تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
رقابتهای جام‌جهانی کشتی آزاد و فرنگی سال ۲۰۱۳ میلادی در حالی اوایل اسفندماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.
از آزادکاران با روحیه تا فرنگی‌کاران بی انگیزه!
به گزارش حدیدنیوز، قبول میزبانی رقابتهای جام جهانی کشتی ۲۰۱۳ در حالیکه بسیاری از اهالی این رشته آنرا چندان مهم و تاثیرگذار نمی دانند، اتفاق بی سابقه و مطلوبی برای فدراسیون کشتی ایران تلقی می شود تا شاید بتوان بدینوسیله بعد از مدتها رنگ و لعابی به روابط خاک گرفته کشتی ایران و متولیان فیلا داد.

البته فعلا قصد بررسی فراز و نشیب های اخیر مدیریتی و بحران های مالی را نداریم و فقط به دنبال تبعات و ترکش های اتفاقاتی هستیم که به کلی کشتی فرنگی ایران را رو به زوال برد و تا حدی هم کشتی آزاد را دستخوش تلاطم و حاشیه کرد.

از مردان طلایی دیروز تا فرنگی کاران بی انگیزه امروز!

به جرات می توان فرنگی کاران با آتیه و بی ادعای ایران را بزرگترین قربانی بحرانهای چندماه اخیر فدراسیون کشتی دانست که به واقع در اوج آمادگی و انگیزه، دستخوش اتفاقات ناخوشایندی نظیر کناره گیری محمد بنا و بلاتکلیفی ناخواسته شدند.

فرنگی کاران کشورمان که به ترتیب دررقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ ارمنستان، ۲۰۱۱ بلاروس و ۲۰۱۲ روسیه موفق شده بودند برای سه سال پیاپی، جام قهرمانی را بالای سر ببرند، پس از بازگشت از المپیک لندن گرفتار مشکلاتی شدند که هم اکنون حتی قرارگیری روی سکوی دوم یا سوم جام جهانی ۲۰۱۳ تهران نیز برای آنان با شک و تردید همراه است.

فرنگی کاران پس از بازگشت از المپیک لندن برخلاف آزادکاران از اردوهای مشخص و برنامه ریزی شده ای برخوردار نبودند و حتی اعزام به تورنمنت های بین المللی نیز از دستور کار آنان خارج شد! از سویی دیگر محمد بنا و مردانش نیز به دلیل عدم توجه سرپرست فدراسیون کشتی به مشکلات آنان رفتن را بر ماندن ترجیح دادند و فقط چند مربی بصورت مشروط ماندند تا جام جهانی تهران را نیز پشت سر بگذارند و به شهر و دیارشان بازگردند.

بحران و نا‌هماهنگی فقط به کادر فنی و رفتن محمد بنا از راس امور منتهی نشد و حتی فرنگی کاران المپیکی هم یک به یک ساز جدایی و عدم حضور در جام جهانی را کوک کردند. امید نوروزی در همان ابتدا اعلام کناره گیری کرد و به تبع آن حمید سوریان، سعید عبدولی، حبیب اله اخلاقی و قاسم رضایی هم صراحتا از حضور در جام جهانی تهران انصراف دادند. هر چند بشیرباباجانزاده به عنوان تنها المپیکی تیم ملی کشتی فرنگی در اردو ماند، اما او هم بنا به دلایل مختلفی از آمادگی همیشگی دور شد و هم اکنون نیز به هیچ عنوان از شرایط روحی و روانی مطلوبی برخوردار نیست.

رسول جزینی سرمربی موقت تیم ملی کشتی فرنگی که به گفته خودش فقط تا بعد از جام جهانی تهران در کادر فنی حضور دارد نیز با تایید این موضوع به خبرنگار مهر گفت: "باور کنید هیچ چیز سر جای خود نیست و انگار فریاد اعتراض ما به جایی نمی رسد. من هم به عنوان عضوی از کادر فنی تیم ملی توان گفتگو و راضی کردن فرنگی کاران معترض را ندارم و دیگر نمی توانم جلوی رفتن آنان را بگیرم."

حسام الدین جعفری سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی هم به تازگی در اظهاراتی مشابه به نکته جالبی اشاره کرده و می گوید: " فعلا فقط منتظر برگزاری رقابتهای جام جهانی هستم و مطمئنا بعد از این رقابتها حرفهای ناگفته زیادی دارم. البته ما همچنان به همین فرنگی کاران باقیمانده در اردو امیدواریم و به عنوان میزبان رقابتهای جام جهانی تهران باید با تمام توان از حیثیت کشتی ایران دفاع کنیم. به خصوص آنکه ما در سه سال گذشته قهرمان جام جهانی شدیم و همه از ما انتظار تکرار قهرمانی دارند."

از آنجایی که در هر شرایطی باید نیمه پر لیوان را هم دید، غیبت بزرگان و عنوان داران کشتی فرنگی در جام جهانی ۲۰۱۳ تهران، خواسته یا ناخواسته میدان را برای دیگر مدعیان باتجربه و باانگیزه اردوی تیم ملی باز کرد تا در غیبت بزرگان هر چه در توان دارند رو کنند. بدین ترتیب باید منتظر درخشش فرنگی کارانی همچون محسن حاجی پور، سامان عبدولی ،عبدالمحمد پاپی، افشین بیابانگرد،علی محمدی، فرشاد علیزاده، طالب نعمت‌پور و.... در رقابتهای جام جهانی باشیم که مدتها برای حضور در چنین میدانی ثانیه شماری می کردند.

انتظار و توقع از آزادکاران بالاست

بر خلاف جماعت فرنگی کاران که انگار هر روز باید مشکلات مختلف از در و دیوار بر سر آنان ببارد، شاگردان رسول خادم در اردوگاه کشتی آزاد وضعیت کاملا متفاوتی داشتند. آزادکاران ملی پوش اعزامی به بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن به رغم ناکامی در برخی اوزان به محض بازگشت به تهران استراحتی کوتاه داشتند و بلافاصله به دستور مدیر فنی تیم ملی در خانه کشتی گردهم آمدند. این اردونشینان بر خلاف دیگر همتایان خود در کشتی فرنگی، نه تنها مشکلی برای برگزاری اردو نداشتند، بلکه در اوج بلاتکلیفی فرنگی کاران، طعم چندین تورنمنت بین المللی و اردوی آماده سازی را هم چشیدند و با روحیه ای مضاعف مهیای حضور در میادین بعدی شدند.

البته آزادکاران المپیکی هم از این داستان مستثنی نبودند و به جز رضا یزدانی مصدوم، تمامی المپیکی ها با نظر رسول خادم در تمرینات آماده سازی بعد از المپیک حضور یافتند. به همین دلیل تیمی که سال گذشته توانست در جام جهانی ۲۰۱۲ باکوی آذربایجان به عنوان قهرمانی دست یابد، امسال هم به عنوان مدعی اصلی قهرمانی به میدان خواهد رفت، به ویژه آنکه این دوره از رقابتهای جام جهانی به میزبانی کشورمان برگزار می شود و حمایت متولیان برگزاری مسابقات و تماشاگران نیز مزید بر این علت خواهد شد.

با این وجود به هیچ عنوان نمی توان وضعیت آزادکاران باروحیه و آماده را با شرایط در هم شکسته و رو به زوال فرنگی کاران یکسان دانست و از هم اکنون باید تیم ملی کشتی آزاد ایران را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۳ به حساب آورد.

از سویی دیگر علاوه بر اعلام آمادگی تمامی مردان المپیکی کشتی آزاد برای حضور در جام جهانی تهران، مدعیان دیگری هم تمام قد برای درخشش در این میدان لحظه شماری می کنند و چیزی برای اثبات توان فنی و تکنیکی خود کم ندارند.به عنوا مثال باید به آزادکاران با انگیزه ای همچون امید جلالی بهار،حسن مرادقلی، علی اصغر جبلی، محمد یوسفی، مصطفی حسین خانی،احسان امینی و محمدرضا آذرشکیب اشاره کرد که هر کدام از آنها می توانند در کنار مردان المپیکی کشتی آزاد به نتایج دلچسب و راضی کننده ای در جام جهانی تهران دست یابند.

شارژ مالی در دقیقه ۹۰ !

اما بعد از نگاهی اجمالی به آخرین وضعیت آزاد و فرنگی کاران کشورمان تا حضور در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۳ تهران، بد نیست از آخرین اقدامات ستاد اجرایی این پیکارها به مدیریت عارف ربطی دبیر فدراسیون کشتی نیز مطلع شویم. گویا اخیرا به لطف حمایت های مالی دیرهنگام، اما کارساز متولیان ورزش و همچنین اعلام آمادگی باشگاه فولاد ماهان سپاهان اصفهان به عنوان اسپانسر مالی جام جهانی تهران، متولیان برگزاری این مسابقات توانسته اند بخش اعظمی از برنامه های خود را پیش برده و تا حدی چهره یک میزبان را به خود بگیرند.

عارف ربطی در همین راستا گفت: "خوشبخانه بخشی از نیازهای مالی ما در روزهای اخیر تامین شد و ما توانستیم با در اختیار گرفتن سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، اقدامات لازم جهت تجهیز و آماده سازی را آغاز کنیم. ضمن اینکه با تقسیم دقیق وظایف بین دیگر اعضای ستاد اجرایی جام جهانی، بحث اسکان، ترانسفر و تغذیه کشتی گیران و میهمانان خارجی نیز به خوبی هماهنگ شده و ما از روز ۲۹ بهمن ماه منتظر ورود نخستین تیم خارجی خواهیم بود."

آنچه مسلم است برای اثبات وعده متولیان فدراسیون کشتی مبنی بر آمادگی کامل تا آغاز رقابتهای جام جهانی تهران، باید همچنان صبر کرد تا فاصله حرف تا عمل این مسئولان را در هنگام برگزاری دید. اما به هر حال بحث میزبانی هر چه باشکوه تر جام جهانی تهران به عنوان یک مساله فراملی و حیثیتی همچنان آرزوی تمامی متولیان دلسوز کشتی است و در این برهه حساس نمی توان با انتقادات مختلف، در مسیر گردانندگان این میدان سنگ اندازی کرد. http://hadidnews.com/vdcg3w9q.ak93q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما