تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۹
" گذشته "به کارگردانی اصغر فرهادی

۱۴ فیلم که باید در جشنواره کن دید

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن امروز به ریاست استیون اسپیلبرگ کارگردان آمریکایی شروع به کار می‌کند.
۱۴ فیلم که باید در جشنواره کن دید
 هر چند در طول این جشنواره پا به پای آن حرکت خواهیم کرد، اما نگاهی به مهم‌ترین فیلم‌هایی که امسال در این جشنواره اکران می‌شود، خالی از لطف نیست.

به گزارش حدیدنیوز، جشنواره کن این دوره با فیلم "گتسبی بزرگ" ساخته کارگردان استرالیایی باز لورمان کار خود را آغاز می‌کند. این فیلم که چند روزی است در آمریکا به پرده‌های سینماها راه یافته، مدت‌ها بود که منتظران خود را داشت. اما به جز این فیلم امسال فیلم‌هایی از سوفیا کاپولا، نیکولاس وایندینگ رفن، کلر دنیس، جیمز گری، جیم جارموش و اصغر فرهادی نیز در این رویداد هنری به نمایش در می‌آیند.

"همه چیز از دست رفت"

اولین فیلم جی.سی چندور با عنوان "بانگ حاشیه" که درباره شروع بحران اقتصادی بود، سابقه متفاوتی برای این کارگردان رقم زد. او امسال با فیلم "همه چیز از دست رفت" با بازی رابرت ردفورد و فقط رابرت ردفورد، درباره مردی که در دریا گم می‌شود و سعی می‌کند تا زنده بماند، در این جشنواره حاضر است. اولین گزارش‌ها حاکی از آن است که این فیلم بدون دیالوگ است. این فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود، اما به نظر می‌رسد توجه جهانی را به خود معطوف کند.

"پشت شمعدان"

در سال ۱۹۸۹ استیون سودربرگ به عنوان جوان‌ترین کارگردانی که تا آن زمان موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شد، نام خودش را ثبت کرد. او امسال با فیلم "پشت شمعدان" نزدیک به ۲۵ سال پس از آن تجربه موفق، به کن بازگشته است. این فیلم که بر مبنای خاطرات ۱۹۸۸ اسکات تورسون ساخته شده با بازی مایکل داگلاس در نقش لیبراچی پیانیست آمریکایی و مت دیمون در نقش تورسون، داستان ارتباط بین این دو را بیان می‌کند. به نظر می‌رسد این فیلم سر وصدای زیادی ایجاد کند چون استودیوهای هالیوود از ساخت و توزیع آن امتناع کردند.

"کارآگاه کور"

هر چند فیلم‌های اکشن کارگردان هنگ کنگی جانی تو اغلب در آمریکا نمایش داده نمی‌شوند، اما او یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های فیلم‌های اکشن امروز است. جدیدترین فیلم او با بازی اندی لو در نقش یک پلیس داستان این مرد را روایت می کند که می‌خواهد پس از تصادفی که منجر به نابینا شدنش شد، بازنشسته شود اما با یک ماجرای بانک‌زنی روبرو می‌شود. 



"حلقه بلینگ"

۱۴ سال پس از نمایش اولین فیلم سوفیا کاپولا در کن، او امسال با پنجمین فیلمش در این جشنواره حضور دارد. این فیلم که با الهام از یک رویداد واقعی نوشته شده داستان چند دختر جوان را که با نام "حلقه بلینگ" شناخته می‌شوند، بیان می‌کند. آنها با استفاده از اینترنت افراد مشهور را به دام می‌اندازند تا فریبشان بدهند و خانه‌هایشان را از دستشان در بیاورند. پاریس هیلتون، لیندسی لوهان و مگان فوکس قربانیان واقعی این ماجرا بودند. اما واتسون بازیگر "هری پاتر" در این فیلم بازی می‌کند.

"نابودی آبی"
جرمی سالنیر با اولین فیلمش "میهمانی قتل" که یک کمدی سیاه بود، در سال ۲۰۰۷ جوایز متعددی گرفت. از آن زمان تاکنون او سازنده فیلم‌های مستقل متعددی بوده و در این فیلم بار دیگر با بازیگر فیلم اولش ماکون بلر داستان یک انتقام‌گیری مرگبار را بیان می‌کند. 



"مهاجر"

امسال پنجمین سالی است که جیمز گری به ساخت فیلم‌های متفاوت ادامه داده است. او در این فیلم از بازی یواخین فونیکس بهره برده و این اولین فیلم فونیکس پس از بازی در فیلم نامزد اسکار "مرشد" است. این فیلم درباره یک زن مهاجر از لهستان به آمریکا است که برای نجات جان خواهرش که بیمار است، باید دست به هر کاری بزند تا داروی او را تامین کند. فونیکس نقش مردی را ایفا می‌کند که او را ترغیب به انتخاب راه حل دیگری می‌کند. 



"رقص واقعیت"

آلخاندرو جودوروورسکی کارگردان مشهور شیلیایی فیلم‌هایی مثل "ال توپو" با فیلم "رقص واقعیت" که بر مبنای خاطرات خودش ساخته شده و برای اولین بار در این جشنواره اکران می‌شود، در کن حضور دارد. او از بچگی سخت خود برای ساخت این فیلم الهام گرفته است. او یک فیلم مستند هم در این جشنواره دارد که با عنوان "بی شعور جودوروورسکی" درباره تلاش او برای ساختن اقتباسی از یک رمان علمی – تخیلی نوشته فرانک هربرت است.

"فقط خدا می‌بخشد"

مانند "بران" ، "فقط خدا می‌بخشد" ساخته نیکلاس وایندینگ ریفن با بازی رایان گاسلینگ درباره خشونت شدید است. فیلم داستان یک امپراتوری مواد مخدر است که به صورت مادرسالاری اداره می‌شود و این مادرسالار (کرستین اسکات توماس) به پسرش (گاسلینگ) مدیر بازی‌های بوکس غیرقانونی دستور می‌دهد تا قاتل برادرش و پسر او را بکشد. 



"تنها عاشقان زنده ماندند"

جیم جارموش برای سومین بار با تیلدا سووینتون در یک گروه کار کرده و این بار یک داستان مخفی خون آشامی را نقل کرده است. در این فیلم تام هیدلستون، میا واسیکووسکا ، جان هارت و آنتون یلچین نیز ایفای نقش می‌کنند.

"گذشته"

این فیلم به کارگردانی اصغر فرهادی همانقدر که برای ایرنیان مهم است و خیلی‌ها منتظر سرنوشت آن در این جشنواره هستند برای خارجی‌ها نیز اهمیت دارند و می خواهند بدانند برنده اسکار در این دوره از جشنواره کن چه دستاوردی دارد. این فیلم با حضور بازیگرانی چون علی مصفا، طاهر رحیم و بره‌نیس بژو داستان یک زوج را روایت می‌کند که سال‌هاست از هم جدا شده‌اند ولی وقتی برای پیگیری ثبت طلاقشان دوباره با هم رو به رو می‌شوند ماجراهایی رقم می‌خورد. 



"لعنتی‌ها"

چهار سال پس از فیلم "مواد سفید" کلر دنیس با بازی ایزابل هوپرت، او اکنون با فیلم "لعنتی‌ها" با بازی وینسنت لیندون و چیارا ماسترویانی بازگشته است. ماسترویانی در نقش یک مادر بیوه که دخترش دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند، بازی کرده است. اما این خانواده گرفتاری‌های تجاری زیادی دارد و او باید به آنها رسیدگی کند.

"سارا ترجیح می‌دهد بدود"

کلویی رابیچاد کارگردان فرانسوی-کانادایی ۲۵ ساله یکی از معدود کارگردان‌های جوانی است که با جشنواره کن بیگانه نیست. او تا کنون سه فیلم کوتاه در این جشنواره نمایش داده و امسال در کنار سوفیا کاپولا و کلیر دنیس شمار اندک کارگردان‌های زن حاضر در این جشنواره را تشکیل می‌دهد. این فیلم داستان زن جوانی به نام سارا است که می‌خواهد وارد رقابت‌های ورزشی و مسابقات دو شود، اما پول کافی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد.

"اغوا شده و رها شده" 


سال پیش در فستیوال فیلم کن، تماشاگران شاهد یک فیلم مشترک از جیمز توباک و آلک بالدوین بودند که تجربه متفاوتی بود. نتیجه این تجربه به یک فیلم جدید از توباک منجر شد که در بخش خارج از مسابقه جای دارد. این فیلم غیرداستانی نگاهی به صنعت فیلم جهانی دارد و از چگونگی جذب سرمایه برای ساخت فیلم می‌گوید و انتظار می‌رود تماشاگران کن را مجذوب خود کند.
http://hadidnews.com/vdcdxf0x.yt0zn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما