تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۳
دو ديپلمات سابق آمريکا که سال ۱۹۷۹ در پي تسخير سفارت اين کشور در تهران دستگير شده بودند از فيلم ضد ايراني آرگو به علت تقويت نظرات منفي درباره ايرانيان و انقلاب اسلامي انتقاد کرده‌اند.
به گزارش حدیدنیوز، مشرق به نقل از پرس تي وي نوشت:‌ جان ليمبرت که سال ۱۹۷۹ ميلادي (۱۳۵۸) مامور سياسي سفارت امريکا در تهران بود در اين زمينه گفت : اين فيلم حس عمومي شکايت و نارضايتي را که اغلب ايرانيان آن را احساس مي‌کردند و دانشجويان را به تسخير سفارت امريکا در تهران در سال ۱۹۷۹ واداشت را نشان نمي‌دهد.

طبق گزارشي که در نسخه جديد روزنامه فارن پاليسي در امريکا به چاپ رسيد ليمبرت که روز دوشنبه (۷ اسفند) در کنگره امريکا صحبت مي‌کرد خاطرنشان کرد امريکايي‌ها از رفتار متناقض واشنگتن در ايجاد احساسات ضد امريکايي در ايران از يک سو و تلاش براي ترميم خصومت دوجانبه بلندمدت بين دو کشور از سوي ديگر خسته شده‌اند.

وي افزود : آرگو رفتارها و نگرش‌هاي منفي را که اين دو کشور چند دهه است در قبال يکديگر اتخاذ کرده‌اند برجسته مي‌کند.
وي از باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا نيز به علت ناتواني در ارائه پيشنهادات اساسي به ايران به منظور حل‌و فصل منطقي مسائل مرتبط با برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور انتقاد کرد.
ليمبرت تاکيد کرد ادعاي امريکا درباره پيگيري رويکرد دو طرفه به منظور تعامل با ايران و اعمال فشار به جمهوري اسلامي در واقع يک سياست يک طرفه است.

اين ديپلمات امريکايي که به خوبي به زبان فارسي صحبت مي‌کند افزود : سياست دو طرفه امريکا در زمينه تعامل و اعمال فشار در واقع فقط يک بعد دارد: تحريم‌هاي چند جانبه و يک‌جانبه که فارغ از مقاصد و تاثيرات واقعي آن به دولت ايران اجازه مي‌دهد براي کوچک شمردن و به مبارزه طلبيدن يک قلدر بين‌المللي از ما شکايت کند.
ليمبرت تصريح کرد :براي حرکت به جلو ما بايد تمامي مسائلی را که براي توافق درباره موضوع هسته‌اي گرو نگاه داشته‌ايم را کنار بگذاريم، مسائلي نظير ناکامي در ارائه ضمانت .... و روی هم رفته اگر ما و ايراني‌ها مي‌توانستيم بر سر چيزي به توافق برسيم (بروس) لينگن (کاردار سابق امريکا در تهران در سال ۱۹۷۹) و من هنوز در تهران بوديم.
لينگن نيز در سخناني در اين مراسم که با حمايت مرکز کنترل و منع اشاعه تسليحات و شوراي ملي ايران-امريکا در ميان ساير گروه‌ها برگزار شد از آرگو به عنوان تلاشي براي برجسته ساختن يک تصوير منفي از ايران در ميان مخاطبان امريکايي ياد کرد.

وي ضمن تاکيد بر ضرورت تخريب ديوار کنوني بي‌اعتمادي بين دولت‌هاي امريکا و ايران گفت : فقط یک ديپلماسي پايدار، مستحکم و جامع مبتني بر فرضيه مصالحه و سازش طرفين مي‌تواند اين چرخه که ممکن است منطقه را تحريک کند در هم بشکند.

فيلم آرگو از ساخته‌های هاليوود به علت تحريف واقعيت‌ها درباره حوادثي که پس از تسخير سفارت امريکا در تهران در سال ۱۹۷۹ روي داد با انتقادهاي زيادي مواجه شده است. دانشجويان ايراني پيرو خط امام خميني، بنيان‌گذار فقيد جمهوري اسلامي به علت تردیدها و سوءظن‌هاي مداوم درباره اقدامات سفارت امريکا در راستاي جاسوسي و مداخله در امور ايرانيان که با هدف سرنگوني جمهوري اسلامي صورت مي‌گرفت سال ۱۹۷۹ سفارت امريکا در تهران را تسخير کردند. درستي اين ترديدها پس از انتشار اسناد طبقه‌بندي شده‌اي که دانشجويان از داخل سفارت امريکا کشف و ضبط کرده بودند اثبات شد. http://hadidnews.com/vdccxiqs.2bqm18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما