تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۸
طبق یک سند فوق محرمانه که در دسترس روزنامه گاردین قرار گرفته، آژانس امنیت ملی آمریکا به سیستم‌های شرکت‌های بزرگی چون گوگل، فیس‌بوک، اپل و دیگر غول‌های اینترنت آمریکا دسترسی مستقیم دارد.
به گزارش حدیدنیوز، دسترسی آژانس امنیت ملی به این اطلاعات بخشی از برنامه ای با محتوایی نامعلوم، به نام Prism می باشد که به مقامات رسمی، این اجازه را می دهد که به اطلاعاتی از جمله سوابق جست‌وجو، محتوای پست های الکترونیکی، انتقالات اطلاعات و گفت‌‌وگو‌های آنلاین بین کاربران دسترسی پیدا کنند. 




گاردین توانسته یک فایل پاور پوینت فوق محرمانه چهل‌ویک صفحه‌ای بدست بیاورد که ظاهرا برای آموزش قابلیت‌های این برنامه در انجام عملیات های اطلاعاتی می‌باشد.در این سند ذکر و تایید شده که این اسناد به طور مستقیم از طریق سرور‌های شرکت‌های بزرگ کشور آمریکا در دسترس مقامات قرار می‌گیرند.همچنین در این فایل بیان شده که این برنامه با کمک همین شرکت‌ها اجرا می‌گردد؛ در صورتی که تمام این شرکت‌ها این مسئله را تکذیب کرده‌ و گفته اند که هیچ گونه آگاهی‌ای به این مسئله ندارند.

گوگل در بیانیه‌ای گفت: شرکت گوگل به امنیت اطلاعات کاربرانش بسیار اهمیت می‌دهد و مطابق قانون نمی‌تواند اطلاعات کاربرانش را فاش کند.درطول زمان بین مردم این حرف پیش آمده که گوگل راهی برای دسترسی دولت به اطلاعات شخصی کاربران باز کرده اما هیچ وقت این اتفاق رخ نداده‌است.

چند تن از مدیران ارشد تکنولوژی آمریکا اعلام کرده‌اند که هیچ گونه اطلاعاتی از این طرح و با طرحی مشابه ندارند و اگر آژانس امنیت ملی آمریکا در حال پیاده‌سازی چنین برنامه‌ای است، کاملا بدون اطلاع آنها می‌باشد.شرکت اپل هم این موضوع را اعلام کرد که هیچ گونه آگاهی‌ای از این برنامه ندارد.

اولین بار نام برنامه نظارتی Prism در زمان ریاست جمهوری بوش، هنگامی که برج‌های دو قلو مورد حمله قرار گرفتند، بیان شد.در آن زمان نام Prism جایگزین برنامه نظارتی تروریستی گردید اما در دسامبر ٢٠١٢ دولت اوباما تصمیم گرفت که نام Prism را برای برنامه‌های نظارتی الکترونیکی برگزیند.

این برنامه دسترسی گسترده‌ای بر ارتباطات آنلاین و اطلاعات ذخیره شده دارد.مقامات به اطلاعات کسانی که از سرویس‌های شرکت های آمریکایی استفاده و در خارج از آمریکا زندگی می‌کنند، دسترسی دارند.همچنین اطلاعات آمریکایی‌هایی که با خارج از کشورشان در ارتباط هستند، در این برنامه موجود می‌باشد.

افشای برنامه Prism، بوسیله نشت اطلاعات در یک دادگاه فوق محرمانه و فوری در مورد شرکت مخابرتی Verizon، توسط گاردین صورت گرفت.اخیرا تمام مکالمات انجام شده توسط کاربران این شرکت مخابراتی در دست آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته‌است و این هم باز خلاف قانون کشور آمریکا است. 



برخی از بزرگترین برند‌های اینترنتی جهان که شایعه شده در این برنامه‌های اطلاعاتی همکاری می‌کنند از سال ٢٠٠٧ تا به امروز، نام آنها افشا شده‌است.ماکروسافت که در حال حاظر در حال برگزاری یک کمپین تبلیغاتی با شعار "حفظ حریم خصوصی شما اولویت ماست" اولین شرکتی بود که نامش از شرکت‌کنندگان در این برنامه قرار گرفت.بیان شده که در سال ٢٠٠٨ یاهو، در سال ٢٠٠٩ گوگل، فیس‌بوک و پال‌تاک، در سال ٢٠١٠ یوتیوب، در سال ٢٠١١ اسکایپ و AOL و در نهایت در سال ٢٠١٢ شرکت اپل به این برنامه پیوسته‌اند.پست‌های الکترونیکی ،جست‌وجو‌ها،ویدیوها و ازتباطات شبکه‌ای مواردی هستند که توسط این شرکت ها ارائه گردیده‌است.

وسعت و ماهیت اطلاعات جمع‌آوری شده از هر شرکت متفاوت می‌باشد.طبق قوانین ایالات متحده آمریکا دولت حق دسترسی به اطلاعات کاربران اینترنت را ندارد اما Prism این اجازه را به آنها می‌دهد که به صورت مستقیم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

برنامه Prismبه موضوعی جهانی تبدیل شده و هنوز معلوم نیست که سازمان امنیت آمریکا تا چه زمانی می‌خواهد به مسئله همکاری شرکت‌های بزرگ با خودش در این طرح پافشاری کند.

منبع: گاردین http://hadidnews.com/vdcfeed0.w6dy1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما