تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
می گویند امروز شهردار پایتخت انتخاب می شود؛ می گویند یا مهندس است یا دکتر.
تسویه حساب سیاسی در انتخاب شهردار؛ ممنوع
به گزارش حدیدنیوز، می گویند امروز شهردار پایتخت انتخاب می شود؛ می گویند یا مهندس است یا دکتر.

می گویندهایشان اگرچه با صراحت نیست اما تنها گفتنی موجود در برهه ای است که نگرانی ها در باب انتخاب شهردار بسیار بالا رفته است.

نگرانی هایی که بیم دارند مبادا اعضای شورای شهر در انتخاب اصولی خود دچار شک و تردید شده و عنان تصمیم گیری صحیح را از دست بدهند.

اما در حالیکه طی روزهای گذشته بدنه رقابت میان دو کاندیدای اصلی شهردار مردم بودن به نقطه اوج خود رسیده بود خبرها می گویند اگر مسئله خاصی پیش نیاید در جلسه غیر علنی امروز شهردار منتخب شورای شهر چهارم برگزیده خواهد شد تا در جلسه روز سه شنبه در صحن علنی شورا آرای معتمدانش دوباره شمرده شود.

محمد حقانی،عضو تازه اضافه شده به شورا با اشاره به اینکه در جلسه امروز شهردار تهران انتخاب خواهد شد، می گوید : اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیده‌ام که باید شهردار تهران در دومین جلسه شورا که امروز است، انتخاب شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر دو گزینه برای شهرداری تهران مطرح هستند که هر دو از افراد صاحب نظر و متخصص در حوزه مدیریت شهری هستند که در نهایت یک کدام با رأی اکثریت اعضای شورا انتخاب خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اعضای شورای شهر فردی را برای تهران انتخاب خواهند کرد که بتواند شرایط مطلوب‌تری را برای رفاه شهروندان فراهم کند.

پیش از این نیز مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این گفته بود :اولین دستور دومین جلسه رسمی شورا که روز یکشنبه به صورت غیر علنی برگزار خواهد شد تعیین شهردار خواهد بود.

طلایی در ادامه اضافه کرده بود: البته دیدگاهها مختلف است و نظر من تنها به عنوان یکی از اعضای شورای چهارم بر این است که سه ماه فرصت وجود داشته برای مصاحبه و مذاکره درباره گزینه های پیشنهادی و در حال حاضر نیز دو نفر اصلی باقی مانده اند و باید در روز یکشنبه تعیین تکلیف شوند.

این درحالی است که سخنگوی شورای شهر تهران امیدوار است با همدلی و هماهنگی همه اعضای شورای شهر هرچه سریعتر شهردارپایتخت امروز انتخاب شود.

رضا تقی پور گفته است: اداره پایتخت جمهوری اسلامی پیچیدگی های بسیاری دارد که هرگونه تعلل و تاخیر دراستقرار مدیریت آن ممکن است آثار زیانباری را بدنبال داشته باشد.

اما در حالی برخی از اعضای شورای چهارم امیدوارند که امروز شهردار انتخاب شود که یک عضو دیگر از این شورا هر یک از دو جریان اصلی شورا را دارای رای قابل توجه و برابر برای دو گزینه اصلی تصدی شهرداری می داند و پیش بینی می کند هر دو کاندیدا به مرحله دوم انتخاب شهردار راه می یابند.

محمد سالاری درباره جلسه امروز انتخاب شهردار گفت: جلسه روزهای یکشنبه طبق روال غیرعلنی است و جلسه امروز شورا هم غیرعلنی برگزار می شود؛عرف انتخاب شهردار هم در گذشته به این صورت بوده که معمولا به صورت غیرعلنی رای گیری می شود و بعد در صحن علنی هم آرا دوباره اعلام می شود.

وی درباره شانس محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف برای شهردار شدن گفت: هر دو کاندیدا رایزنی های گسترده ای انجام داده اند و با توجه به اینکه وزن دو جریان اصلاحات و اصولگرایی در شورا تقریبا برابر است و هر یک نیمی از ظرفیت شورا را در اختیار دارند و این را در انتخابات هیات رئیسه نیز دیدیم، فکر می کنم هر دو کاندیدا به مرحله دوم راه می یابند.

عضو شورای شهر درباره مکانیسم انتخاب شهردار تهران گفت: در چندین جلسه که پیش از این به صورت غیر علنی با اعضای شورای شهر داشته ایم، درباره مکانیسم انتخاب شهردار بحث کردیم که در آن جلسات نهایتا تصمیم گرفته شد هر گزینه ای که بیش از ۱۰ رای بیاورد، به مرحله دوم برود و در صحن علنی شورا به مدت نیم ساعت برنامه های خود را تشریح کند و از بین گزینه های نهایی یکی انتخاب شود.

وی تصریح کرد: البته این تصمیم گیری ها مصوبه شورا نیست و اعضا می توانند به آنها اعتراض کنند، چون جلسات آن زمان غیررسمی بوده و به صورت تعاملی برگزار شده است. اما به هر حال فعلا قرار شده به این صورت عمل کنیم.

اما در حالی جلسه امروز شورا نگاهها را به سوی خود جلب کرده است که نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه انتخاب شهردار دل نگرانی های خود را رسانه ای کرده اند.

در همین خصوص یک نماینده مردم تهران با بیان اینکه ترکیب فعلی شورای شهر هم یک فرصت است هم یک تهدید،می گوید : اگر نگاه و تسویه حساب سیاسی در انتخاب شهردار در بین اعضای شورای شهر وجود داشته باشد، این موضوع به عنوان یک تهدید خواهد بود و این موضوع شاید عمر شورای شهر را خیلی طولانی نکند.

حسین طلا فرماندار سابق تهران در خصوص انتخاب شهردار تهران گفت: شورای شهر یک امانتی را در دست دارد که اگر این امانت را دست صاحب امانت ندهد هم به آراء ظلم کرده و هم فکر می کنم باید در آینده پاسخ مردمی که به آنها رای داده اند را بدهند.

وی افزود: ترکیب فعلی شورای شهر هم یک فرصت است هم یک تهدید اگر دو نگاه در داخل نظام با هم همفکری کنند، خدمات خوبی ارائه کنند، مردم از ارائه خدمات داده شده بخصوص در شهرداری بدون هرگونه سبقه یا رونمایی سیاسی بهره ببرند، مطمئنا یک فرصت می شود.

طلا خاطر نشان کرد: اما اگر نگاه و تسویه حساب سیاسی در انتخاب شهردار در بین اعضای شورای شهر وجود داشته باشد، این موضوع به عنوان یک تهدید خواهد بود و این موضوع شاید عمر شورای شهر را خیلی طولانی نکند و دوباره شاهد تجربه شورای شهر اول باشیم.

نماینده مردم تهران در پایان افزود: امیدواریم بزرگان و ریش سفیدان و اعضای شورای شهر که دارای عقل و خرد هستند جلوی هرگونه افراطی گری، پشت کردن به خواسته مردم و سیاسی کردن شورا را بگیرند که در غیر اینصورت هزینه آن برای مردم، نظام، شهر و اعضای شورای شهر خواهد بود. http://hadidnews.com/vdcbagb5.rhbs8piuur.html
منبع : سیاست روز
نام شما
آدرس ايميل شما