تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۶
در حالی که تنها ۳ روز تا مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان باقی مانده، منابع غربی گزارش های ضد و نقیضی درباره راهبرد این گروه خصوصا امریکا در این مذاکرات منتشر کرده اند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مشرق، پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم ارشد محمد از واشینگتن که روز چهارشنبه ۲ اسفند (۲۰ فوریه) اعلام کرده بود که گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد که در آن در ازای آنچه دیپلمات های غربی «کاهش آمادگی فردو» نامیده اند، کشورهای غربی تحریم طلا و فلزات گرانبها علیه ایران را لغو خواهند کرد.


منابع غربی از جمله روزنامه جروزالم پست در اسراییل و همچننی دولت فرانسه خبر این پیشنهاد جدید را تایید کردند.


با وجود اینکه اطلاعات بیشتری از جزئیات این پیشنهاد جدید منتشر نشده، اما برخی منابع غربی می گویند ایران در واقع نباید انتظار یک پیشنهاد شگفت انگیز را داشته باشد.


یکی از مهم ترین موارد، گزارشی به قلم میرا مک دانلند برای خبرگزاری رویترز از لندن است که تاکید می کند، آنچه گروه ۱+۵ در آلماتی به ایران خواهد داد در واقع چیزی غیر از یک نسخه بهبود یافته از پیشنهاد سال ۲۰۰۸ با تاکید بر برخی جنبه های خاص آن پیشنهاد نیست.


رویترز می نویسد: «یک دیپلمات غربی روز چهارشنبه اعلام کرد کشورهای قدرتمند آمادگی آن را دارند تا طی گفت وگوهای هفته آینده با ایران، پیشنهادی مهم و جدی را در ازای مصالحه ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور مطرح کنند. این دیپلمات از توضیح درباره جزئیات این پیشنهاد خودداری کرد».


رویترز ادامه می دهد: «هدف از ارائه این پیشنهاد، احیای تلاشها به منظور دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای رفع بن بست طولانی مدت گفتگوها درباره برنامه هسته ای ایران است. دیپلمات مذکور درباره گفتگوهایی که قرار است در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شود گفت: ما پیشنهادی را در این گفت وگوها مطرح خواهیم کرد که به عقیده ما مهم و جدی خواهد بود. به عقیده ما این پیشنهاد، عناصر مهم و جدیدی را در خود دارد».


مک دانلد در ادامه نوشت: «این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: دیپلمات ها خود را متعهد می دانند راه حلی دیپلماتیک پیدا کنند، اما دولت ایران باید واقعا ثابت کند همان کاری را انجام می دهد که ادعا می کند».


اما در ادامه این گزارش، این نکته که پیشنهاد جدید حاوی عناصری واقعا تازه باشد، رد شده است.


مک دانلند می نویسد که یک دیپلمات غربی دیگر در این باره اعلام کرد امید به موفقیت آمیز بودن گفتگوها را نباید «فوق العاده زیاد» دانست، اما این گفت وگوها به عنوان فرصتی برای مشارکت کردن با ایران تلقی می شود.


این دیپلمات گفته است: «این پیشنهاد یک پیشنهاد باز و مثبت خواهد بود و امیدواریم آنها (طرف ایرانی) به پیشنهاد مذکور پاسخ بدهد. ما تا کنون پیشنهادهای زیادی را مطرح کرده ایم. پیشنهاد اولیه که در سال ۲۰۰۸ مطرح شد، بسیار سخاوتمندانه و بسیار جامع بود. این پیشنهاد عملا هنوز هم روی میز مذاکره است. آنچه که هم اکنون مطرح می کنیم شامل نگاه دقیقتری به عناصر خاص این پیشنهاد است».


این در حالی است که پیشنهاد سال ۲۰۰۸ از دید ایران به هیچ وجه یک پیشنهاد مثبت ارزیابی نمی شود چرا که اساسا بر اجرای قطعنامه های شورای امنیت و تعلیق غنی سازی در ایران مبتنی است. http://hadidnews.com/vdcf11dy.w6dvyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما