تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۱
حکم نهایی دیوان عدالت اداری که مرتب مورد استناد هیئت مدیره خانه سینمای سابق برای نشان دادن قانونی بودن این تشکل قرار می گردد به شرح زیر است:
به گزارش حدیدنیوز، این روزها هیئت مدیره خانه سینمای سابق که اخیرا نیز مورد انتقاد شدید دوستان سابق خود قرار گرفته اند، برای نشان دادن قانونی بود این تشکل و به تبع آن بازگشت دوباره خود، با دست آویز قرار دادن رای دیوان عدالت اداری که انحلال خانه سینما را تنها مدتی به تاخیر انداخت، سعی در نشان دادن اتفاقات اخیر به شکل دیگری دارد.



در همین مورد هم خبرگزاری فارس با انتشار گزارش ۸۵ صفحه ای مرکز پژوهش های مجلس موارد تخلف از قانون این تشکل را بررسی نمود. بعد از انتشار این گزارش، رییس هیئت مدیره خانه سینمای سابق اعلام کرد که این گزارش مربوط به سال ۹۰ و قبل از رای دیوان عدالت اداری است که حکم انحلال را باطل اعلام کرده است.





حکم نهایی دیوان عدالت اداری چه بود؟



حکم نهایی دیوان عدالت اداری که مرتب مورد استناد هیئت مدیره خانه سینمای سابق برای نشان دادن قانونی بودن این تشکل قرار می گردد به شرح زیر است:







نهایتا با لحاظ اینکه شورای فرهنگ عمومی نیز تصمیم به انحلال مؤسسه خانه سینما گرفته است و رأی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی با استناد به رأی شورای فرهنگ عمومی اصدار یافته، چنانچه انحلال خانه سینما به موجب رأی شورای فرهنگ عمومی بوده و تصمیم مذکور قطعی و لازم‌الاجراء تلقی گردیده است تصمیم هیأت به اعلام انحلال مؤسسه ، تحصیل حاصل و امری لغو خواهد بود و در صورتی که انحلال مؤسسه منوط به اظهار نظر هیأت نظارت بوده و صرف صدور رأی و تصمیم شورای فرهنگ عمومی به عنوان رأی قطعی جهت انحلال تلقی نمی‌گردیده است در این صورت بنا به دلائل فوق‌الذکر تصمیم هیأت مغایر قانون تشخیص می‌گردد، علیهذا در اجرای بند ۲ ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری خواسته شاکی در حد نقض تصمیم هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مورخ ۷/۱۰/۹۰ موجه تشخیص و حکم به ورود شکایت صادر و اعلام می‌شود و رسیدگی مجدد به موضوع انحلال مؤسسه خانه سینما با رعایت و موازین قانونی و مقررات مربوط با رعایت تبصره ماده ۱۴ قانون یاد شده، به هیأت رسیدگی به مراکز فرهنگی واگذار می‌شود، رأی صادره قطعی است.



جای تعجب است که حکم دیوان عدالت اداری مستند مشروعیت خانه سینمای سابق تصور می‌شود در حالیکه با نگاهی گذرا به این رای به خوبی آشکار می‌گردد که در نهایت دیوان هر گونه اظهار نظری را به هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد ارجاع داده است و هیات مذکور نیز در اجرای این حکم تشکیل جلسه داده و با اتفاق آرا نظر به تعطیلی دایم خانه سینمای سابق داده‌اند. یعنی در نهایت رای دیوان عدالت اداری که مرتب به آن استناد می شود چیزی را عوض نکرده است.







لازم به ذکر است که تا این تاریخ از سوی خانه سینمای سابق کوچکترین اعتراضی به این تصمیم به دیوان عدالت اداری تسلیم نگردیده است و این به معنی تمکین و پذیرش رای هیات مذکور است که اتفاقا در رسانه ها و حتی رسانه های نزدیک به خانه سینما هم خبر انحلال این تشکل غیرقانونی منتشر شد که در اینجا قابل مشاهده است.



یعنی در اصل این رای آنطور که ادعا می شود به نفع خانه سینما نبوده و نتیجتا منجر به انحلال این تشکل شد.



با این وصف، چند ساعت بعد از انتشار گزارش مرکز پژوهش ها در فارس در روز شنبه ۲ شهریور، یکی از رسانه ها مطلبی را به نقل از آقای خندان کوچکی وکیل خانه سینمای سابق مبنی بر اینکه این گزارش چون مربوط به قبل از صدور رای دیوان عدالت اداری است فاقد وجاهت قانونی و مردود است منتشر کرد و فارس را به شانتاژ خبری متهم نمود.



با این حال روز یکشنبه ۳ شهریور همین استدلال ها به شکل «جوابیه» سر از سایت مرکز پژوهش ها درآورد! و این مرکز در یک اقدام غیرمتعارف جوابیه ای را که طبعا باید سایت خانه سینمای سابق منتشر می شد را در خروجی خود قرار داد و عنوان کرد که انتشار این گزارش غیر اخلاقی بوده است!



نکته بعد این که طبق قانون جوابیه ای که برای رسانه ای صادر می شود، آن رسانه برای انتشار آن ۴۸ ساعت زمان دارد ولی قبل از ارسال این جوابیه ، در سایت مرکز پژوهش ها منتشر شده است که این نیز دلیل دیگری بر این است که گویی قضایا در جای دیگری آب می خورد و طبعا خبرگزاری حق خود می داند که این مورد را پیگیری کند. http://hadidnews.com/vdcbgsb5.rhba8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما