تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۹
گزارشی از سومین مراسم شب شاعر

حرف های متفاوت در تجلیل از یوسفعلی میرشکاک

این چه روشنفکری است که باید به آیین، مردم و جامعه پشت کنم تا به‌عنوان روشنفکر شناخته شوم؟!
حرف های متفاوت در تجلیل از یوسفعلی میرشکاک
یوسفعلی میرشکاک در مراسم شب شاعر که با هدف پاسداشت او برگزار شده بود، گفت: مدت ۳۴ سال است که به عنوان مزدور در نزد روشنفکران لقب گرفته ام. این چه روشنفکری است که باید به آیین، مردم و جامعه پشت کنم تا به‌عنوان روشنفکر شناخته شوم؟!


به گزارش خبرنگار ما، مراسم تقدیر و تجلیل از مقام یوسف‌علی میرشکاک، شاعر انقلاب اسلامی همزمان با سومین «شب شاعر» شب گذشته دوشنبه ۲۵ دی ماه در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

در این مراسم شاعرانی همچون علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، علی‌محمد مودب، جواد محقق، ناصر فیض، محمدعلی مجاهدی (پروانه) و تنی چند از شخصیت‌های ادبی حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند. 




همچنین احسان محمدحسنی، رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج ؛ سردار حاج سعید قاسمی؛ نادر طالب‌زاده، مستندساز؛ غلامعلی کویتی‌پور، مداح و جواد محقق، شاعر و نویسنده از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

مجاهدی: میرشکاک جرعه جرعه بلاهای فرهنگ عاشورا را چشیده است

در ابتدای این مراسم محمدعلی مجاهدی شاعر آیینی گفت: استاد میرشکاک به معنای واقعی کلمه در مقوله ولایت آن هم ولایت اهل بیت (ع) معنا می‌شود. 



این شاعر آیینی کشور با بیان اینکه هیچ شخصیتی دارای صفات «اضداد» نبوده است، افزود: تنها امام علی (ع) هستند که هم تجلی‌گاه صفات جمالیه و هم صفات جلالیه ربوبی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: میرشکاک که دارای منش‌های جلالی و جمالی است؛ ریشه در قبض و بسط‌هایی دارد که خداوند برای بندگان مقرب خود قرار می‌دهد.

مجاهدی با اشاره به اینکه این منش ریشه در هویت جلالی و جمالی حضرت حق دارد اظهار کرد: هرچه نصیب و سهم انسان از این دو کانون افزایش یابد به همان اندازه بصیرت و عیار معرفتی او بالا خواهد رفت. 



این شاعر آیینی کشورمان تصریح کرد: به وضوح این دو ویژگی صفات الهی در وجود میرشکاک مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچه میرشکاک دارد از فرهنگ عاشورا است، افزود: ایشان جرعه جرعه بلاهای این راه را چشیده و قدر این بلانوشی‌ها را می‌داند.

مجاهدی در پایان ضمن بیان اینکه اگر میرشکاک در سخنان خود از اساتید شرق و غرب یاد می‌کند در نهایت به نماد بسیار روشنی به نام امام حسین(ع) می‌رسیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم رهروان این مسیر خطیر با قدرت قدم برداشته و از آثار این شاعر بهره‌مند شوند.

ده نمکی: یوسف‌علی میرشکاک آوینی ثانی است

مسعود ده نمکی در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه بسیاری از افراد مدیون میرشکاک هستند گفت: ایشان توانستند ساحت شور و شعور انقلابی را در دهه گذشته پیوند بزنند.

این کارگردان سینمای کشورمان با اشاره به اینکه در سال‌های اولیه پس از جنگ، حرف‌های زیادی وجود داشت که مانند بغض در گلو بعضی‌ها باقی مانده بود، افزود: این بغض‌ها تبدیل به فریاد شده که نام آنها را چماق و یا مطالبات انقلابی گذاشتند. 



وی اضافه کرد: مطالبات انقلابی نیاز به تئوریزه شدن داشت که ما بلد نبودیم و تنها می‌دانستیم که چه چیزهایی می‌خواهیم که آن هم کافی نبود.

ده‌نمکی با بیان اینکه افرادی بودند که این پرچم را برافراشتند اما پیوند میان موج اجتماعی و اندیشه ورزی برقرار نمی‌شد، ادامه داد: زمانی که نوع فریادها با قلم میرشکاک در نشریات آن زمان پیوند خورد، شاهد این بودیم که از اندیشه‌های ما بیشتر از شمشیرمان می‌ترسند.

کارگردان سه گانه اخراجی‌ها عنوان کرد: ورود میرشکاک به محافل اجتماعی تمرین دموکراسی میان بچه‌های حزب‌اللهی بود که تحمل نقد مخالفان و روشنفکران را افزایش می‌داد.

وی یادآور شد: زمانی که نشریه شلمچه را توقیف کردند به برخی از روزنامه‌های اصولگرا گفتم چرا از ما دفاع نمی‌کنید؟که پاسخ دادند: چون تابلوی شما میرشکاک شده است.

ده‌نمکی ادامه داد: پس از آن ماجرا در دیدار با مقام معظم رهبری بغض من ترکید و گفتم هم مداحان و هم روشنفکران و هم چنین گروه‌های چپ و راست با ما مخالف هستند که حضرت آقا فرمودند تاوان استقلال است که این اتهامات وجود دارد و این حرکت نشان دهنده استقلال شما است.

کارگردان رسوایی اظهار کرد: ورود میرشکاک در کنار افرادی که مطالبات جنگ و جبهه را داشتند از جهت اجحافی که در حق آ‌وینی شده و در اینجا جبران گردید، پراهمیت بوده است. به این معنا که از اندیشه‌های آوینی در زمینه مطالبات انقلابی استفاده نشد ولی ورود میرشکاک این نقیصه را جبران کرد.

ده‌نمکی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بگوییم میرشکاک آوینی ثانی است، کم نگفته‌ایم و باید ارزش این استاد را بدانیم.

قزوه: گله‌ای که میرشکاک از اوضاع زندگی‌اش داشت

علیرضا قزوه با تأکید بر برگزاری نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها برای شعرا و افراد شاخص گفت: زمانی که قیصر و حسن حسینی در قید حیات بودند، پیشنهاد کردم که برای آنها بزرگداشت برگزار کنیم اما گفتند اینها زنده‌اند و بالاخره این کار انجام شد و اگر قیصر زنده بود، امشب در این مراسم حتما حضور می‌یافت.

وی با اشاره به اینکه پشت سر یوسف و امثال ما خیلی حرف است، گفت: این مطالب در حالی عنوان می‌شود که من به‌خاطر دارم زمانی که با یوسف‌علی از سفری از مشهد برمی‌گشتیم، وی در هواپیما به من گله کرد که دیگر پیر شده‌ام و اگر از دنیا بروم نگران معیشت و سرنوشت خانواده‌ام هستم.

وی با بیان اینکه در این روزگار به نام شعر کارهای مختلف و بیهوده‌ای صورت می‌گیرد از پیشنهاد خود به وزیر ارشاد یادآوری کرد و گفت: به وزیر پیشنهاد کردم به جای اینکه این همه کتاب در خصوص حافظ و سعدی تهیه شود، این مبالغ را هزینه افرادی مانند یوسف‌علی میرشکاک کنید.

قزوه با بی‌اثر خواندن برخی اقدامات ظاهری از طرف مسئولین در مورد بزرگان ادبی کشور تصریح کرد: پیام رئیس جمهور به وزیر ارشاد به درد امثال خلیل عمرانی نمی خورد و باید قدر این افراد و شعرای والامقام را به معنای واقعی بدانیم.

این شاعر انقلابی کشورمان در پایان تأکید کرد: اگر امثال یوسف‌ها را اروپا داشت روی سر می‌گذاشت و به نامشان خیابان درست می‌کرد اما ما چنین کارهایی بلد نیستیم.

سعید قاسمی: میرشکاک با مقالاتش پته امثال مهاجرانی را روی آب ریخت

همچنین سعید قاسمی در این مراسم شناخت یوسف‌علی میرشکاک را یکی از برکات شهادت مرتضی آوینی برای خود دانست.

وی با اشاره به پیچیدگی روزگار فعلی کشور گفت: در چنین روزگار عجیب و غریبی که ما در خصوص قهرمانان فرهنگی کشور که خط نگهدارند، غفلت می‌کنیم باید بدانیم که این افراد برج‌هایی هستند که در این روزگار، ما حق را از باطل تشخیص دهیم.

وی با اشاره به سوابق میرشکاک در عرصه‌های مختلف کشور خصوصا دوره موسوم به توسعه در کشور گفت: امثال میرشکاک از ۲۰ سال پیش گیر و پیچ‌هایی که الان درگیر آن هستیم را می‌دیدند.

سعید قاسمی خیانت‌های وزیر ارشاد دولت خاتمی را یادآور شد و گفت: آقا یوسف پته این آدم را همان زمان که هیچ کس تشخیص نمی‌داد، با مقالات مختلف روی آب ریخت و روشنفکری یعنی همین.

این فعال فرهنگی کشور از اینکه امثال مهاجرانی در دوره‌های مختلف صدرنشین هستند و امثال یوسف‌علی‌ها زمینگیر، اظهار تأسف کرد.

قاسمی همچنین با انتقاد شدید از نهادهای فرهنگی کشور نسبت به بی‌توجهی به این افراد گفت: چرا باید کسی با قد و قواره میرشکاک، دغدغه معیشت داشته باشد؟ نه بیمه‌ای نه حقوق مکفی. چرا باید وی برای گذران زندگی‌اش چند بار کتاب‌هایش را بفروشد؟

طالب‌زاده: دشمن از امثال یوسف‌علی میرشکاک‌ها می‌ترسد

در ادامه مراسم، نادر طالب‌زاده برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی را بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن افراد دانست و با اشاره به اینکه وضع فعلی ما در حال دگرگونی است، گفت: وجود همین بزرگداشت ها علامتی است در تغییر زمان و این یعنی دشمن فهمیده از کجا ضربه می‌خورد و لذا با تمام وجود برای تغییر به میدان آمده است.

طالب‌زاده با بیان اینکه نظام اسلامی هر لحظه در حال رشد و پیشرفت است گفت: دشمنان تلاش می‌کنند تا جایی که بتوانند جلوی این پیشرفت را بگیرند.

کارگردان انقلابی کشورمان با تحسین برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی گفت: یکی از بدبختی‌های ما این است که افراد باید حتما مدرک پی‌اچ دی داشته باشند تا از آنان تقدیر شود و این یک عقب‌ماندگی مطلق است.

وی ایران را محل پرورش و وجود افرادی مانند یوسف‌علی میرشکاک‌ها و جذابیت کشور را از همین افراد دانست و گفت: دشمن از انرژی هسته‌ای ما و سانتریفیوژ‌ها نمی‌ترسد بلکه از امثال میرشکاک‌ها واهمه دارد.

کارگردان انقلابی کشورمان با قطع امید از نهادهای فرهنگی کشور نسبت به توجه به قهرمانان شاخص فرهنگی کشور گفت: ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم و منتظر کسی نمانیم.

طالب‌زاده با بیان اینکه تشکیل این گونه جلسات باعث از بین رفتن غفلت برخی مسئولین می‌شود گفت: پس از جشنواره عمار از ارگان‌های مختلف با من تماس گرفتند و گفتند ما در این مورد آماده همکاری هستیم.

میرشکاک: ۲۰ سال پیش مصاحبه با بی بی سی را نپذیرفتم

در پایان این مراسم یوسف‌علی میرشکاک گفت: من به دلیل اینکه قدرت زورآزمایی با قافیه را ندارم شعر سپید می‌گویم.

این شاعر انقلابی کشورمان با بیان اینکه نمی‌دانم چرا زمانی که زنده هستم برای من مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنند، افزود: بسیاری از من ترس و وحشت داشتند و به من پاسپورت ندادند.

وی ادامه داد: در سن ۵۲ سالگی بودم که به من پاسپورت دادند و مهمان سفارت لبنان شدم و این به خاطر وحشتی بوده که آن جماعت از ما داشتند.

میرشکاک عنوان کرد: مدت ۳۴ سال است که به عنوان مزدور در نزد روشنفکران لقب گرفته ام.

این شاعر آیینی کشورمان ضمن انتقاد از روشنفکری اظهار کرد: این چه روشنفکری است که باید به آیین، مردم و جامعه پشت کنم تا به‌عنوان روشنفکر شناخته شوم؟!

وی با بیان اینکه یادمان نرود قاضی همگان حق و خداوند بوده و از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است ادامه داد: هرگاه این مهم فراموش شود، روشنفکری مانند بیماری سرماخوردگی در وجود افراد ظاهر شده و آرام او را از پای درمی‌آورد.

میرشکاک یادآور شد: کاوه گلستان بیش از ۲۰ سال پیش نزد من آمد و گفت:‌برای بی‌بی‌سی صحبت کنم که من نپذیرفتم.

وی تصریح کرد: اینکه بعضی‌ها حقیقت را غلو و غلو را از حقیقت تشخیص نمی‌دهند مهم است.

میرشکاک با بیان اینکه قلم بنده از الطاف اهل بیت (ع) بوده است خاطرنشان کرد: امیدوارم که اهل بیت (ع) در آخرت نیز ما را شفاعت کنند. ای‌کاش این بزرگداشت برای آیت الله جوادی آملی برگزار می‌شد و من در این مراسم به‌عنوان مصاحبه کننده، سوالاتی را از ایشان می‌پرسیدم.

وی با اشاره به اینکه خیلی از افراد زیارت وارث را می‌خوانند ولی بر آن تأمل ندارند، بیان کرد: اگر بتوانید در حد اجمال به آن توجه کرده و یا وارث‌ها را دنبال کنید به نتایج مهمی خواهید رسید و به نسبت آنها پی می‌برید.

میرشکاک در پایان دعا کرد: خداوند افرادی را که در قلم و قدم بسیجی هستند را سربلند کند.

در پایان این مراسم، تصویری از یوسفعلی میرشکاک به همراه لوح تقدیر و هدایایی از سوی سازمان هنری رسانه اوج و خانه سرود انقلاب اسلامی به وی اهدا شد. http://hadidnews.com/vdcgqw9q.ak9t74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما