامی باید در مدارس به کودکان و نوجوانان عرضه شود

الناز تقوایی، مادر دوقلو خواهر و برادر دوقلو به نام مهدی و منیژه ۷ ساله درباره تصاویر دفتر ایرانی، می‌گوید: چندی پیش به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفته و دفترهای مورد نیاز فرزندانم را از این مکان خریداری کردم که طرح‌های آن هم بسیار زیبا بود.

وی اضافه می‌کند: پسرم مهدی، به برنامه شکرستان علاقه بسیاری دارد به همین منظور امروز به فروشگاه رفاه واقع در خیابان ولیعصر آمدم تا چند دفتر برای او خریداری کنم، اما هر چه گشتم چنین دفتری را پیدا نکردم.

تقوایی ادامه می‌دهد: معتقدم تولیدکنندگان ایرانی باید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارهای خود را در مدارس پخش و توزیع کنند به طور مثال همان طور هر ساله والدین روپوش فرزندان‌شان را از مدارس خریداری می‌کنند، لوازم‌التحریر را هم می‌توانند با قیمت مناسب‌تر اما با طرحی خوب و سالم از مدارس خریداری کرد.

بر اساس این گزارش، همانطور که از متن گزارش مشخص است، خانواده‌ها به تولیدات کشور خود توجه بسیاری دارند اما متأسفانه توزیع محصولات فرهنگی از جمله کتاب و نوشت‌افزار در کشور آنقدر نابسامان است که اگر هم تولیداتی صورت می‌گیرد همه اقشار مختلف جامعه از آن بهره‌مند نمی‌شوند که لازمه این مهم توجه مسئولان فرهنگی به توزیع عادلانه در سطح مختلف کشور است. http://hadidnews.com/vdcjmxe8.uqeitzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما