تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۷
آنچه که در سازمان ملل از زبان روحانی جاری می شود:

روحانی؛ چه قبایی برای سازمان ملل دوخته است؟

روحانی برای اولین بار است که در سمت رئیس جمهورمی تواند در سازمان ملل به اعلام مواضع خود بپردازد.
روحانی؛ چه قبایی برای سازمان ملل دوخته است؟
 حسن روحانی برای اولین بار تا دوهفته دیگر مواضع سیاست خارجی ایران را با تکیه بر کرسی ریاست قوه مجریه کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل ارایه خواهد کرد.

به گزارش حدیدنیوز، دکتر حسن روحانی رئیس دولت یازدهم برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۳۱ شهریور ماه راهی مقر این سازمان در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا خواهد شد. روحانی برای اولین بار است که در سمت رئیس جمهور ایران می تواند در مجمع عمومی سازمان ملل به اعلام مواضع خود بپردازد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد رکن اصلی، جهانی و مشورتی سازمان ملل متحد است. کلیه کشورهای عضو در این مجمع شرکت دارند و هر عضو سازمان ملل متحد در مجمع دارای یک حق رای است. مجمع عمومی به طور منظم دوره‌های اجلاسیه سالیانه خود را از سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه تشکیل می‌دهد. ۱۹۳ کشور در سازمان ملل عضویت دارند که قرار است در این نشست روسای جمهور و وزیران خارجه و سایر مقامات این کشورها حضور یابند و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف بین‌المللی مطرح می‌کنند. از این رو اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت تدبیر و امید از ۳۱ شهریور تا ۵ مهرماه اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
مواضع ایران از زبان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهد بود؟
با شناختی که از حسن روحانی در عرصه بین المللی وجود دارد و همچنین با توجه به سابقه ای که در دستگاه دیپلماسی اروپایی دارد و با گفتمان عقلایی و اعتدال گرایانه ای که جریان مبارزات انتخاباتی خود داشته، این تصور و ذهنیت وجود دارد که در دوران ریاست جمهوری وی نیز نگاه معتدل تر و گفتمان سازنده تر و ساختار ذهنی هماهنگ تری در عرصه سیاست خارجی ایران حاکم خواهد شد. بنابراین شناخت هم ایرانیان و هم افکار عمومی جهانی انتظار سخنرانی متفاوتی از رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل دارند.
در این سخنرانی قطعا روحانی به مسائلی چون نگاه جامعه جهانی به منطقه خاورمیانه به خصوص جنگ سوریه، مساله پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و حق مسلم ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای، رابطه ایران و کشورهای تاثیرگذار جهان از جمله اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد پرداخت.
نکته اساسی دیگری که اذهان عمومی انتظار پرداختن به آن از سوی روحانی را دارند بحث رابطه ایران و آمریکاست. رابطه ای که در ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی با حاشیه رانی آمریکا همواره باعث شده تا دشمنی ها با ملت ایران به سختی بیشتر آن کمک کند.
تحریم های ظالمانه غرب علیه ملت ایران و فشاری که تحریم ها بر زندگی روزمره ایرانیان آورده نیز یکی دیگر از مباحثی خواهد بود که روحانی در خصوص آن با جامعه جهانی سخن خواهد گفت.
رئیس جمهور کشورمان از زمانی که بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زده در خصوص تک تک مسائلی که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل به آن بپردازد همواره به صورت مشروح سخن گفته و این اولین بار نیست که جامعه جهانی صدای روحانی را در این خصوص خواهد شنید.
فرصت بی نظیر احقاق حق هسته ای از زبان روحانی
روحانی در روز اجلاس خلع سلاح اتمی که در روز چهارم مهرماه برگزار خواهد شد، به عنوان رییس جنبش غیر متعدها سخنرانی خواهد کرد که این فرصتی بی نظیر است که در سال اول در اختیار رئیس دولت یازدهم قرار گرفته تا بتواند از حقوق هسته ای ایران در فضای جهانی دفاع کند. این فرصتی کم نظیر است که همچون اجلاس جنبش عدم تعهد در اختیار روحانی قرار می گیرد و میزانی که وی می تواند از آن بهره مند گردد به توجه و نگاهش به این فرصت باز می گردد.
سیاست خارجی ایران که بارها از زبان روحانی تکرار شده است
روحانی بارها در مورد مسائل اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکیداتی داشته است. او در مورد رابطه ایران و کشورهای عربی در دولت یازدهم گفته است: توسعه روابط با همسایگان جزء دستور کار دولت فعلی است. تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌ها در منطقه با کمک کشورهای منطقه جزء برنامه‌ها و اولویت‌های این دولت است.
رئیس جمهور در خصوص نگاهش به رفتارهای آمریکا در رابطه با ایران نیز تاکید کرده است: رفتارهای متناقض و پیام‌های ناهمسو در گفتار و عمل آمریکا وجود دارد، متأسفانه در آمریکا گروه‌های فشار و گروه‌های جنگ‌طلب که مخالف گفت‌وگوی سازنده هستند در پی منافع کشورهای خارجی هستند و بیشتر از آنها دستور می‌گیرند. منافع یک کشور خارجی و یک گروه بر نمایندگان مجلس آمریکا تحمیل شده است و ما می‌بینیم حتی در این اقدامات منافع آمریکا هم مدنظر قرار می‌گیرد. دولت تدبیر و امید معنایش اجماع ملی و داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده است. از مسیر سازنده و متناسب با اقدامات عملی می‌توان گفت‌وگو کرد، برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکاست نه بیانیه‌ها، ما همه اقدامات آمریکا را رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی پاسخی متناسب از طرف دولت ایران داده خواهد شد. بیانیه‌های کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می‌کنیم همسویی ندارد، من در کل بدبین به آینده مذاکره نیستم، من فکر نمی‌کنم غرب پیام ایران را شنیده باشد و فکر نمی‌کنم که غرب فکر کند ادامه تهدیدها و تحریم‌ها آنها را به جایی می‌رساند. تعامل و گفت‌وگوی سازنده به نفع دو طرف خواهد بود، ما در پی بازی برد-برد هستیم، این کار امکان‌پذیر است. البته آمریکا مسیر دوگانه‌ای را انتخاب کرده و این مسیر دوگانه آنها را به نتیجه نمی‌رساند، صداقت مقامات آمریکایی در مسیر دوگانه زیر سوال قرار می‌گیرد، آنچه برای ما مبناست سیاست عملی آمریکاست. در صورتی که آمریکا با حسن نیت بر اساس احترام متقابل از موضع برابر بدون دستور کار پنهانی برخورد کند راه برای تعامل باز خواهد بود. اما آنچه مهم است حقوق مردم و رسیدن به اهداف ملی است که موضوع ملاقات مسئله‌ فرعی است، اگر حسن نیت را ببینیم و اگر احترام مقابل را ببینیم و دوگانگی‌ها و موضع دستوری نباشد و دستور کار پنهانی وجود نداشته باشد فرعیات در زمان خود حل می‌شود.

برنامه هسته ای ایران نیز از نگاه روحانی این گونه بیان شده است: باید بدانیم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای یک موضوع ملی و فراجناحی است، اصولی که در این زمینه وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته‌ای ایران بر اساس مقررات بین‌المللی مورد تأیید دولت است و ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد. در همین راستا اصل تعامل و گفت‌وگو را مدنظر قرار داده‌ایم و آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرفین وارد مذاکره جدی و محتوایی شویم و اگر آمادگی مقابل باشد نگرانی‌های دو طرف در زمانی نه‌چندان بلند رفع می‌شود. هرگز درخواست‌های غیرمعقول و از تاریخ مصرف‌گذشته راه به جایی نمی‌برد، باید با واقع‌بینی با مسئله مواجه شویم، راه‌حل صرفا و صرفا گفت‌وگو است و تهدید جز افزودن به مشکل کاری از پیش نمی‌برد، اگر کسی فکر می‌کند که از طریق تهدید خواسته‌هایش را به ملت ایران تحمیل می‌کند دچار اشتباه عمیقی شده است. مسئله از دیدگاه من روشن است، من به عنوان رییس‌جمهور ایران اسلامی اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی اراده جدی برای حل این مسئله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان رفع نگرانی‌های طرف مقابل را نیز مدنظر قرار می‌دهد، امید ما این است که طرف مقابل نیز دارای چنین دید سیاسی باشد تا نتیجه مطلوب در کوتاه‌مدت حاصل شود. ما مذاکره جدی با طرف خارجی را آغاز خواهیم کرد و نشان می‌دهیم این مذاکرات را جدی می‌بینیم و برای رفع تحریم‌ها درنگ نمی‌کنیم، یکی از راه‌حل‌ها مذاکره است که با داشتن اراده سیاسی برای رفع نگرانی‌های دو طرف انجام می‌شود. مذاکره با ۵+۱ به شکست منجر نشده اما نتیجه مورد نظر بدست نیامده است. با ۵+۱ مذاکرات سریع‌تر و جدی‌تری خواهیم داشت، با تعیین مسئولان مذاکره، مذاکرات شروع خواهد شد. ما با هر کس که با حسن نیت با ما حرف بزند و احساس کنیم منافع ملی ما در آن تعیین می‌شود، مذاکره خواهیم کرد چه آن طرف آمریکایی یا غیره باشد. اگر بدانیم آمریکایی‌ها در مذاکره جدی هستند و به دنبال فشار و تهدید نیستند، مذاکره خواهیم کرد. ما سیاست چماق و هویج آنها را نمی‌پسندیم، اساس منطق و احترام به طرف متقابل از اصول مذاکره است و راه برای مبارزه با آمریکا باز است.

روحانی در مورد تحریم های وارده به ملت ایران از سوی غرب نیز گفته است: هدف تحریم‌ها برخلاف ادعاها ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است و اینکه گفته می‌شود به منظور جلوگیری از مسئله‌ای هسته‌ای است کاملا بی‌اساس است. ما می‌بینیم امروز برای خرید مایحتاج مردم و نقل و انتقال مالی با مشکل مواجه هستیم، معلوم است هدف نشانه هسته‌ای نیست بلکه فشار بر زندگی مردم است. ما به عنوان خدمتگزاران بر مردم وظیفه داریم با اتخاذ سیاست داخلی و خارجی با تحریم مقابله کنیم، انتظار مردم حل مشکل اقتصادی است.
تاکید حسن روحانی در خصوص حل مسائل سوریه و اظهارات جنگ طلبانه در مورد این کشور نیز این گونه بیان شده است: حضور تروریست‌ها در سوریه را محکوم می‌کنیم، دخالت‌های خارجی را محکوم و راه‌حل سوریه را نظامی نمی‌دانم، راه‌حل سوریه با حضور تمام گرو‌‌ه‌های سوری است. مذاکره تمام گروه ‌های سوری و همین‌طور حضور مردم برای حل مشکل آنها ضروری است و در نهایت دموکراسی و انتخابات است که این مسئله را حل می‌کند البته ترکیه و ایران هم می‌توانند با مساعدت یکدیگر در حل این پروسه موثر باشند. مردم جهان به ویژه مردم منطقه خاورمیانه، آمادگی پذیرش جنگ جدید را ندارند و هر گونه ماجراجویی در این منطقه خطرات جبران ناپذیری برای ثبات در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت و تنها به گسترش افراط و تروریسم در منطقه خواهد انجامید. جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی، پیشتاز مبارزه با این گونه سلاح‌های غیرانسانی در سطح جهانی است و هرنوع استفاده از این سلاح‌ها را به شدت محکوم می‌نماید. با توجه به مجموعه شرایط و اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد گروهی با جنجال تبلیغاتی و سیاسی تلاش دارند که اذهان عمومی را از واقعیاتی همچون استفاده اخیر از سلاح شیمیایی در سوریه منحرف نموده و زمینه را برای سوء استفاده از این اقدام وحشیانه به منظور تحمیل دیدگاه‌های خطرناک و کوته بینانه خود فراهم کنند. سازمان ملل متحد می‌باید با توجه به واقعیات میدانی، نوع سلاح دست‌ساز استفاده شده و سابقه انتقال مواد شیمیایی به گروه‌های تکفیری از خارج سوریه، استفاده اخیر را بررسی نموده و نتایج را به صورت شفاف اعلام کند. هر گونه اقدامی باید با توجه به شرایط حساس منطقه و پایان یافتن هر چه سریع‌تر جنگ داخلی و جلوگیری از افراط در منطقه و در چارچوب مقررات بین‌المللی باشد. http://hadidnews.com/vdcam6nu.49nma15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما