تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۹
فروش و صادرات هر گونه محموله نفت خام، مایعات گازی و میعانات گازی به ۲۷ کشور ممنوع شده است.
تحریم‌های پیش‌دستانه علیه اروپا و تاثیر آن بر اقتصاد غرب

هنوز از یادها نرفته است که در ادامه اقدامات خصمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم گاز ایران به شمار تحریم های ایران اضافه شد تا نوار تحریم های ۳۲ ساله کشور ادامه دار شود. 

به گزارش حدیدنیوز، اتحادیه اروپا اواخر مهر ماه تحریم‌های تازه‌ای شامل ممنوعیت معامله مالی بانک‌های اروپا با ایران و ممنوعیت واردات گاز از کشورمان را تصویب کردکه صدور گرافیت، فلزات و نرم‌افزارهای مربوط به فرآیندهای صنعتی نیز مشمول این تحریم‌ها شده‌ بودند.

نکته جالب توجه اما اینجا بود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا ، در شرایطی فرمان منع واردات گاز از ایران را صادر کردند که در عملا گاز طبیعی ایران به اروپا صادر نمی‌شد و به نظر می‌رسید این اقدام بیشتر به ایجاد هیاهو و یک جنگ تبلیغاتی شبیه بود تا یک تحریم عملی.

در همان روزها اما زمزمه های تحریم پیشدستانه توسط ایران توسط وکلای ملت در مجلس مطرح شد.طرحی که تاکنون اجرایی نشده بود اما حالا سخنگوی وزارت نفت از اجرایی شدن این تحریم خبر داده است.

ماجرا از این قرار است که در آستانه تصویب و ابلاغ دور جدید تحریم‌های نفت و گازی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه تهران، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اجرای تحریم‌های پیش دستانه نفت و گاز بر علیه برخی از کشورهای اروپایی را دستور کار قرار داده است.

بر این اساس، همزمان با افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران به کشورهای مختلف جهان، فروش و صادرات هر گونه محموله نفت خام، مایعات گازی و میعانات گازی به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

سخنگوی وزارت نفت با تشریح تحریم‌های پیش دستانه نفت ایران علیه برخی از کشورهای اروپایی از ممنوعیت صدور محموله‌های نفت و میعانات گازی به کشورهای غربی خبر داده و گفته: ایران مجددا دومین تولید کننده نفت اوپک شد.

علیرضا نیکزاد رهبر در تشریح اجرای این تحریم‌های پیش دستانه نفت و گازی، گفت: صادرات هر گونه نفت خام و میعانات گازی کشور به کشورهای اروپایی که تصمیات خصمانه‌ای علیه ایران گرفته اند، تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت نفت با اعلام اینکه با وجود درخواست برخی از کشورهای اروپایی مبنی بر خرید نفت و میعانات گازی از ایران اما هیچ محموله‌ای به این کشورها فروخته نخواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر روند صادرات و تولید نفت خام ایران در شرایط طبیعی و مطلوبی قرار دارد.


به گفته مدیر کل حوزه وزارتی وزارت نفت، با این تحریم‌های پیش دستانه نفتی تا زمانی که برخی از کشورهای اروپایی و غربی از سیاست‌های خصمانه و سیاسی خود علیه ایران دست برنداشته و سیاست‌های اصولی و منطقی را در دستور کار قرار دهند، ادامه می یابد.


به این ترتیب به نظر می رسد طرح تحریم غرب و اروپا جدی تر شده است و باید دید این مساله چه تاثیری در اقتصاد اروپا خواهد داشت.

http://hadidnews.com/vdccoiqs.2bqpe8laa2.html
منبع : جوان
نام شما
آدرس ايميل شما